W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Nadzór

Podstawy prawne

Prezes Rady Ministrów zajmuje kluczowe miejsce w strukturze i mechanizmie funkcjonowania rządu, a w konsekwencji w całej administracji centralnej. Na pozycję i rolę składają się dwie zasadnicze funkcje: z jednej strony jest on przewodniczącym Rady Ministrów, z drugiej zaś samodzielnym organem administracji państwowej, wyposażonym we własne zadania i kompetencje.
Prezes Rady Ministrów jako naczelny organ administracji państwowej dysponuje szerokim zakresem zadań i kompetencji, obejmujących różne dziedziny. Zadania i kompetencje zostały zawarte w szeregu aktów prawnych.

Do głównych zadań należy m.in. nadzór nad licznymi urzędami centralnymi. Wiele spośród tych organów centralnych, z różnych względów, sytuowanych jest poza strukturami działów administracji. Organy te wymienia ustawa o działach administracji rządowej (art. 33a). Zakres nadzoru Premiera wobec tych organów określają ustawy normujące ich działalność.

Inną kategorią kompetencji Prezesa Rady Ministrów są funkcje kierownicze i nadzorcze w stosunku do terenowych organów administracji rządowej (np. wojewodów).

Posiada również dość szerokie kompetencje odnoszące się do organizacji samorządu terytorialnego i jego działalności. Wśród nich ważne miejsce zajmują kompetencje o charakterze nadzorczym.

Sprawuje ponadto nadzór nad licznymi organami pomocniczymi Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów o charakterze opiniodawczo-doradczym, takimi jak: zespoły międzyresortowe, rady, komisje i komitety, oraz podmiotami spoza administracji rządowej.
Funkcja nadzorcza zaliczana jest do najważniejszych funkcji Prezesa Rady Ministrów. Jego bezpośredni nadzór wzmacnia również rangę i znaczenie wielu instytucji.

Wybrane analizy i informacje z zakresu nadzoru

Materiały

Analiza w zakresie systemu kontroli zarządczej w jednostkach podległych i nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów
Analiza​_w​_zakresie​_systemu​_kontroli​_zarządczej​_w​_jednostkach​_podległych​_i​_nadzorowanych​_przez​_Prezesa​_Rady​_Ministrów.pdf 0.44MB
Nadzór w administracji rządowej
Nadzór​_w​_administracji​_rządowej.pdf 1.51MB
Rekomendacje dotyczące zawierania umów cywilnoprawnych w jednostkach administracji rządowej
Rekomendacje​_dotyczące​_zawierania​_umów​_cywilnoprawnych​_w​_jednostkach​_administracji​_rządowej.pdf 0.10MB
Rekomendacje dla jednostek nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów dotyczące udzielania patronatu honorowego i wyrażania zgody na udział w komitecie honorowym
Rekomendacje​_dla​_jednostek​_nadzorowanych​_przez​_Prezesa​_Rady​_Ministrów​_dotyczące​_udzielania​_patronatu​_honorowego​_i​_wyrażania​_zgody​_na​_udział​_w​_komitecie​_honorowym.pdf 0.04MB
Rekomendacje w sprawie tworzenia, funkcjonowania oraz monitorowania działalności organów pomocniczych powoływanych przez ministrów na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy o Radzie Ministrów
Rekomendacje​_w​_sprawie​_tworzenia,​_funkcjonowania​_oraz​_monitorowania​_działalności​_organów​_pomocniczych​_powoływanych​_przez​_ministrów​_na​_podstawie​_art​_7​_ust​_4​_pkt​_5​_ustawy​_o​_Radzie​_Ministrów.pdf 0.52MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
23.04.2021 11:54 Marta Ściechura
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Departament Nadzoru i Kontroli
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Nadzór 4.0 17.08.2023 10:17 Beata Żmijewska
Nadzór 3.0 15.03.2023 15:01 Marta Ściechura
Nadzór 2.0 15.03.2023 14:59 Marta Ściechura
Nadzór 1.0 23.04.2021 11:54 Marta Ściechura

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}