W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stanowisko ION dot. limitu 30% w projektach partnerskich w naborze pt. „Rozwój kwalifikacji i kompetencji osób dorosłych” (nr FERS.01.05-IP.08-008/23)

11.12.2023

Rozwój-kwalifikacji-i-kompetencji-osób-dorosłych

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami interpretacyjnymi treści kryterium dostępu nr 5 o brzmieniu: „Łączna wartość wydatków określonych we wniosku o dofinansowanie, przeznaczonych na usługi zlecane podmiotom zewnętrznym, nie przekracza 30% kwoty kosztów bezpośrednich projektu” w kontekście kosztów ewentualnego partnera projektowego, wspólnie z Instytucją Zarządzającą FERS pochyliliśmy nad brzmieniem kryterium i jego uzasadnieniem oraz przeanalizowaliśmy dotychczasową praktykę stosowaną w PO WER i FERS. Pozwoliło nam to sformułować poniższe rozstrzygnięcie.

Kryteriów wprowadza ograniczenie do 30% kwoty kosztów bezpośrednich projektu na usługi zlecane podmiotom zewnętrznym. W regulaminie wyboru projektów doprecyzowano, że:

  • do limitu 30% wliczane będą m.in. koszty angażowania przedstawicieli pracodawców do procesu tworzenia programu zajęć dydaktycznych i ewentualnego prowadzenia przez nich części zajęć,
  • do limitu 30% nie będą wliczane wynagrodzenia osób na stałe współpracujących z wnioskodawcą, zaangażowanych na podstawie umów cywilno-prawnych. Przez osoby stale współpracujące z wnioskodawcą rozumie się osoby uczestniczące w realizacji procesu kształcenia i zadań uczelni poza projektem,
  • w przypadku projektów partnerskich limit 30% dotyczy łącznej kwoty wydatków na usługi zewnętrzne, określonej w budżecie projektu.

W przypadku realizacji w konkursie projektów partnerskich, zasady określone dla wnioskodawców (tj. uczelni) rozciągają się również na partnera w projekcie. Dotychczasowe interpretacje w ramach PO WER i FERS zrównywały w prawach i obowiązkach beneficjenta lidera i partnerów zawierających partnerstwo projektowe, o ile szczegółowe zapisy kryterium, jego uzasadnienia lub innych dokumentów, nie wprowadzały jednoznacznego rozróżnienia, że określone wymogi adresowane są tylko do lidera lub tylko do partnera/ów. Biorąc pod uwagę, że w tym konkretnym przypadku ani kryterium ani jego uzasadnienie (przyjęte przez KM FERS) nie zawierają takich rozstrzygnięć, oznacza to, że wymogi, ograniczenia i wyłączenia od nich nałożone na beneficjenta-uczelnie przenoszone są również na partnerstwo jako całość.

Tym samym również wynagrodzenia pracowników partnera oraz osób na stałe z nim współpracujących, zaangażowanych na podstawie umów cywilno-prawnych nie są ostatecznie wliczane do limitu 30%, tak samo jak nie są wliczane analogiczne wydatki uczelni.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że partnerstwo w żadnym wypadku nie powinno być zrównywane w swojej funkcji lub celu do zlecania, powierzania realizacji zadań projektowych podwykonawcom.

Wprowadzone kryterium, ograniczające zlecanie zadań do 30%, zostało wprowadzone w celu długofalowego budowania potencjału własnego uczelni do kształcenia osób dorosłych, a tym samym utrzymania trwałości i kontynuacji działań, jakie zostaną sfinansowane w ramach projektów. Tym samym nieakceptowalne będą sytuacje zawiązywania partnerstwa projektowego wyłącznie w celu omijania limitu 30%. W procesie oceny złożonego wniosku o dofinansowanie na podstawie kryteriów ogólnych zostanie dokonana ocena czy partnerstwo w danym projekcie jest potrzebne i uzasadnione oraz czy zaangażowanie partnera przyczyni się do trwałego budowania potencjału uczelni do kształcenia osób dorosłych.

{"register":{"columns":[]}}