W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tunel na Zakopiance oddany do ruchu

12.11.2022

Tunel drogowy na trasie łączącej Kraków z Zakopanem, wydrążony pod górą Luboń Mały w ciągu drogi ekspresowej S7, został oddany do ruchu. Ten ponad 2 km obiekt inżynierski powstał między Naprawą a Skomielną Białą, w ramach budowy S7 na odcinku Lubień - Rabka-Zdrój. W wydarzeniu, które miało miejsce 12 listopada 2022 r., wzięli udział m.in. były premier Jarosław Kaczyński oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Tunel na Zakopiance oddany do ruchu

Nowo wybudowany podziemny obiekt prawie w całości znajduje się na terenie gminy Jordanów. Decyzją Rady Gminy patronami tunelu została Śp. Para Prezydencka Lech i Maria Kaczyńscy.

– Wielkie inwestycje drogowe, takie jak tutaj w Małopolsce, realizowane przez obecny rząd, to świadectwo determinacji, aby Polacy mogli korzystać z nowoczesnych i bezpiecznych dróg. Śp. Prezydent Lech Kaczyński troszczył się o Rzeczpospolitą, zawsze miał na względzie dobro Polski, a teraz on i jego żona Maria zostaną godnie upamiętnieni – powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński.


Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że tunel na Zakopiance to niezwykle ważna inwestycja zarówno dla lokalnej społeczności, jak i turystów, którzy będą mogli łatwiej dostać się pod Tatry.

– To epokowa zmiana. Dzięki tunelowi w ciągu Zakopianki na S7, a także dzięki budowie nowoczesnej i wygodnej drogi Rdzawka - Nowy Targ, każdy mieszkaniec Warszawy, Gdańska, Krakowa - kierowcy i pasażerowie, będą mogli bezpiecznie i komfortowo udać się w na wypoczynek w polskich górach, czy też na południu Europy. To nie ostatnia inwestycja w Małopolsce – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Szef resortu infrastruktury zaznaczył, że w wielu miejscach w Polsce realizowane są nowoczesne inwestycje drogowe.

– To niezmiernie skomplikowane przedsięwzięcie inżynieryjne i jeden z wielu tuneli, które powstają, chociażby na trasie S3, na S19, czy w Świnoujściu. Polscy inżynierowie nie boją się trudnych i ambitnych wyzwań – powiedział A. Adamczyk.

 

– Przejazd tunelem drogowym, zwłaszcza w terenie górskim dostarcza kierowcom dodatkowych wrażeń. Powstały dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych obiekt przede wszystkim ułatwi mieszkańcom i turystom dojazd w Tatry, a także wymianę towarową w ramach europejskiej sieci transportowej. Co równie ważne, droga ekspresowa to także większe bezpieczeństwo podróżnych i ograniczenie emisji spalin, a także impuls do dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego regionu – powiedział przedstawiciel Komisji Europejskiej w Polsce Jacek Wasik.

Opis inwestycji

Tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, o długość 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m.

W ramach inwestycji wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe.

W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne ze względu na hałas utrudniający rozmowy będą oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.

Dofinansowanie ze środków UE

Wartość kontraktu na realizację odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała, w ramach którego powstał m.in. dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wiadukt o długości 321 m to ponad 968,8 mln zł.

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2,55 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE 1,3 mld zł.

Zakopianka i S7 w Małopolsce

Droga ekspresowa S7 stanowi główną oś komunikacyjną woj. małopolskiego na kierunku północ-południe. Zapewnia bezpośrednie połączenie m.in. z autostradą A4 oraz kierunku Słowacji i Węgier. Z Krakowa do Rabki-Zdroju S7 jest częścią Zakopianki – trasy łączącej Kraków z Zakopanem, która jest jedną z najmocniej obciążonych dróg krajowych w Polsce.

Obecnie kierowcy mogą korzystać z drogi ekspresowej S7 na trasie od Myślenic do Rabki-Zdroju, razem z oddanym dziś do ruchu odcinkiem tunelowym Naprawa - Skomielna Biała.

Początkiem trasy S7 na południe od Krakowa był oddany w latach 2006-2008 odcinek Myślenice - Pcim o długości 12 km, który został w 2009 r. uzupełniony o obwodnicę Lubnia o długości 4 km. Dzięki staraniom obecnego rządu w 2019 r. i 2021 r. zostały ukończone kolejne odcinki S7 o łącznej długości 12 km pomiędzy Lubniem a Rabką-Zdrój.

Obecnie w realizacji jest dwujezdniowa droga krajowa nr 47 klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem. W ramach odcinka o długości 16,1 km zaplanowano m.in. budowę 4 węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektów inżynieryjnych. Zakończenie tej inwestycji przewidziano na lipiec 2024 r.

W przygotowaniu jest ponadto odcinek DK7 Rabka Zdrój – Chyżne, w ramach którego przewidziano budowę drogi dwujezdniowej klasy GP o długości ok. 35 km. Proces przygotowawczy planowany jest na lata 2021–2027 i obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie studium korytarzowego, a następnie zlecenie dokumentacji STEŚ-R (STEŚ z elementami koncepcji programowej) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}