W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Dostępny UMCS

Obraz4

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Dostępny UMCS

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

ikona gazety  Konkurs

Uczelnia dostępna

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

1 790 449,20 PLN

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

1 726 849,20 PLN

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 01.02.2020 r. do 30.09.2022 r.

Zobacz efekt naszej pracy

Sala szkoleniowa z dostępną łazienką
Sala szkoleniowa z dostępną łazienką

 

Sala szkoleniowa z dostępną łazienką
Sala szkoleniowa z dostępną łazienką

 

Pokój psychologa
Pokój psychologa

 

Pokój studencki
Pokój studencki

 

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Projekt jest odpowiedzią na konieczność zwiększenia dostępności Uczelni na rzecz osób ze szczególnymi potrzebami pod różnymi względami – architektoniczną, komunikacyjną, informacyjną, jak również co jest niezmiernie istotne na poziomie zwiększenia świadomości społeczności akademickiej.

W ramach projektu stworzono dwie Strategie wspierające zmiany organizacyjne w zakresie dostępności na uczelni, tj. Strategię Odpowiedzialności Społecznej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Świadomie i odpowiedzialnie – edukacja w różnorodności oraz Strategię Uniwersalnego Projektowania na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej. Oba dokumenty zostały przetłumaczone na język angielski i język ukraiński. Opracowano 3 przewodniki związane z dostępnością. Strategie i inne materiały zostały umieszczone pod linkiem: https://www.umcs.pl/pl/publikacje-i-przewodniki,23566.htm. Założenia obu strategii są w procesie wdrażania.

Stworzono serię 10 filmów edukacyjno - informacyjnych dot. studiowania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych w aspekcie niepełnosprawności. Szczegóły pod linkiem: https://www.umcs.pl/pl/filmy,24969.htm

Zrealizowano serię paneli/warsztatów w ramach których prezentowano wiedzę m.in. nt. różnych form niepełnosprawności, co istotne bardzo często korzystaliśmy z samorzeczników, jak również dobrych praktyk.

Poprzez organizację wizyt studyjnych podnoszono kompetencję pracowników Zespołu ds. osób z niepełnosprawności nawiązując współpraca z Uczelniami w Polsce i zagranicą np.  Uniwersytet Europejski Viadrina, Frankfurt nad Odrą, Wileńskim Uniwersytecie Technicznym Giedymina w Wilnie.

Ważnym aspektem funkcjonowania Uczelni jest dbałość o zdrowie psychiczne studentów i pracowników na poziomie wsparcia indywidulanego, ale również tworzenia odpowiednich przestrzeni. W tym celu m.in.

Przeprowadzono prace remontowe i dostosowawcze w pełni odpowiadające na potrzeby osób z niepełnosprawnościami (OzN) następujących pomieszczeń: 2 sale szkoleniowe, pomieszczenie dla psychologa, 2 pokoje dla studentów z niepełnością ruchową w Domu Studenta oraz 2 pokoje komfortu psychicznego na dwóch Wydziałach. Celem zwiększenia bezpieczeństwa osób z niepełnosprawności zakupiono 9 krzesełek ewakuacyjnych OzN wraz z przeszkoleniem osób z obsługi.

Wychodząc naprzeciw potrzebom komunikacyjnym, w tym cyfrowych stworzono aplikację MobiWsparcie UMCS. Aplikacja ułatwia zarządzanie wsparciem dla kandydatów, studentów,  doktorantów oraz pracowników o szczególnych potrzebach na UMCS. Szczegóły pod linkiem: https://www.umcs.pl/pl/aplikacja-mobiwsparcie-umcs,23326.htm

Dodatkowo na głównej stronie Uczelni znajduje się punkt (ikonka), po kliknięciu odnosi zainteresowanego bezpośrednio do miejsca związanego z dostępnością Uczelni.

Kto skorzysta z wyników projektu?

W ramach projektu 88 pracowników UMCS podniosło swoją wiedzę i kompetencje w zakresie z rozwiązań zwiększających dostępność Uczelni w wymiarze społecznym, organizacyjnym i dydaktycznym. Poza tym ok. 350 osób brało udział w cyklu 10 spotkań (panele dyskusyjne, warsztaty) z ekspertami w zakresie podnoszenia świadomości i wiedzy nt. dostępności w przestrzeni i społeczeństwa dla osób z niepełnosprawnościami.

Z wyników projektu może skorzystać każdy, kto chciałby np. poszerzyć wiedzę nt. dostępności, albo ma potrzebę wsparcia psychologicznego. Pracownicy mają możliwość skorzystania m.in. z powstałych w ramach projektu publikacji. Wszystkie powstałe materiały dostępne są na stronie internetowej projektu. Wprowadzone rozwiązania bezpośrednio mają widoczny wpływ na całą społeczność akademicką UMCS, w szczególności studentów z niepełnosprawnościami.  Z rezultatów projektu tj. np. usług psychologa mają możliwość korzystać studenci. Ze wyników projektu korzystają również pracownicy Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami i Wsparcia Psychologicznego. Ze pokoi wyciszeni na poszczególnych wydziałach mogą korzystać studenci, doktoranci czy pracownicy.

Z przygotowanych w ramach DS. Babilon pokoi korzystają studenci z niepełnosprawnościami.

W ramach przygotowanej sali sensorycznej odbywają się m.in. zajęcia wyciszające, relaksacyjne prowadzone przez psychologów.

Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?

Największymi wyzwaniami w realizacji projektu była pandemia - sytuacja całkowicie niemożliwa do przewidzenia w analizie jakiegokolwiek ryzyka projektu. Z jednej strony ogromne obawy, niepewność, przedłużające się ograniczenia, a z drugiej konieczność dostosowania struktur, zasobów i organizacji pracy w projekcie do panującej sytuacji., Ogromnym wyzwaniem była konieczność zmiany form wsparcia możliwych do zrealizowania i zapewnienie tym samym osiągnięcia zaplanowanych w projekcie efektów.

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

Podczas realizacji projektu związanego z dostępnością konieczne są konsultacje z osobami z niepełnosprawnościami oraz włączanie osób decyzyjnych do realizacji projektu.

{"register":{"columns":[]}}