W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Projekt "Uczelnie Przyszłości"

Projekt Finansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, V oś priorytetowa Innowacje Społeczne, Nr umowy: FERS.05.01-IZ.00-0080/24

up

O PROJEKCIE

Celem głównym projektu jest wdrożenie innowacyjnego Modelu Edukacji Spersonalizowanej (w skrócie MES) opartego o autorskie projekty studentów w uczelniach różnego typu w celu przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania . Założeniem MES jest poprawa skuteczności systemu kształcenia wyższego pod kątem nabywania przez osoby studiujące kluczowych kompetencji w tym umiejętność w zakresie przedsiębiorczości oraz powiązanie kształcenia z rynkiem pracy poprzez zaangażowanie mentorów spoza uczelni oraz stworzenie Biznesowych Zespołów Innowacyjnego Kształcenia (dalej BZIK). Tym samym projekt wpisuje się w cel szczegółowy EFS+.CP4. Projekt wykorzystuje wyniki i rekomendacje płynące z pilotażu zrealizowanego w programie POWER, aby uzupełnić stworzony wraz z uniwersytetem model kształcenia o potrzebne narzędzia i przetestować go na uczelniach różnego typu.

Rezultatem projektu będzie skalowalny model edukacji spersonalizowanej MES, dostosowany do uczelni różnego typu: uniwersytety, politechniki, uczelnie medyczne, uczelnie rolnicze, uczelnie ekonomiczne. W ramach projektu dofinansowanych zostanie 360 autorskich, aplikacyjnych i innowacyjnych projektów studenckich, z których 20% będzie spełniało kryteria innowacji społecznych. 360 studentów podniesie swoje kompetencje w oparciu i indywidualne wsparcie mentorskie mentorów spoza ich uczelni macierzystych, reprezentujących nie tylko akademię, ale przede wszystkim otoczenie społeczno-gospodarcze uczelni. Mentorzy zadbają, żeby projekty studentów miały szanse na wdrożenie i rozwiązywały realne wyzwania technologiczne, gospodarcze, środowiskowe, społeczne. Uczelnie stworzą w ramach projektu ofertę mikroskursów opartych o Mikropoświadczenia wychodząc naprzeciw potrzebie kształcenia ustawicznego i dostarczania wiedzy i umiejętności, których szuka rynek.

Partnerami projektu są:

  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Gdańska
  • UAM
  • Politechnika Śląska
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Śląski
  • UMCS
  • Uniwersytet Rolniczy w Krakowie
  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Warszawska
  • Uniwersytet Warszawski
  • Warszawski Uniwersytet Medyczny.
     

Okres realizacji Projektu: maj 2024 – grudzień 2028

Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych Projektu: 65 595 942,50 zł

Wysokość dofinansowania ze środków europejskich: 62 316 145,37 zł

Zadania projektu obejmują:

do testowania stworzonego przez NCBR i Uniwersytet Śląski Modelu Edukacji Spersonalizowanej (MES), a w tym:

i dostosowanie Modelu Edukacji Spersonalizowanej (MES):

  1. Opracowanie szczegółowego opisu MES wraz z opisem ról w projekcie oraz dokumentacji dostosowanej do wdrożenia w różnego typach uczelniach;
  2. Zakup narzędzi wspierających realizację MES (narzędzia do badania kompetencji studentów oraz mentorów, system do monitorowania postępów edukacyjnych studentów);
  3. Powołanie Biznesowych Zespołów Innowacyjnego Kształcenia (w skrócie BZIK), w celu oceny pomysłów osób studiujących i zbliżenia kształcenia do potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego;
  4. Stworzenie rekomendacji w zakresie wdrażania nowoczesnych metod kształcenia na podstawie zrealizowanych wizyt studyjnych na 4 uczelniach zagranicznych w Europie i USA;
  5. Realizacja zasady paperless poprzez wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów w partnerstwie.

