W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

W Karpaczu o strategicznych inwestycjach komunikacyjnych

08.09.2022

Wiceministrowie infrastruktury Rafał Weber i Andrzej Bittel wzięli udział w odbywających się w ramach XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu panelach poświęconych inwestycjom komunikacyjnym.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w trakcie panelu "Renesans kolei?" , XXXI Forum Ekonomiczne w Karpaczu

Dobra współpraca kluczem do rozwoju

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber wystąpił w panelu „Jak stan infrastruktury drogowej pozycjonuje Polskę na tle innych państw europejskich?. Wskazał, że w ostatnich latach budowa strategicznych dróg przyspieszyła. Zwracał uwagę, że najważniejszą drogą dla całego regionu Europy Środkowej jest Via Carpatia.

Już dzisiaj kierowcy korzystają z odcinka z Lublina do Rzeszowa. Droga jest uczęszczana przez wiele samochodów ciężarowych. Ciężki ruch tranzytowy omija zatem centra miast. To ogromna ulga dla mieszkańców powiedział R. Weber. W realizacji jest też już wiele odcinków między Białymstokiem a Lublinem. W kolejnych dniach spodziewamy się zawarcia kolejnych kontraktów na projekt i budowę dodał.


Wiceminister wskazał na międzynarodowy charakter szlaków Via Carpatia i Via Baltica oraz powiedział o dobrej współpracy z Litwą w kwestii budowy spójnych korytarzy transportowych.

Wiceminister transportu Litwy Julius Skačkauskas poinformował, że w tym roku rozpocznie się budowa szlaku Via Baltica po litewskiej stronie granicy. Będzie to droga łącząca się w Budzisku z polską drogą ekspresową S61.

Wojna na Ukrainie pokazała, jak ważne są te połączenia infrastrukturalne, które wcześniej nie były przez wielu doceniane dodał litewski wiceminister.


W dalszej części dyskusji poruszono temat współpracy rządu i samorządów, która umożliwia realizację takich inwestycji lokalnych, które przez wiele lat musiały czekać na swoją kolej.

Dzisiaj efekty rządowego wsparcia inwestycji na drogach samorządowych są znacznie lepiej widoczne niż za rządów PO-PSL wicemin. R. Weber zwrócił się do b. ministra infrastruktury w latach 2007-2011 Cezarego Grabarczyka.


Dodał, że głód inwestycyjny w samorządach jest wciąż bardzo duży i że takie programy jak Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg czy Program Inwestycji Strategicznych Polski Ład są odpowiedzią rządu na postulaty samorządowców z całego kraju.

Dynamiczny wzrost znaczenia kolei

Wiceminister infrastruktury, Pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel wziął udział w panelu pt. „Renesans kolei?”

– Obecnie notujemy rekordowy wzrost liczby pasażerów polskich kolei – wskazał.


Dodał, że mają na to wpływ ukończone prace modernizacyjne na stacjach, przystankach i dworcach, a także na liniach kolejowych. Obecnie pociągi dalekobieżne zatrzymują się na ok. 100 stacjach więcej niż przed 7 laty.

Prezes POLREGIO wskazał, że należy się spodziewać utrzymania tendencji wzrostu liczby pasażerów.

Paneliści zwrócili również uwagę na znaczenie kolei w ujęciu międzynarodowym.

– Projekt wpisania do Transeuropejskiej Sieci Transportowej korytarza Morze Bałtyckie – Morze Czarne/Morze Egejskie stwarza nowe możliwości rozwoju kolei w naszej części Europy – powiedział A. Bittel.


Dodał, że rozwijanie połączeń północ-południe jest dzisiaj absolutną koniecznością.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}