W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uczelnie bardziej dostępne

17.05.2022

O tym, jak jeszcze lepiej kierować wsparcie edukacyjne dla osób z niepełnosprawnością na poziomie szkolnictwa wyższego oraz co już w tym zakresie udało się w naszym kraju zrobić, rozmawialiśmy podczas sympozjum naukowego w Ustroniu.

sympozjum

53. Sympozjum Naukowe z cyklu Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna, organizowane m.in. przez Fundację Gospodarki i Administracji Publicznej oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, odbyło się w dniach 13-15 maja br. w Ustroniu. W jego trakcie podejmowane były ważne i aktualne tematy społeczne i gospodarcze, w tym: sytuacja i perspektywy polskiej gospodarki, wyzwania demograficzne czy dostępność edukacji.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju reprezentował Jakub Ardyn, dyrektor Działu Współpracy z Beneficjentem EFS, który jest odpowiedzialny za nadzór i wdrażanie III osi Programu Wiedza Edukacja Rozwój. Przedstawiciel NCBR zabrał głos w dyskusji panelowej „Wsparcie edukacyjne dla osób z niepełnosprawnością na poziomie szkolnictwa wyższego”, w ramach bloku tematycznego „Niepełnosprawność w świecie różnorodności”.

Działania NCBR konsekwentnie wpisują się we wsparcie osób z niepełnosprawnościami w środowisku akademickim, m.in. poprzez projekty realizowane w ramach trzech edycji „Uczelni dostępnej”, czyli konkursu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POWER. Głównym celem tych projektów jest niwelowanie barier i wzrost dostępności uczelni wyższych dzięki wprowadzeniu do programów nauczania działań zapewniających dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami.

Konkursy obejmowały wsparciem m.in. zmiany organizacyjne oraz podnoszenie świadomości i kompetencji kadry uczelni z zakresu niepełnosprawności poprzez realizację działań mających na celu zapewnienie przez uczelnię dostępności komunikacyjnej, administrowanych stron internetowych, narzędzi informatycznych, procedur kształcenia w kształceniu na poziomie wyższym, wprowadzenie do programów kształcenia modyfikacji zapewniających ich dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami oraz działań z zakresu dostępności architektonicznej.

W Ustroniu paneliści dyskutowali m.in. o konkretnych projektach realizowanych w ramach tych konkursów, o sukcesach i zagrożeniach, a także o planach na przyszłość w zakresie dostępności na uczelniach w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.

Dyrektor Jakub Ardyn podkreślił, że w ramach trzech edycji konkursu „Uczelnia dostępna”, które cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, projekty realizują 202 uczelnie, a łączna kwota środków przeznaczonych na ten cel wynosi 685 mln zł. Jest to wymierne wsparcie w zakresie podnoszenia świadomości środowisk akademickich w odniesieniu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, dostosowania infrastruktury uczelni oraz całego procesu kształcenia przy współpracy ze środowiskami osób ze specjalnymi potrzebami. Większość projektów zakończy się w przyszłym roku, jednak ekspert NCBR nie ma wątpliwości, że ich efekty będą aktualne również w dłuższej perspektywie, stanowiąc trwały komponent szkolnictwa wyższego.

Konferencja była współorganizowana w ramach jednego z projektów wspieranych przez NCBR dzięki środkom z Funduszy Europejskich w ramach Programu Wiedza Edukacja Rozwój – „UEK dostępny dla wszystkich”.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}