W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Uniwersytet dzieciom

IMG_20190511_111444

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Uniwersytet dzieciom

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

ikona gazety  Konkurs

Trzecia Misja Uczelni

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

695 911,94 PLN

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

675 009,94 PLN 

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 01.02.2019 r. do 31.01.2022 r.

Poznaj nasz zespół

1

 

dr hab. inż. Elżbieta Sałata, prof. UTH Rad. (na zdjęciu z prawej strony) doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki;  Prorektor ds. dydaktycznych i studenckich Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.

Jest Koordynatorem wielu projektów finansowanych zarówno z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju jak również z Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Jej dorobek naukowy zawarty jest w ponad 100 pracach: monografiach, skryptach, zeszytach naukowych, opracowaniach w polskich i zagranicznych czasopismach, materiałach konferencyjnych. Jest również redaktorem cyklu monografii dotyczących kształcenia nauczycieli.

Zainteresowania badawcze dr hab. inż. Elżbiety Sałaty związane są z kształceniem nauczycieli i doskonaleniem ich kompetencji.

 

mgr Katarzyna Kośmińska (na zdjęciu z lewej strony) starszy specjalista w Dziale Obsługi Badań Naukowych i Projektów Unijnych Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.

Jest Asystentem Koordynatora projektów finansowanych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, jak również redaktorem projektów finansowanych z Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Prowadzi administrację utworzonego w UTH Radom w 2021 roku Radomskiego Uniwersytetu Dzieci i Młodzieży.  Jednostka powstała na podbudowie projektu ‘Uniwersytet dzieciom” Nr projektu POWR.03.01.00-00-T205/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zobacz efekt naszej pracy

W ramach projektu „Uniwersytet dzieciom”, Nr projektu POWR.03.01.00-00-T205/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, 270 uczniów szkół podstawowych z Radomia i subregionu radomskiego uczestniczyło w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli akademickich podnosząc swoje kompetencje z zakresu: prawa, sztuki, chemii, turystyki, matematyki, informatyki oraz fizyki.

Zajęcia organizowane były w salach i laboratoriach Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu oraz w ośrodku w Domaniowie. Do przeprowadzenia zajęć zakupione zostały niezbędne materiały oraz pomoce dydaktyczne. W trakcie trwania projektu powstało wiele ciekawych prac, które były dziełem  uczestników zajęć.

W ramach zadania „Kształtowanie świadomości i wiedzy prawnej”, utworzono i wyposażono w meble i akcesoria prawnicze salę rozpraw. Dużym przeżyciem dla dzieci było uczestnictwo w symulacji rozprawy sądowej. Zajęcia odbywały się również w salach wykładowych Uczelni, a nauczyciele wprowadzali uczniów  w świat prawa wykorzystując różne pomoce naukowe, a także przygotowane wcześniej książeczki.

2

Zajęcia odbywały się również w pracowniach Wydziału Sztuki UTH Radom.

Podczas zajęć uczestnicy zapoznali się między innymi z podstawowymi technikami pozwalającymi na wytworzenie prac plastycznych. Dzieci poznały takie materiały jak: glina rzeźbiarska, glina ceramiczna czy lejne masy ceramiczne.  Zajęcia odbywały się w pracowni rzeźbiarskiej oraz ceramicznej. Ich efektem była między innymi prezentacja kolekcji naczyń wykonanych z gliny ceramicznej w pracowniach UTH Rad. Naczynia były  utrwalane w piecu ceramicznym, w temperaturze ok 1045°C. Dzieci były dumne z wykonanych prac i zabrały je do domu.

3

Kolejne zadanie cieszyło się bardzo dużą popularnością wśród uczestników naszego projektu. Było ono realizowane pod hasłem:  „Ciekawostki ze świata chemii”. Dzieci wykonywały między innymi tęczę w probówce, chemiczny ogród, superlepką ciecz, zimną mgłę, chemicznego ślimaka. Atrakcji było bardzo dużo i takie samo było zaangażowanie dzieci podczas wykonywania doświadczeń chemicznych. Dzieci miały okazję dowiedzieć się jakie jest działanie fenoloftaleiny w środowisku o różnym pH.  Dużym dla nich wyzwaniem było poszukiwanie barwników w warzywach jak również wykonywanie, samodzielnie lub z podziałem na zespoły, eksperymentów (m.in. miareczkowanie alkacymetryczne, syntezę biomateriału hydrożelowego, tworzenie kapilar w wyniku reakcji soli nieorganicznych i obserwacja zjawiska osmozy, wyznaczanie granic pomiędzy substancjami ciekłymi, wykorzystywanie procesu sublimacji stałego dwutlenku węgla). Dodatkową atrakcją były, specjalnie dla dzieci uszyte, fartuszki w których prowadzili eksperymenty chemiczne.

4

5

„Transport przyjazny dzieciom i turystyce” to kolejny blok tematyczny w ramach realizowanego projektu. Temat zajęć dla najmłodszej grupy wiekowej to „Ciekawie i bezpiecznie” - zajęcia dotyczyły bezpiecznego poruszania się po drodze z wykorzystaniem zakupionego „Autochodzika” oraz ciekawostek turystycznych w najbliższej okolicy.

