W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Optymalizacja rozmieszczenia sprzętu na samochodach pożarniczych w celu obniżenia wysokości pojazdu

Prototyp średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego na podwoziu Renault D16 4x4

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Optymalizacja rozmieszczenia sprzętu na samochodach pożarniczych w celu obniżenia wysokości pojazdu

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Konsorcjum: Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego, SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o., Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej

ikona teczki  Nazwa programu

Projekt realizowany na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa

ikona gazety  Konkurs

9/2018

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

4 102 253,00 PLN

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

3 335 165,00 PLN

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 12.06.2019 r. do 11.03.2022 r.

Zobacz efekt naszej pracy

Prototyp średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego na podwoziu Renault D16 4x4
Prototyp średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego na podwoziu Renault D16 4x4

 

Prototyp średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego na podwoziu Renault D16 4x4
Prototyp średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego na podwoziu Renault D16 4x4

 

Prototyp średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego na podwoziu Renault D16 4x4
Prototyp średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego na podwoziu Renault D16 4x4

 

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

W ostatnich latach obserwuje się nieustanny proces doskonalenia wymagań dotyczących sprzętu stosowanego w jednostkach ochrony przeciwpożarowej zarówno pod kątem bezpieczeństwa użytkowania jak i skuteczności działania. Takim sprzętem są pojazdy pożarnicze, które dzięki rozwojowi technologii pozwalają na zmniejszenie ryzyk związanych z użytkowaniem. Istniejące wytyczne i wymagania uwzględniają aspekty normatywne i techniczno-użytkowe pojazdów i ich wyposażenia, jednak niewystarczająco - ergonomię ich użytkowania.

W ramach realizacji projektu przeanalizowano różne warianty rozmieszczenia wyposażenia specjalnego w średnim samochodzie ratowniczo-gaśniczym przewidzianym do dysponowania do działań w pierwszej kolejności, o napędzie 4x4. Jednak, przy uwzględnieniu obecnie obowiązujących wymagań, sama tylko zmiana rozmieszczenia sprzętu jest niewystarczająca, aby obniżyć wysokość pojazdu. Zmiany muszą dotyczyć samej konstrukcji pojazdu, tj.,  takich elementów jak np.: rama pomocnicza, kształt zbiornika itp. – co zostało uwzględnione w procesie produkcji prototypu.   

W efekcie realizacji projektu powstał prototyp średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dysponowanego do akcji w pierwszej kolejności, ze sprzętem według „Wytycznych standaryzacji wyposażenia pojazdów pożarniczych i innych środków transportu Państwowej Straży Pożarnej”. Powstał nowoczesny pojazd pożarniczy, zapewniający większą ergonomię użytkowania niż inne pojazdy tej klasy, powszechnie dostępne na rynku. Innowacyjność uzyskanych efektów polegała na zoptymalizowaniu rozmieszczenia sprzętu w zabudowie pojazdu w stopniu umożliwiającym obniżenie wysokości pojazdu. Dzięki temu uzyskano poprawę ergonomii użytkowania pojazdu podczas poboru sprzętu ze skrytek zabudowy przez ratownika. Ponadto, konstrukcja demonstratora została tak zaprojektowana, aby pojazd miał obniżony środek ciężkości, co poprawia dynamikę ruchu pojazdu poprzez zwiększenie jego stateczności i kierowalności podczas pokonywania zakrętów z dużymi prędkościami.

Kto skorzysta z wyników projektu?

Z wyników realizacji projektu będą mogli skorzystać użytkownicy pojazdów pożarniczych oraz producenci pojazdów pożarniczych. W wyniku realizacji projektu zbudowano prototyp pojazdu, który stanowi urzeczywistnienie wytycznych sformułowanych na podstawie szczegółowej analizy literaturowej i stanu faktycznego w zakresie dotyczącym średnich pojazdów pożarniczych i ich wyposażenia specjalnego, dysponowanych do akcji w pierwszej kolejności. Pojazd, a w szczególności jego zabudowa, zostały zbudowane w sposób umożliwiający optymalny, z punktu widzenia ergonomii użytkowania, sposób na rozmieszczenie wyposażenia specjalnego w zabudowanie pojazdu oraz zapewniający wysoki komfort i bezpieczeństwo użytkowania dla ratownika.

{"register":{"columns":[]}}