Testowanie MES, a w tym:

  1. Realizację 3 naborów studentów, którzy będą testować MES – w każdym naborze 10 studentów z każdej uczelni partnerskiej zrealizuje Indywidualny Projekt Innowacyjny. Pierwszy nabór już w marcu 2025.
  2. Rekrutacja opiekunów wspierających studentów na uczelniach partnerskich;
  3. Rekrutacja mentorów przez operatora wyłonionego w drodze zakupu, przy wykorzystaniu stworzonego w ramach projektu narzędzia do oceny kompetencji mentorów;
  4. Realizacja kształcenia w oparciu o MES tj.: 1. tydzień warsztatowy, 2. realizacja Indywidualnego Projektu Innowacyjnego, 3. Mikrokursy, 4. Mentoring naukowy i biznesowy

Upowszechnianie Modelu Edukacji Spersonalizowanej oraz w szczególności włączenie MES do praktyki i polityki, a w tym:

  1. Wydarzenia upowszechniające MES na uczelniach;
  2. Filmiki, Videocasty i inne materiały edukacyjne dotyczące założeń oraz korzyści płynących z MES;
  3. Doradztwo wspierające wdrażanie zmian na uczelniach;
  4. Ewaluacja oraz rekomendacje wdrażania MES.

MES dla STUDENTÓW

HARMONOGRAM WSPARCIA W PROJEKCIE

W ramach 1 edycji naboru do projektu „Uczelnie Przyszłości” wsparcie dla uczestników projektu będzie realizowane w następujących terminach:

5 – 9 maja 2025 - Tydzień warsztatowy – wsparcie świadczone stacjonarnie:

Hotel MCC Mazurkas Conference Centre & Hotel, Poznańska 177, 05-850 Ożarów Mazowiecki. 

9 maja 2025 – 2 czerwca 2025 – praca nad projektem, przygotowanie do prezentacji dla BZIK  – konsultacje projektowe w ramach uczelni - terminy umawiane indywidualnie, wsparcie świadczone w sposób ciągły

16 czerwca 2025 –  4 lipca 2025 – I szansa obrony przed BZIK  - zgodnie z harmonogramem wyznaczonym do 31 maja 2025

2 września  2025 – 10 września  2025 – II szansa obrony przed BZIK – zgodnie z harmonogramem wyznaczonym do 31 lipca 2025 - przystępują osoby, których projekty zostały skierowane do poprawy w trakcie I rozmowy z BZIK 

22 września  2025 – 26 września  2025 – III (ostatnia) szansa obrony przed BZIK – zgodnie z harmonogramem wyznaczonym do 15 września 2025 - przystępują osoby, których projekty zostały skierowane do poprawy w trakcie II rozmowy z BZIK 

1 września 2025  - 30 września 2026 wsparcie realizacji IPI poprzez mikrokursy i Mentoring realizowane adekwatnie do potrzeb studenta oraz wypracowanego Indywidualnego Planu Edukacyjnego - wsparcie świadczone w sposób ciągły, terminy umawiane indywidualnie.

HARMONOGRAM WSPARCIA W PROJEKCIE II nabór

Ważne terminy w ramach 2 edycji naboru do projektu „Uczelnie Przyszłości” 

ETAP REKRUTACJI:

12 listopada  - 15 grudnia - nabór formularzy zgłoszeniowych

15 grudnia - 15 stycznia  - ocena formularzy zgłoszeniowych - lista rankingowa do AC

15 stycznia - 27 lutego  - AC - ta część rekrutacji odbędzie się w różnych terminach dostosowanych do terminu sesji egzaminacyjnej i ferii zimowych na różnych uczleniach

ETAP WSPARCIA 

Wsparcie dla uczestników projektu będzie realizowane w następujących terminach:

9 - 13 marca  - tydzień warsztatowy - wsparcie świadczone stacjonarnie

13 marca  - 3 kwietnia  praca nad projektem, przygotowanie do prezentacji dla BZIK  – konsultacje projektowe w ramach uczelni - terminy umawiane indywidualnie, wsparcie świadczone w sposób ciągły na uczelni

7 - 30 kwietnia - I PREZENTACJA PRZED BZIK - termin obowiązkowy dla wszystkich

11- 29 maja II PREZNETACJA PRZED BZIK - przystępują osoby, których projekty zostały skierowane do poprawy w trakcie I rozmowy z BZIK

8-19 czerwca III PREZENTACJA PRZED BZIK - przystępują osoby, których projekty zostały skierowane do poprawy w trakcie II rozmowy z BZIK

1 września 2026  - 30 września 2027 wsparcie realizacji IPI poprzez stypendium, mikrokursy i mentoring realizowane adekwatnie do potrzeb studenta oraz wypracowanego Indywidualnego Planu Edukacyjnego - wsparcie świadczone w sposób ciągły, terminy umawiane indywidualnie.


