W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Umowa na nowy falochron dla puckiego portu podpisana

09.09.2025

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na budowę nowego falochronu osłonowego w porcie rybackim w Pucku. Jego łączna długość wyniesie 427 m, a wartość inwestycji to ok. 50 mln zł. Prace rozpoczną się we wrześniu, a ich głównym celem jest osłona basenu rybackiego przed nadmiernym falowaniem i polem lodowym.

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na budowę nowego falochronu osłonowego w porcie rybackim w Pucku
— Podpisaliśmy umowę o wartości 50 mln zł na budowę falochronu osłonowego w porcie w Pucku. To miejsce ma szczególne znaczenie historyczne – to właśnie tutaj, 105 lat temu, odbyły się zaślubiny Polski z morzem, które zapoczątkowały rozwój naszej gospodarki morskiej. Dziś kontynuujemy tę tradycję, realizując inwestycje wzmacniające potencjał portów. Nowa inwestycja jest niezwykle istotna dla funkcjonowania mniejszych, regionalnych portów i wyraźnie pokazuje, że przeznaczamy na ich rozwój znaczące środki. Jestem przekonany, że budowa falochronu oraz realizacja pozostałych zadań w ramach tej umowy poprawią warunki pracy rybaków, przyczynią się do rozwoju portu i miasta, a także wzmocnią całą tę część polskiego wybrzeża — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.


Obecna infrastruktura portu nie zabezpiecza we właściwy sposób warunków spokojnego cumowania jednostek pływających. Brak odpowiednio osłoniętego zaplecza postojowego znacznie ogranicza również jego funkcjonalność.

— Głównym celem tego projektu jest osłona portu. Nowy falochron pod względem konstrukcyjnym, technicznym i środowiskowym będzie kompatybilny z otwartą w 2023 r. mariną. Obecnie oba baseny portowe – rybacki i żeglarski są tylko częściowo osłonięte od falowania. Istniejący, pływający falochron wyspowy w niewielkim stopniu zabezpiecza port przed wiatrami zachodnimi. Natomiast nowy falochron da taką ochronę, zarówno od zachodu, jak i północy, a także przed lodem. Nasze działania mają na celu także poprawę bezpieczeństwa i komfortu pracy rybaków, stąd oprócz samego falochronu budujemy również nabrzeże, slip do wodowania jednostek oraz pirs pod bramownicę portową. Powstanie także plac manewrowy, na którym zlokalizowana będzie taca pod ruszt do suszenia sieci i taca do mycia kadłubów jednostek rybackich — podkreśliła dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.


W ramach umowy realizowane będą roboty budowlane, polegające na budowie falochronu osłonowego (zachodniego) w porcie Puck wraz z Nabrzeżem Południowym. Obejmują one wykonanie następujących obiektów:

  • falochronu osłonowego o konstrukcji mieszanej (nabrzeże z parapetem oraz narzut ochronny z kamienia naturalnego) o łącznej długości 427,2 m;
  • toru podejściowego wraz z oznakowaniem nawigacyjnym;
  • nabrzeża Południowego (odcinek wysoki, odcinek niski) o łącznej długości 100,7 m;
  • slipu do wodowania małych jednostek;
  • pirsu pod bramownicę portową;
  • kierownicy wejściowej;
  • tacy do mycia małych jednostek;
  • tacy pod ruszt do suszenia sieci;
  • placu postojowego;
  • instalacji wodociągowej, sanitarnej, elektrycznej oraz kanalizacji deszczowej.

W ramach inwestycji zostaną wykonane również roboty czerpalne, z których ok. 70 proc. pozyskanego materiału zostanie wykorzystane do wzmocnienia brzegu morskiego. Z uwagi na turystyczny charakter regionu, prace refulacyjne nie będą prowadzone w okresie od 15 czerwca do 15 sierpnia. Dodatkowo wszystkie prace, w tym pogłębiarskie, odbywać się będą przy czynnym torze podejściowym do portu, tak aby nie zakłócać jego codziennej eksploatacji.

Na wykonawcę robót wybrano firmę STRABAG Sp. z o.o., z którą Urząd Morski w Gdyni współpracował już wcześniej przy realizacji opaski brzegowej w Kuźnicy. Umowę zawarto na 36 miesięcy. Środki na realizację przedsięwzięcia pochodzą w całości z budżetu państwa.

Wykonawca robót będzie zobowiązany prowadzić monitoring geodezyjny oraz regularne kontrole stanu technicznego budowli i instalacji zlokalizowanych w sąsiedztwie prowadzonych robót. Prowadzony będzie również stały nadzór archeologiczny oraz przyrodniczy. Przed rozpoczęciem prac wykonane zostanie także badanie i wydobycie obiektów ferromagnetycznych.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}