W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wspólny Bilet coraz popularniejszy

07.02.2020

7 lutego 2020 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wziął udział w konferencji podsumowującej ofertę Wspólnego Biletu dla pasażerów kolei.

Podsumowanie Wspólnego Biletu

Wspólny Bilet jest dostępny dla pasażerów od grudnia 2018 r. Do końca stycznia 2020 r. sprzedano prawie 328 tys. biletów, z których skorzystało łącznie ponad 383 tys. pasażerów. 71% biletów zakupiono w kasach, 29% zaś przez internet, w systemie BILKOM.

Dzięki Wspólnemu Biletowi pasażerowie kolei w Polsce mogą kupić w jednym okienku bilet na podróż, w trakcie której przesiadają się do pociągów innych przewoźników, niezależnie od trasy przejazdu. Cena za przejazd wyliczana jest w oparciu o jedną, nową taryfę, obowiązującą u wszystkich przewoźników kolejowych, którzy wprowadzili tę ofertę. Taryfa ma charakter degresywny, co oznacza, że sposób naliczenia ceny biletu opiera się na prostej zasadzie: „im dalej jedziesz, tym mniej płacisz za kolejne kilometry pokonywanej trasy”. Dzięki temu Wspólny Bilet to propozycja szczególnie atrakcyjna dla pasażerów podróżujących na dłuższych trasach oraz wybierających podróże z przesiadkami, realizowane pociągami różnych przewoźników.

W projekcie Wspólny Bilet uczestniczą: PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, POLREGIO, Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Małopolskie i Koleje Śląskie. Wspólny Bilet jest dostępny we wszystkich okienkach kasowych przewoźników uczestniczących w tej inicjatywie, a na podróże pociągami części przewoźników także w systemie BILKOM.

- Coraz więcej osób wybiera podróż pociągami. Dowodem na to jest liczba pasażerów korzystających z usług kolei. W 2019 r. z pociągów polskich przewoźników skorzystało ponad 335 mln pasażerów, najwięcej od niemal 20 lat. Przekonują ich rosnący komfort podróży coraz nowocześniejszymi pociągami, jak również rozwijająca się oferta. Pasażerowie oczekują przyjaznych rozwiązań, które ułatwią im kupienie biletów i samą podróż. Wspólny Bilet jest właśnie takim rozwiązaniem – powiedział wiceminister infrastruktury A. Bittel. 

 

- Jesteśmy dumni z tak pionierskiego projektu, jakim jest Wspólny Bilet. Współpraca różnych przewoźników ma za zadanie łączyć polską kolej w sprawnie działający organizm. Wszystko po to, aby zapewnić pasażerom komfortową i prostą podróż. Fakt, że do tej pory ponad 383 tysiące podróżnych skorzystało ze Wspólnego Biletu pokazuje, że nasza decyzja o stworzeniu i rozwijaniu tej oferty była słuszna. To produkt, który był potrzebny. W wielu państwach mówiono o potrzebie wprowadzenia wspólnego biletu, my po prostu wprowadziliśmy go – powiedział prezes zarządu PKP SA Krzysztof Mamiński. 

 

- PKP Intercity nieustannie pracuje nad tym, aby polepszać swoją ofertę i rozbudowywać siatkę połączeń, wychodząc naprzeciw potrzebom podróżnych. Duży nacisk kładziemy na integrację naszej oferty z innymi gałęziami komunikacji. Wciąż rozwijany jest projekt Wspólnego Biletu, którego jesteśmy obecnie koordynatorem. Ma to ogromne znaczenie w kwestii zwiększania dostępności komunikacyjnej Dzięki niemu poprawiamy ofertę dla podróżnych i zmniejszamy trudności polegające na konieczności zakupu kilku biletów od różnych przewoźników kolejowych – stwierdził prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk. 

 

Inicjatorem wdrożenia Wspólnego Biletu było Ministerstwo Infrastruktury, a od strony technicznej za jego przygotowanie odpowiedzialna jest spółka PKP Informatyka, która zintegrowała proces sprzedaży biletów.

- System sprzedaży BILKOM jest jedynym miejscem w sieci, gdzie pasażerowie mogą zakupić Wspólny Bilet. W styczniu uruchomiliśmy w aplikacji nową funkcjonalność, dzięki której podróżni są informowani za pomocą wiadomości sms lub e-mail o ewentualnym opóźnieniu pociągu, na który mają zakupiony bilet. W pierwszej połowie bieżącego roku za pomocą BILKOM będzie możliwe zaplanowanie podróży „od drzwi do drzwi”, uwzględniając zakup biletów na inne rodzaje transportu, a także wypożyczenie samochodów elektrycznych na dworcach PKP -  mówił prezes zarządu PKP Informatyka Tadeusz Turzyński. 

Na jakich trasach najczęściej kupowano Wspólny Bilet?

Podróżni ze Wspólnego Biletu najczęściej korzystali na trasach: Zielona Góra – Warszawa – Zielona Góra, Toruń – Wrocław – Toruń, Poznań – Włocławek. Ponad 200 biletów sprzedano na najdłuższe, liczące ponad 1000 km relacje.

Przyszłość Wspólnego Biletu

W najbliższym czasie planowane jest przystąpienie do Wspólnego Biletu pozostałych kolejowych przewoźników pasażerskich – Kolei Dolnośląskich i Arriva RP. Kolejny etap rozbudowy tej oferty to rozszerzenie jej o przewoźników autobusowych oraz lokalny transport zbiorowy w poszczególnych aglomeracjach.

{"register":{"columns":[]}}