W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Woj. warmińsko-mazurskie: ważne inwestycje i perspektywa rozwoju

18.05.2023

Umowa na projekt i budowę obwodnicy Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65 to kolejny kontrakt na realizację inwestycji z rządowego Programu budowy 100 obwodnic, który 18 maja 2023 r. zawarł oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie. Zadanie o wartości ok. 77 mln zł zrealizuje firma PORR.

Zawarcie umowy na projekt i budowę obwodnicy Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65
– Kierowcy z województwa warmińsko-mazurskiego mogą już korzystać z obwodnicy Smolajn, teraz do realizacji kierujemy kolejne zadanie obwodnicowe z Programu budowy 100 obwodnic. To nowy program, który wystartował w 2021 r. a już teraz mamy w realizacji 15 zadań w całym kraju, które już wkrótce przyczynią się do poprawy jakości życia w wielu polskich miejscowościach – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

 
Inwestycja obejmuje budowę obwodnicy Gąsek o długości ok. 3 km. Nowa trasa będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach zadania powstaną dwa wiadukty oraz przejście dla zwierząt średnich. Wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy do obwodnicy. Przebudowane będą drogi publiczne kolidujące z inwestycją. Powstaną chodniki i elementy ciągów pieszo-rowerowych przy rondach, wybudowane zostaną skrzyżowania. Wykonane zostanie oświetlenie drogowe, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do tego czasu nie wlicza się okresów zimowych podczas trwania robót budowlanych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).

Budowa obwodnicy Gąsek wyprowadzi ruch tranzytowy z tej miejscowości, co zdecydowanie poprawi warunki ruchu zarówno w Gąskach, jak i w ciągu DK65. Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. DK65 stanowi popularny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur, prowadzi również do granicy państwa.

Program budowy 100 obwodnic w woj. warmińsko-mazurskim

Budowa obwodnicy Gąsek jest jednym z pięciu zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim. Od sierpnia 2022 r. kierowcy omijają już centrum Smolajn, a dla obwodnic Olsztyna, Dywit, Pisza i Szczytna są prowadzone prace przygotowawcze.

Na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta, dla której w listopadzie 2022 roku podpisano  umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. Kosztami jej opracowania GDDKiA podzieli się z Gminą Dobre Miasto.

Łączna wartość inwestycji w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-30, przyjętego uchwałą Rady Ministrów z 13 kwietnia 2021 r., to 28 mld zł. Obecnie w realizacji jest 16 zadań o wartości blisko 3 mld zł i długości 118 km.

S16 Borki Wielkie - Mrągowo

Wiceminister Rafał Weber wizytował ponadto budowę odcinka drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo. Jest to inwestycja stanowiąca kolejny etap rozbudowy drogi ekspresowej S16, jednej z głównych tras komunikacyjnych Warmii i Mazur.

Koszt realizacji odcinka drogi ekspresowej o długości 15,3 km to 626 mln zł. Nowa droga przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. W ramach inwestycji zaplanowano ponadto realizację dwóch odcinków klasy GP: DK59 o długości ok. 1 km oraz DK16 długości ok 2,3 km.

S16 Borki Wielkie - Mrągowo będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast na przebiegu obwodnicy Mrągowa będzie to droga o przekroju w większości jednojezdniowym (1x2). Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe.

Zaawansowanie rzeczowe prac na koniec kwietnia 2023 r. wynosiło 59 proc. Obecnie na budowie prowadzone są roboty drogowe: wykonywanie wykopów, budowa nasypów, wykonywanie warstw ulepszonego podłoża, podbudowy i warstw bitumicznych, wymiana gruntów oraz roboty mostowe, obejmujące zbrojenie, szalowanie, betonowanie obiektów mostowych, a także wykonanie przepustów prefabrykowanych (przepusty ekologiczne).

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}