W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tunel do przyszłości: postępuje realizacja inwestycji kolejowej łączącej Limanową z Nowym Sączem

07.08.2025

7 sierpnia 2025 r. premier Donald Tusk, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak odwiedzili plac budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce - obiektu, który już wkrótce połączy Limanową z Nowym Sączem. To kluczowy fragment projektu Podłęże - Piekiełko, czyli największej inwestycji realizowanej obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w południowej Polsce. Projekt nie tylko włącza Sądecczyznę w sieć nowoczesnego transportu, ale też stanowi impuls dla rozwoju gospodarczego i inwestycyjnego całego regionu.

7 sierpnia 2025 r. premier Donald Tusk, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak odwiedzili plac budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce - obiektu, który już wkrótce połączy Limanową z Nowym Sączem.
– Tunel, który dziś drążymy między Limanową a Nowym Sączem, to nie tylko imponujący projekt inżynieryjny – to symbol powrotu nowoczesnej kolei w górskie regiony Małopolski. To inwestycja w ludzi, w rozwój i w przyszłość całego regionu – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Tunel kolejowy o długości niemal 4 kilometrów, drążony od czerwca przez specjalistyczną maszynę TBM, powstaje między stacją Męcina a przystankiem Mordarka. Równolegle trwa budowa sąsiedniego tunelu ewakuacyjnego. Na całym odcinku prowadzone są intensywne prace – powstają nowe obiekty, takie jak stacja Męcina, przystanek Mordarka, a także modernizowany jest przystanek Chomranice. Równocześnie przebudowywane są mosty, wiadukty i przejazdy kolejowo-drogowe. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h. Po zakończeniu prac najnowocześniejsze pociągi pokonają trasę z Limanowej do Nowego Sącza w zaledwie 20 minut.

Realizacja projektu Podłęże – Piekiełko

Projekt Podłęże – Piekiełko realizowany jest w dwóch głównych etapach. Pierwszy obejmuje modernizację istniejącej linii kolejowej nr 104 na odcinku Chabówka – Nowy Sącz. Wartość tego etapu to ponad 4 mld zł, a jego realizacja potrwa do 2026 r. Przy czterech modernizowanych odcinkach toczą się zaawansowane prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Jeszcze w 2025 r. planowany jest powrót pierwszych pociągów pasażerskich na odcinek Chabówka – Rabka-Zdrój.

W lutym 2025 r. ogłoszony został przetarg na realizację odcinka Tymbark – Limanowa, w ramach którego powstanie m.in. estakada i tunel, każdy o długości około 2 km.

Drugi etap inwestycji obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Prace przewidziano na lata 2025-2030, a ich wartość to blisko 7,8 mld zł. Przetarg na budowę pierwszego odcinka Szczyrzyc – Tymbark ogłoszono we wrześniu 2024 r., a jego realizacja ma zakończyć się w 2029 r. W styczniu 2025 r. ogłoszone zostały przetargi na realizację dwóch kolejnych odcinków w ramach tego zadania: Podłęże – Gdów oraz Podłęże Balachówka – Podłęże.

Efektem całego projektu będzie nowa, w pełni zelektryfikowana i nowoczesna linia kolejowa, dostosowana do prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Dzięki niej podróż z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do około godziny, a do Zakopanego – do 90 minut. To fundamentalna zmiana dla komunikacji w Małopolsce – oznacza nowe możliwości dla rozwoju transportu publicznego, turystyki i gospodarki.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}