6

7

Dla klas IV-VI temat zajęć to „Transport przyjazny dzieciom i turystyce”- zajęcia polegały na  bezpiecznym poruszaniem się rowerem po ciągach komunikacyjnych w miastach. Podczas zajęć uświadomiono dzieciom znaczenie dobrej widoczności na drodze poprzez stosowanie odpowiedniego ubioru, a także konieczności poruszania się po drodze w kasku ochronnym.  

8

Młodzież z klas VII-VIII odbyła zajęcia w ośrodku w Domaniowie. Temat zajęć to „Bezpiecznie na wodzie i ABC pierwszej pomocy”- zajęcia koncentrowały się na dwóch zagadnieniach: woda jako forma wypoczynku, jak zachowujemy się na wodzie i w jej pobliżu oraz zasadach udzielania pierwszej pomocy z uwzględnieniem pomocy osobom poszkodowanym.

9

10

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Dzieciom od najmłodszych lat na każdym etapie rozwoju, należy uświadamiać konieczność uczenia się przez całe życie, zdobywania wiedzy, podnoszenia kompetencji i poszerzania swoich umiejętności. Dzieci w życiu napotykają na pytania, na które nie znają odpowiedzi oraz problemy, których same nie potrafią rozwiązać. Zagadnienia prawne, chemiczne., matematyczno-informatyczne, wiedza z zakresu sztuki czy transportu i turystyki są niezwykle istotne na każdym etapie rozwoju. Dorośli powinni inspirować dzieci poprzez podnoszenie ich świadomości w zakresie ww. dziedzin istotnie oddziałujących na życie człowieka. Dlatego też prezentowany projekt doskonale wpisał się w potrzebę uczenia się przez całe życie. Mamy nadzieję, że nabyte kompetencje poszerzyły wiedzę specjalistyczną, rozwinęły zainteresowania dzieci, a także pobudziły ich aktywność edukacyjno-kulturalną. W przyszłości wpłynie to, być może na wybór zawodu, zgodnie z rozpoznanymi zdolnościami i umiejętnościami. Drzwi Uniwersytetu stoją otworem dla wszystkich dzieci ciekawych świata, zadających pytania i poszukujących rozwiązań istotnych dla nich problemów.

Kto skorzysta z wyników projektu?

Wynikiem realizowanego projektu „Uniwersytet dzieciom” Nr POWR.03.01.00-00-T205/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego było utworzenie, w UTH Radom na mocy ZARZĄDZENIA R-49/2021 JM Rektora z dnia 24 sierpnia 2021 roku, Radomskiego Uniwersytetu Dzieci i Młodzieży (RUDiM).

Widząc ogromne zainteresowanie realizowanym projektem, w/w Jednostka powstała jeszcze w trakcie jego trwania. Celem RUDIM, tak jak projektu „Uniwersytet dzieciom”, jest stworzenie możliwości uzupełnienia edukacji szkolnej o wiedzę praktyczną nabytą w laboratoriach UTH Radom, zainteresowanie dzieci i młodzieży w zakresie różnych dziedzin nauki, rozbudzania ich intelektu, aspiracji, twórczego potencjału i ciekawości świata.

Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?

Największym wyzwaniem w realizacji projektu było prowadzenie zajęć podczas trwania pandemii COVID-19. Realizacja zajęć możliwa była jedynie za zgodą opiekunów przy zachowaniu zasad sanitarnych określonych przez Głównego Inspektora Sanitarnego. Liczba osób uczestniczących w zajęciach musiała być maksymalnie ograniczona aby zapewnić dystans osób przebywających w danej sali. Wydłużone przerwy pomiędzy zajęciami umożliwiające bezpieczną wymianę osób oraz przygotowanie pomieszczeń do kolejnych zajęć spowodowały wydłużenia czasu trwania ich pracy. Zakupy w projekcie musiały zostać tak zmodyfikowane, aby uczestnicy korzystali z własnych przyborów, a nie używali ich wspólnie. Również obowiązek zakrywania ust i nosa na terenie Uczelni był mało komfortowy dla uczestników projektu.

Nasza rada dla innych Wnioskodawców

Każdy projekt powinien  być atrakcyjny dla jego uczestników. W przypadku projektu kierowanego dla dzieci należy pamiętać o ich aktywności podczas spotkań. Można zaplanować dla nich wykłady, ale muszą być one krótkie. Później powinno nastąpić eksperymentowanie, zajęcia ruchowe, quizy, zabawy, różnego rodzaju symulacje w rolach głównych z uczestnikami projektu. W przypadku opisywanego projekty zaproponowaliśmy dla dzieci różnorodne zajęcia, co było możliwe ze względu na dużą różnorodność kierunków studiów w naszej Alma Mater. Zatem najpierw należy się rozejrzeć, jakie mamy możliwości wykorzystania bazy dydaktycznej, a następnie wykorzystać potencjał pracowników, ich umiejętności i pasje. 

Zainteresowanie dzieci subregionu radomskiego udziałem w zajęciach przeszło nasze najśmielsze oczekiwania i udowodniło, że nasze zaangażowanie w realizację projektu miało wielki sens.

{"register":{"columns":[]}}