W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Węgry zainteresowane inwestycjami infrastrukturalnymi w ramach Polskiego Ładu

25.06.2021

O inwestycjach infrastrukturalnych zaplanowanych w ramach Polskiego Ładu rozmawiał w Warszawie wiceminister infrastruktury Rafał Weber z wiceministrem w Kancelarii Premiera Węgier Mártonem Nagym. Spotkanie odbyło się 24 czerwca 2021 r.

Walce drogowe na budowanej drodze ekspresowej S19 Niedrzwica Duża - Kraśnik

Wiceminister Rafał Weber przedstawił delegacji węgierskiej założenia Polskiego Ładu ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień infrastrukturalnych. Podkreślił rolę Krajowego Programu Odbudowy (KPO), który stanowi podstawę do ubiegania się o wsparcie ze środków unijnego Instrumentu na rzecz Obudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF).

- Realizowane inwestycje strategiczne takie jak szlaki Via Carpatia, Via Baltica i Rail Baltica, rozbudowa Portu Gdańskiego, przekop Mierzei Wiślanej, a także projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego to zadania, które są kołem zamachowym polskiej gospodarki. Pozwalają utrzymać miejsca pracy i łagodzić skutki dekoniunktury po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

 

Ministerstwo Infrastruktury, jako promotor komponentu transportowego w ramach KPO, zaplanowało do realizacji trzy reformy:

  • Wzrost wykorzystania transportu przyjaznego dla środowiska. Zakłada ona budżet w wysokości 2,245 mld euro z części dotacyjnej oraz 200 mln euro z części pożyczkowej z przeznaczeniem na wymianę lub zakup nowego zero- i niskoemisyjnego taboru autobusowego oraz tramwajowego.
  • Podniesienie konkurencyjności sektora kolejowego. Planowane środki w wysokości ok. 3,5 mld euro z części dotacyjnej oraz 500 mln euro z części pożyczkowej pozwolą na modernizację linii kolejowych, zakup taboru kolejowego oraz rozwój transportu intermodalnego.
  • Zwiększenie bezpieczeństwa transportu. Środki w wysokości ponad 1 mld euro z części dotacyjnej będą przeznaczone na realizację obwodnic mniejszych miejscowości, inwestycji punktowych (przebudowa skrzyżowań, budowa rond, przejazdów drogowo-kolejowych) oraz cyfryzację transportu, zwłaszcza w zakresie implementacji Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) i zabudowy nowoczesnych systemów sterowania ruchem.

 

W dyskusji podkreślono, że działania rządu polskiego wpisują się w strategię wychodzenia z kryzysu pandemii. W zakresie połączeń drogowych wskazano na wdrażanie modelu wyrównania szans rozwojowych w każdym regionie. W tym celu do 2030-32 roku powinny zostać zrealizowane budowy wszystkich planowanych autostrad i dróg ekspresowych. Odnośnie do transportu lotniczego, priorytet stanowi budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, który stanie się hubem o znaczeniu ponadregionalnym. W zakresie transportu kolejowego wskazano m.in. na wymianę taboru na nowocześniejszy i poprawiający komfort podróży.

Było to kolejne spotkanie na szczeblu rządowym z przedstawicielem Węgier. 11 czerwca 2021 r. wiceminister Rafał Weber rozmawiał z Istvanem Joó, Komisarzem ds. gospodarki wodnej, eksportu i strategii regionu Dunaju w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i Handlu Węgier, a w dniach 17-18 czerwca 2021 r., podczas spotkania ministrów ds. transportu V4 w Krakowie, obecny był Zastępca Sekretarza Stanu ds. transportu Péter Tóth.

{"register":{"columns":[]}}