W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

W Luksemburgu o bezpieczeństwie ruchu drogowego i przyszłości transportu

01.06.2023

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber uczestniczył w posiedzeniu Rady ds. Transportu, które z udziałem ministrów ds. transportu państw członkowskich UE i unijnej komisarz ds. transportu Adiny Vălean odbyło się 1 czerwca 2023 r. w Luksemburgu.

W Luksemburgu o bezpieczeństwie ruchu drogowego i przyszłości transportu

Ministrowie ds. transportu państw UE przeprowadzili debatę nad projektem nowelizacji dyrektywy o prawach jazdy oraz zapoznali się ze sprawozdaniem z postępu prac nad nowelizacją dyrektywy mającej ułatwić transgraniczną wymianę informacji na temat przestępstw i wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
 

– Stałe dążenie do podnoszenia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego jest dla Polski priorytetowe. W ostatnich latach dokonaliśmy znacznej redukcji ofiar wypadków drogowych. Między 2019 a 2022 rokiem było to 35% mniej ofiar na polskich drogach – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.


Wiceminister R. Weber wskazał, że potrzeba aktualizacji unijnych przepisów w zakresie praw jazdy powinna wspierać działania na rzecz zmniejszenia liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, a także dalszej redukcji obciążeń administracyjnych i przeszkód hamujących swobodny przepływ obywateli na terenie Unii Europejskiej.

Dyskutowano także nt. działań, jakie należy podjąć oraz wyzwań, jakie stoją przed osiągnięciem bardziej wydajnego i przyjaznego dla środowiska transportu towarowego w UE w nadchodzących latach. Wśród tych tematów był wpływ wprowadzenia normy emisji spalin Euro 7 na szeroko rozumianą mobilność.
 

– Prognozowany wzrost kosztów zakupu nowych pojazdów w wyniku prowadzenia nowej normy emisji spalin Euro 7 doprowadzi do zmniejszenia mobilności społeczeństw, szczególnie tych mniej zamożnych. W konsekwencji ograniczy mobilność i może prowadzić do pogłębienia procesu wykluczenia komunikacyjnego obywateli. Finalnie, może negatywnie wpłynąć na rozwój gospodarczy. Apelujemy o dalszą dyskusję celem wypracowania satysfakcjonujących wszystkich rozwiązań – powiedział wiceminister R. Weber.


Omówiono także aktualne konsekwencje rosyjskiej inwazji wojskowej na Ukrainę dla europejskiego sektora transportu. Wskazano, że choć dzięki działaniom podjętym w ramach Korytarzy Solidarności przewozy żywności i innych ładunków z Ukrainy do Unii Europejskiej znacznie się zwiększyły, to konieczna jest kontynuacja podjętych już działań organizacyjnych i prawnych, zarówno na poziomie UE, jak i krajów członkowskich, w celu systemowego zapewnienia płynnego i bezpiecznego dla sąsiadów tranzytu ładunków z Ukrainy do krajów docelowych oraz większe finansowe zaangażowanie Unii Europejskiej w rozwój infrastruktury transportowej i granicznej.
 

– Jednocześnie pragnę podkreślić, że potrzebne jest większe finansowe zaangażowanie Unii Europejskiej w rozwój infrastruktury transportowej i granicznej. Infrastruktura transportowa o charakterze strategicznym potrzebuje stabilnego finansowania. Inwestycja w takie projekty jak Via Carpatia, Rail Carpatia są inwestycją we wspólne bezpieczeństwo nie tylko państw graniczących z Ukrainą, ale także we wspólne bezpieczeństwo całej UE – stwierdził wiceminister Rafał Weber.
{"register":{"columns":[]}}