W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tunel w ciągu drogi S3 na Dolnym Śląsku przebity

22.02.2022

Do najważniejszych zadań na budowie drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą należy wykonanie dwóch dwunawowych tuneli drogowych: TS-26 o długości ok. 2300 m oraz TS-32 o długości ok. 320 m. Drążenie obu naw dłuższego z nich właśnie się zakończyło.

Tunel w ciągu drogi S3 na Dolnym Śląsku przebity
- Droga ekspresowa S3 od Bolkowa do Kamiennej Góry to długo oczekiwana przez kierowców inwestycja, która poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży, a budowany w ramach tego odcinka tunel jest najdłuższym pozamiejskim tunelem drążonym w skale. Cała droga S3 będzie miała kluczowe znaczenie dla rozwoju ekonomicznego południowo-zachodniej Polski i stworzy bezpieczne połączenie drogowe z Republiką Czeską - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Budowa odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka (granica państwa) podzielona została na dwa oddzielne zadania: Bolków - Kamienna Góra Północ oraz Kamienna Góra Północ - Lubawka (granica państwa). W ramach obu inwestycji powstanie łącznie ponad 30-kilometrowy odcinek trasy S3, który połączy się w przyszłości z czeską autostradą D11.

Bolków - Kamienna Góra Północ

Na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstają tu również dwa dwunawowe tunele drogowe: tunel TS-26 pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 niedaleko miejscowości Gostków. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.

Tunel drogowy TS-26

Drążenie tunelu od strony południowej rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku. Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne przeznaczone do ruchu pojazdów: wschodnia o długości ponad 2 300 m i zachodnia o długości ponad 2 270 m, osiem przejść ewakuacyjnych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (New Austrian Tunnelling Method). Podstawową zasadą metody NATM jest drążenie przy wykorzystaniu w możliwie jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej.

Tunel TS-32

Krótszy tunel drogowy realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja. Obecnie prowadzone są prace związane z montażem systemu deskowań do betonowania konstrukcji, zbrojeniem i betonowaniem fundamentów tunelu. Obudowa tunelu składać się będzie z 27 segmentów, z czego obecnie realizowany jest dwudziesty pierwszy.

Kamienna Góra - Lubawka (granica państwa)

Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a granicą państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15 km, wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i ONDE (partner). Wartość umowy dla tego odcinka wynosi prawie 900 mln zł, a planowany termin zakończenia robót budowlanych to II połowa 2022 r.

Umowna wartość drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacuje się na prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

{"register":{"columns":[]}}