Wspieramy rozwój transportu intermodalnego
15.09.2025
Ministerstwo Infrastruktury, chcąc wesprzeć rozwój transportu intermodalnego, zlikwidowało obowiązek, aby skład pociągu objęty dodatkową ulgą intermodalną był zestawiony w co najmniej 50% z wagonów ładownych. Zmiana ta stała się możliwa dzięki podpisaniu przez MI Aneksu do Umowy z 28 grudnia 2023 r., zawartej z PKP Polskie Linie Kolejowe SA, na realizację programu wieloletniego pn. „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku”. Aneks ten wprowadza zmiany w zasadach przyznawania Dodatkowej Ulgi Intermodalnej.
Zmiana ta to efekt szerokiego dialogu MI z przewoźnikami intermodalnymi oraz Radą Przewoźników. Postulat został również pozytywnie zaopiniowany przez Urząd Transportu Kolejowego. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podkreślają, że nowe rozwiązanie zwiększy przewidywalność i przejrzystość systemu wsparcia.
Ministerstwo Infrastruktury konsekwentnie realizuje działania wspierające rozwój transportu intermodalnego w Polsce. Likwidacja tego trudnego do spełnienia warunku stanowi kolejny krok w kierunku wyrównania szans przewoźników i wzmacniania konkurencyjności kolei wobec innych gałęzi transportu.
Na realizację Ulgi Intermodalnej i Dodatkowej Ulgi Intermodalnej w 2025 r. przeznaczono 74,4 mln zł.