Powrót

Większe bezpieczeństwo i poprawa przepustowości: bliżej przebudowy Obwodnicy Trójmiasta

15.07.2025

Przy okazji wyjazdowego posiedzenia Komisji Infrastruktury, które odbyło się 15 lipca 2025 r. w Gdańsku, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podpisał dwa Programy Inwestycji dotyczące rozbudowy węzła Kowale oraz rozbudowy węzła Straszyn, który będzie finansowany w ramach budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

Przy okazji wyjazdowego posiedzenia Komisji Infrastruktury, które odbyło się 15 lipca 2025 r. w Gdańsku, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podpisał dwa Programy Inwestycji dotyczące rozbudowy węzła Kowale oraz rozbudowy węzła Straszyn, który będzie finansowany w ramach budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

Podpisane programy umożliwiają rozpoczęcie prac projektowych dla węzła Kowale, natomiast dla węzła Straszyn zapewnione są środki na projekt i roboty budowlane wraz z analizą rozbudowy odcinka między węzłami Rusocin (na A1) i Straszyn (na S6).

- Głównym celem rozbudowy węzłów Kowale i Straszyn jest poprawa przepustowości na S6, ale przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa poprzez ograniczenie liczby zdarzeń drogowych. Ruch będzie się odbywał w sposób płynny, co poprawi komfort podróżowania – podkreślił wiceminister Stanisław Bukowiec.


W ramach prac przewidziana jest budowa dwóch rond turbinowych przy węźle Straszyn. Przygotowany zostanie przetarg w systemie tradycyjnym, tj. oddzielnie na projekt i roboty budowlane. Dodatkowo zlecone zostanie opracowanie projektu koncepcyjnego na rozbudowę drogi ekspresowej S6 do trzech pasów (w przekroju 2x3) na 6-kilometrowym odcinku od węzła Straszyn do węzła Rusocin w ciągu A1 wraz z analizą ruchową powiązanego układu komunikacyjnego.

Trójmiejska obwodnica została wybudowana w latach 70. ubiegłego stulecia. Przez ten okres trasa była sukcesywnie przebudowywana, szczególnie w rejonie kluczowych węzłów. W ostatnich 20 latach nawierzchnia była naprawiana w ramach prac utrzymaniowych czy remontów cząstkowych. Poza kilkoma fragmentami trójmiejska obwodnica nie posiada pasa awaryjnego, co przekłada się na bezpieczeństwo, a w przypadku zdarzeń drogowych powoduje tworzenie się zatorów. Do tego dochodzi duże natężenie ruchu, zwłaszcza w sezonie turystycznym, gdzie w okolicach węzłów Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko liczba pojazdów w ciągu doby przekracza 100 tys.
 

Alternatywa w postaci Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

W ramach budowy S7 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (OMT), której realizacja została podzielona na dwa odcinki: Chwaszczyno - Żukowo i Żukowo - Gdańsk Południe. Pierwszym fragmentem OMT, wraz z częścią obwodnicy Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20, kierowcy poruszają się od czerwca br.

Na drugim odcinku OMT wciąż prowadzone są prace związane z podłączeniem obwodnicy Żukowa do DK7 w Lniskach. Cały czas trwają roboty na węzłach Żukowo, Lublewo Gdańskie oraz na kluczowym węźle Gdańsk Południe.

32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, przejmując ruch z istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Z kolei obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}