W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Rafał Weber na posiedzeniu Rady UE ds. Transportu

02.06.2022

2 czerwca 2022 r. w Luksemburgu odbyło się posiedzenie Rady ds. Transportu (TTE), podsumowujące prace Prezydencji francuskiej dotyczące m.in transportu lotniczego, morskiego oraz ekologii w transporcie. W posiedzeniu wzięli udział ministrowie ds. transportu państw członkowskich UE oraz komisarz ds. transportu Adina Vălean.

Wiceminister Rafał Weber na posiedzeniu Rady UE ds. Transportu

Rewizja sieci TEN-T

Jednym z najważniejszych tematów rozmów był projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczącego rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

- Celem sieci TEN-T jest zrównoważony i wydajny transport w całej Unii, a przez to zwiększenie jej spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej. Nowa sieć TEN-T musi uwzględniać połączenia na osi północ-południe, wzmacniające wschodnie regiony UE pod kątem gospodarczym i obronnym. Korytarz Bałtyk – Adriatyk, razem z nowo utworzonym korytarzem Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie, już niebawem stanowić będą kluczowe przedsięwzięcia dla dalszego rozwoju obszaru Trójmorza. W ramach tego przedsięwzięcia mówimy już nie tylko o kluczowej inwestycji, jaką jest szlak drogowy Via Carpatia, ale również proponujemy jego uzupełnienie o komponent kolejowy Rail Carpatia – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.


Na temat nowelizacji rozporządzenia o sieci TEN-T wiceminister R. Weber rozmawiał z ministrem infrastruktury Estonii Taawim Aasem.

Wspólne oświadczenie w sprawie inwestycji infrastrukturalnych

Przed posiedzeniem Rady, z inicjatywy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, ministrowie ds. transportu Bułgarii, Czech, Estonii, Węgier, Łotwy, Litwy, Polski, Rumunii i Słowacji podpisali wspólne oświadczenie w sprawie niezbędnych działań umożliwiających dalszą realizację inwestycji infrastrukturalnych. W oświadczeniu przekazanym unijnej komisarz ds. transportu zaproponowano  m.in. wydłużenie do końca 2024 r. okresu kwalifikowalności i zakończenia realizacji projektów infrastrukturalnych współfinansowanych ze środków polityki spójności UE na lata 2014-2020, uelastycznienie podejścia do przesunięć między priorytetami i celami określonymi w programach sektorowych UE, a także wzmocnienie programu mobilności wojskowej w ramach instrumentu „Łącząc Europę".

Dyskusja na temat sytuacji na Ukrainie

Podczas posiedzenia ministrów ds. transportu omówiono także sytuację na Ukrainie. Wiceminister Rafał Weber podkreślił, że Polska konsekwentnie udziela wszechstronnego wsparcia zarówno na poziomie politycznym, jak i w zakresie wymiernej pomocy udzielanej ukraińskim obywatelom. Zaznaczył, że podmioty branży transportowej, w szczególności działające w państwach sąsiadujących z Ukrainą, ponoszą bardzo duże koszty, dlatego niezbędne jest udzielenie im wsparcia finansowego przez UE.

R. Weber zwrócił uwagę jak dużym wyzwaniem jest konieczność stworzenia alternatywnych szlaków eksportu ukraińskich produktów rolnych oraz innych towarów. Poinformował, że 1 czerwca 2022 r. w Kijowie odbyły się polsko-ukraińskie konsultacje międzyrządowe, w trakcie których strona polska zadeklarowała pełne wsparcie w tym zakresie.

- Mam nadzieję, że Unia Europejska udzieli Ukrainie odpowiedniego wsparcia przede wszystkim w transporcie produktów rolnych. Kluczowe jest nie tylko dalsze usprawnienie ruchu towarowego przez granicę, ale także i znoszenie barier administracyjnych regulujących wykonywanie przewozów drogowych w UE. Uważam, że konieczne jest stworzenie takiego środowiska prawnego, które będzie sprzyjać efektywnemu wykonywaniu przewozów - zaznaczył wiceminister infrastruktury.

Ekologiczny transport

Na posiedzeniu Rady ds. Transportu omawiano ponadto projekty aktów prawnych wchodzących w skład pakietu „Fit for 55” (Gotowi na 55), m.in. projekty rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady ws. zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego (Refuel Aviation) oraz ws. stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim (FuelEU Maritime).

W dyskusji na temat ekologicznych paliw lotniczych wiceminister Rafał Weber zwrócił uwagę na potrzebę utrzymania ambitnego, ale zarazem realistycznego podejścia, uwzględniającego ograniczenia surowców, które mogą być zastosowane do produkcji zrównoważonych paliw lotniczych oraz obiektywne trudności związane z dostępem do niektórych surowców. Zaznaczył, że szczególnie dużym wyzwaniem będzie produkcja syntetycznych paliw lotniczych, które w dalszym ciągu znajdują się w fazie badawczo–rozwojowej.

W dyskusji dotyczącej ekologicznych paliw morskich wiceminister R. Weber poparł ogólny cel Inicjatywy FuelEU Maritime, jakim jest uczynienie sektora morskiego bardziej zrównoważonym. W ocenie MI zakres stosowania projektu rozporządzenia ws. stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim to racjonalny kompromis pomiędzy wysiłkami podejmowanymi przez państwa członkowskie i podmioty sektora morskiego a oczekiwanymi celami redukcyjnymi.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}