W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zakończono etap elektryfikacji linii kolejowej Ocice – Rzeszów

20.01.2021

Zakończył się ważny etap elektryfikacji trasy kolejowej na linii Ocice – Rzeszów, w wyniku której wywieszono już ok. 70 km nowej sieci trakcyjnej, w celu zapewnienia sprawniejszych podróży dalekobieżnych i regionalnych. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA warta 67 mln zł finansowana jest ze środków budżetowych.

Zakończono etap elektryfikacji linii Ocice – Rzeszów
- Województwo podkarpackie bardzo zyskuje dzięki rządowym inwestycjom w infrastrukturę. Zapewniają one szybsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe połączenia kolejowe i drogowe - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.


Na linii Ocice – Rzeszów rozwieszono sieć trakcyjną, po wcześniejszym przygotowaniu konstrukcji m.in. 1300 stalowych słupów. Obecnie prace obejmują przygotowanie sieci do załączenia napięcia, a także montowane są zabezpieczenia przeciwporażeniowe na wiaduktach drogowych oraz tablice informacyjne wymagane na zelektryfikowanej linii. Zasilanie trasy w energię elektryczną zapewnią tzw. podstacje trakcyjne. W ubiegłym roku zbudowano trzy z pięciu podstacji w Chmielowie, Nowej Dębie i Cmolasie. Pozostałe obiekty budowane są w Widełce i w Rzeszowie.

Elektryfikacja jednotorowa trasy Ocice – Rzeszów zapewni dogodniejsze połączenia między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz, Skarżysko-Kamienną i Radom oraz przez Tarnobrzeg, Stalową Wolę i Lublin. Krótsze podróże będą możliwe m.in. dzięki wyeliminowaniu zmian lokomotyw spalinowych na elektryczne. Przewoźnicy będą mogli korzystać z nowoczesnych, bardziej ekologicznych pojazdów elektrycznych, a sama oferta podróży Podmiejską Koleją Aglomeracyjną będzie atrakcyjniejsza.

W 2019 r. na linii Ocice – Rzeszów PLK wybudowały mijankę w Majdanie Królewskim, dzięki której zwiększyła się przepustowość trasy, a na przystanku przygotowano nowy peron. Wcześniej na linii dla wszystkich podróżnych zapewniono dostępność do pociągów. Z kolei w 2016 r. wybudowano nowy przystanek w Chmielowie i wydłużono peron w Głogowie Małopolskim.

Elektryfikacja podkarpackiej linii jest elementem zadania pn. „Prace na linii nr 71 Ocice – Rzeszów”, którego zakończenie planowane jest w połowie 2021 r. Od nowego rozkładu jazdy 2021/2022, po uzyskaniu certyfikatów i zezwoleń, podróżni będą mogli pojechać na tej trasie pociągami elektrycznymi.

Od grudnia trakcją elektryczną kursują pociągi na zelektryfikowanej linii Lublin – Stalowa Wola. W 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA oddały do eksploatacji zelektryfikowany odcinek Węgliniec – Zgorzelec na międzynarodowej linii E 30. Elektryfikacja linii ma na celu zwiększenie możliwości sprawnych podróży i przewozu ładunków na sieci kolejowej. Poza tym nowe możliwości kolei wpisują się w rozwój ekologicznego transportu, czyli tzw. Europejskiego Zielonego Ładu.

{"register":{"columns":[]}}