W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

W Brukseli o wyzwaniach europejskiej kolei

24.05.2023

Stabilność i odporność europejskiej infrastruktury kolejowej na kryzysy w kontekście wyzwań klimatycznych oraz kryzysów społeczno-gospodarczych i politycznych to temat przewodni debaty zorganizowanej w Brukseli przez Rail Forum Europe, przy współudziale PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). W dyskusjach w Parlamencie Europejskim 24 maja 2022 r. współorganizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i przedstawicielstwo polskich kolei w Belgii wzięli udział m.in. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, poseł do Parlamentu Europejskiego Bogdan Rzońca, Prezes Zarządu PKP PLK, Ireneusz Merchel, dyrektor wykonawczy CER Alberto Mazzola oraz Elżbieta Łukaniuk, członek gabinetu komisarz ds. transportu Adiny Vălean. W debacie uczestniczyli także inni posłowie do Parlamentu Europejskiego.

W Brukseli o wyzwaniach europejskiej kolei

W swoim wystąpieniu wiceminister infrastruktury omówił znaczenie sprawnego transportu kolejowego w czasie trwającej rosyjskiej napaści na Ukrainę.

– Koleje w momentach kryzysowych stają się w zasadzie jedynym niezawodnym środkiem komunikacji. To dzięki kolejom możliwe było przewiezienie obywateli Ukrainy z terenów ogarniętych wojną do bezpiecznych miejsc schronienia w całej Unii Europejskiej. Po zablokowaniu dotychczasowych szlaków logistycznych i przerwaniu łańcuchów dostaw to kolej stała się kluczowa – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

 

– W trakcie prowadzonej rewizji europejskiej sieci transportowej TEN-T Polska zawnioskowała o włączenie szeregu linii kolejowych do sieci. Z sukcesem udało się utworzyć nowy europejski korytarz transportowy Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie, który będzie przebiegał wzdłuż wschodniej granicy Wspólnoty. Główną kolejową oś tych korytarzy stanowią szlaki Rail Carpatia oraz Rail Baltica, które w obecnej sytuacji geopolitycznej nabierają strategicznego znaczenia. Realizacja tych projektów stanowi inwestycję we wspólne bezpieczeństwo nie tylko Europy środkowo-wschodniej, ale całej Unii Europejskiej – dodał wiceminister Andrzej Bittel.


Jednocześnie zaznaczył, że niezbędne jest zapewnienie na poziomie UE stabilnego finansowania infrastruktury o znaczeniu strategicznym.

Znaczna część znajdujących się w Polsce linii kolejowych wchodzących w skład tego trójmorskiego korytarza bądź już została zmodernizowana, bądź zostanie zmodernizowana w nadchodzącym czasie.

– Realizowana polityka modernizacji linii kolejowych i inwestowania w sektor transportu kolejowego w Polsce przyniosła wymierne efekty w postaci dysponowania stabilną siecią, przygotowaną na wszelkie kryzysy o charakterze wojen czy problemów z zaopatrzeniem – podsumował wiceszef resortu infrastruktury.


Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel w głównym wystąpieniu przedstawił prezentacje dotyczącą odporności infrastruktury kolejowej w obliczu sytuacji kryzysowych oraz poruszył tematy dotyczące znaczenia polskiej sieci kolejowej w Europie, również w kontekście wojny na Ukrainie

Debata była również okazją do spotkań wiceministra A. Bittela z polskimi posłami do Parlamentu Europejskiego oraz przedstawicielami Komisji Europejskiej.

{"register":{"columns":[]}}