Grupę docelową Projektu można rozpatrywać szeroko jako osoby na studiach I stopnia lub pierwszych 3 lat studiów jednolitych w Polsce – z uwagi na to, że testowana innowacja ma znaleźć powszechne zastosowanie na uczelniach w Polsce lub wąsko jako studentów 12 uczelni partnerskich, którzy będą mogli otrzymać wsparcie w ramach Projektu.

Opis wyzwania

Osoby studiujące od początku studiów powinny rozwijać kompetencje przyszłości tzw. 4K: komunikacja, kooperacja, krytyczne myślenie i kreatywność oraz przedsiębiorczość. Jednocześnie są one zagrożone zjawiskiem porzucania studiów przed uzyskaniem dyplomu ze względu na oferowane przez rynek oferty pracy nie wymagające dyplomu lub przeświadczenie, że „uczelnia zabija ich multiścieżki rozwoju”. Jest to także grupa najmniej zadbana jeśli chodzi o finansowanie ich pomysłów i projektów w poprzedniej perspektywie finansowej (w większości projektów realizowanych z EFS działania kierowane do studentów dotyczyły 4 ostatnich semestrów kształcenia).

Pokolenie Z to osoby przedsiębiorcze, chcące zmieniać świat i szybko widzieć efekty swoich działań, to osoby ceniące indywidualne podejście i rozwój dostosowany do nich. Edukacja na poziomie szkoły średniej oferuje coraz więcej możliwości indywidualizacji i personalizacji kształcenia oraz pracy projektowej (np. Rozporządzenie MEiN z dnia 6 lutego 2023 r. wprowadzające Biznes i Zarządzanie jako przedmiot maturalny), ale zastosowanie takiego podejścia na uczelni wymaga zmian:

  1. Po pierwsze uczelnia musi przeorganizować sposób nauczania ze skoncentrowanego na nauczycielu akademickim, do zbudowanego wokół zainteresowań studenta.
  2. Musi się zmienić także podejście kadry dydaktycznej na uczelniach do pracy ze studentami – zamiast podawania wiedzy potrzebne jest wspieranie studentów w rozwiązywaniu problemów.

Praca projektowa oraz mentoring stanowiące serce MES, pozwalają wdrożyć takie zmiany będąc bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby studentów.

Kształtowanie i wspieranie postaw przedsiębiorczych wśród studentów jest zawarte w założeniach gospodarki opartej na wiedzy (GOW). Fundamentem GOW jest odgórna polityka państwa promująca nowoczesne technologie i rozwiązania oraz przyczyniająca się do stałego zwiększenia środków na badania naukowe i technologie informacyjne. W GOW istnieje realny związek pomiędzy gospodarką a nauką, a sama wiedza jest głównym czynnikiem decydującym o możliwości osiągnięcia przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorców na rynku. Oznacza to, że nie wystarczy mieć licealistów z postawami przedsiębiorczymi, ale należy rozwijać ich wiedzę szczególnie w obszarze badań naukowych i technologii informacyjnych. Studenci zaczynają budować kompetencje prowadzenia badań naukowych w czasie seminarium dyplomowego (zazwyczaj na trzecim roku I stopnia studiów). Dla wielu jest zbyt późno, żeby poznać praktyczne znaczenie nauki. Studenci, którzy chcą rozwiązywać problemy oraz czuć sprawczość i widzieć realne efekty swoich działań są już w trakcie studiów zatrudniani przez korporacje, w których początkowo się uczą. Takie osoby najczęściej dołączają do grona osób porzucających studia przed uzyskaniem dyplomu. Studia II stopnia czy studia doktorskie nie zapewniają korzyści finansowych konkurencyjnych do wynagrodzenia w korporacji, jednak dają możliwość budowania wiedzy, która umożliwia realizację własnych pomysłów badawczych czy tworzenie własnych rozwiązań technologicznych, które mogą zostać opatentowane i wdrożone do działalności gospodarczej. Jest to realizacja założeń GOW w praktyce.

Uczelnie muszą znaleźć sposób na zatrzymanie młodych ludzi na studiach i realny rozwój ich kompetencji dostosowanych do aktualnych potrzeb rynku. Projekt „Uczelnie Przyszłości” odpowiada dokładnie na to wyzwanie pomagając uczelniom wdrożyć model nauczania, który realizuje potrzeby zarówno studentów jak i gospodarki Polski.

Materiały

Zasady oceny IPI przez BZIK regulamin
Zasady​_oceny​_IPI​_przez​_BZIK​_regulamin.pdf 0.77MB
{"register":{"columns":[]}}