W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

11.02.2020

Ponad 22 mln zgłoszeń zarejestrowali w ubiegłym roku operatorzy numerów alarmowych pracujący w Centrach Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce. W Europejskim Dniu Numeru Alarmowego 112 z operatorami spotkali się premier Mateusz Morawiecki oraz minister Mariusz Kamiński.

Na zdjęciu widać jak minister Mariusz Kamiński wręcza podziękowanie jednej z pracownic CPRu. Widać również premiera Mateusza Morawieckiego i innych pracowników CPR.

- Wykonujecie przepiękną i jakże ważną społecznie pracę. Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat. Dla zwykłego człowieka ratowanie życia to okoliczność wyjątkowa. W waszym przypadku mierzycie się z takimi doświadczeniami bardzo często. Bez operatorów numeru 112 nie byłoby wielu ocalonych istnień ludzkich - powiedział szef rządu.

Obchody Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112 były okazją do poinformowania o rozwiązaniach, które będą miały wpływ na warunki pracy operatorów. We wtorek (11 lutego br.) Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego, przygotowany przez MSWiA.

- Nie przypadkiem dziś Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy dotyczącej Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Chcemy wzmocnić instytucję, którą tworzycie i nadać dodatkowy status jej pracownikom - zaznaczył szef MSWiA.

Zmiany w ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego

Zmiany w ustawie mają umożliwić rozwój zawodowy i awans operatorom numerów alarmowych. Zgodnie z założeniami wprowadzona zostanie gradacja stanowisk. Powstaną stanowiska starszych operatorów numerów alarmowych, koordynatorów i koordynatorów – trenerów. Certyfikaty operatorów numerów alarmowych będą bezterminowe. Usunięto zapis, że certyfikat operatora numerów alarmowych jest ważny 3 lata. Operatorzy numerów alarmowych zostaną objęci ochroną przysługującą funkcjonariuszom publicznym. Ma to zapobiec sytuacjom, w których osoby dokonujące zgłoszeń bezkarnie znieważają i grożą operatorom numerów alarmowych. Utworzone zostanie Krajowe Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego. Jego głównym zadaniem będzie utrzymanie i rozwój systemu teleinformatycznego CPR oraz nadzór nad przestrzeganiem procedur obsługi zgłoszeń alarmowych.

Podczas spotkania premier Mateusz Morawiecki oraz minister Mariusz Kamiński wyróżnili 34 operatorów numerów alarmowych z całej Polski, którzy ze szczególnym zaangażowaniem i odpowiedzialnością wypełniają swoje zawodowe obowiązki. Pamiątkowe podziękowania wręczono także kierownikom wszystkich CPR.

- Wykonujecie zadanie niezwykle ważne z punktu widzenia obywateli i państwa. To Wy ratujecie ludzkie życie, zdrowie, mienie. Wasza praca jest niezwykle doceniana - powiedział Mariusz Kamiński.

Co daje największą satysfakcję w pracy operatora numerów alarmowych?

- W CPR we Wrocławiu pracuję ponad 3 lata. Największą radość daje mi ratowanie ludzkiego życia. Każde uratowane życie to dla mnie nagroda – powiedziała Kamila Martuś, operator numerów alarmowych.

Aplikacja Alarm112 powszechnie dostępna

Szef MSWiA przypomniał, że od stycznia br. powszechnie dostępna jest aplikacja Alarm112 przeznaczona szczególnie dla osób z dysfunkcją słuchu i mowy.  Zapewnia ona skuteczną komunikację za pomocą SMS-ów. Umożliwia kontakt z Centrum Powiadamiania Ratunkowego poprzez wybór odpowiednich piktogramów. Bardzo ważnym elementem aplikacji jest możliwość dwustronnej komunikacji z operatorem numerów alarmowych opartej na SMS, co umożliwi zebranie dodatkowych informacji o zdarzeniu. Aplikacja jest powszechnie dostępna dla posiadaczy telefonów z systemem operacyjnym Android (sklep Google Play) i iOS (sklep App Store).

Ponad 22 miliony zgłoszeń   

W Polsce funkcjonuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego - dwa na Mazowszu (w Warszawie i Radomiu) oraz po jednym w pozostałych województwach. Odbierają one połączenia kierowane na numer alarmowy 112 i 997 z obszaru całego kraju. Na stanowisku operatora numerów alarmowych zatrudnionych jest ponad 1300 osób.

W 2019 r. w Centrach Powiadamiania Ratunkowego zarejestrowano ponad 22 mln zgłoszeń przychodzących. W skali kraju to średnio ponad 1,8 mln połączeń miesięcznie i 60 tys. połączeń każdego dnia. CPR przekazały jednostkom Policji, Straży Pożarnej, dyspozytorniom medycznym i podmiotom pomocniczym informacje o ponad 6 mln zdarzeń. Z danych wynika, że najwięcej połączeń zostało zarejestrowanych w miesiącach letnich – w czerwcu, lipcu i sierpniu.

Najwięcej połączeń alarmowych zarejestrowano w centrach w Katowicach (ponad 2,4 mln zgłoszeń), Poznaniu (ponad 2,2 mln zgłoszeń) i Wrocławiu (ponad 2 mln zgłoszeń). Średni czas oczekiwania na odebranie połączenia w Centrum Powiadamiania Ratunkowego wynosi 11 sekund.

Niestety, ponad 8,6 mln zgłoszeń (prawie 39 proc. wszystkich) stanowiły zgłoszenia fałszywe. Odsetek zgłoszeń fałszywych w ubiegłym roku zmniejszył się o ponad 3 proc. Jednak w dalszym ciągu jest to ogromna liczba zgłoszeń, dlatego MSWiA i służby stale apelują o nieblokowanie numeru alarmowego 112 – linii, która służy ratowaniu życia i zdrowia.

Wideo

Zdjęcia (10)

{"register":{"columns":[]}}