W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD31","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zasadniczym celem projektowanych rozwiązań jest zwiększenie efektywności prowadzonych przyjęć do służby w Policji oraz stworzenie możliwości pozyskania do niej jak największej liczby kandydatów odpowiadających potrzebom służby w Policji. Zaproponowane rozwiązania mają charakter systemowy i ukierunkowane są na kilka obszarów odnoszących się zarówno bezpośrednio do postępowania kwalifikacyjnego prowadzonego w stosunku do kandydatów do służby w Policji, a także uczniów szkół ponadpodstawowych będących potencjalnymi kandydatami do podjęcia służby w ww. formacji mundurowej. Przyjęcie kompleksowych rozwiązań dla tworzenia w szkołach ponadpodstawowych oddziałów o profilu mundurowym i ich absolwentów oraz byłych funkcjonariuszy Policji, posiadających odpowiednie kompetencje, kwalifikacje i doświadczenie, mają przyczynić się do zwiększenia potencjalnej liczby kandydatów do służby przez stworzenie dla nich dogodniejszych warunków postępowania kwalifikacyjnego.\nPodkreślenia wymaga, że etaty we wszystkich jednostkach organizacyjnych Policji w 2024 roku, zostały określone w ustawie budżetowej na rok 2024 z dnia 18 stycznia 2024 r. (Dz. U. poz. 122) w liczbie 108 909. Stan zatrudnienia na dzień 1 marca 2024 r. wynosił 92 647 policjantów (z tego dodatkowo 14 finansowanych przez samorządy lokalne), natomiast wakat obejmował 16 276 etatów, co stanowiło 14,94% stanu etatowego (w 2023 r. zatrudnionych było odpowiednio 96 716 policjantów i wakat wynosił 10 411 etatów, zaś w 2022 r. zatrudnionych było 100 982 policjantów, a wakat obejmował 4 327 etatów). W 2023 r. do służby w Policji przyjętych zostało 5 174 osoby (odpowiednio w 2022 r. - 5 169), natomiast odeszło z niej aż 9 458 policjantów (w 2022 r. - 4 726).\nPodnieść należy, że w latach 2022-2025 stan etatowy Policji podlega corocznemu zwiększeniu, tak aby docelowo osiągnąć 110 709 etatów. Zatem stan etatowy Policji ulegnie zwiększeniu o 7 400 etatów z czego 1 800 etatów dedykowanych jest dla Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, natomiast 5 600 etatów przeznaczone zostanie na wzmocnienie pozostałych jednostek organizacyjnych Policji. \nW tym stanie rzeczy niezmiernie istotnym jest wprowadzanie nowych rozwiązań prawnych, które będą odpowiedzią na aktualne wyzwania i spowodują napływ dodatkowych kandydatów spełniających oczekiwania służby. Nowe rozwiązania muszą odpowiadać na potrzeby kadrowe Policji, jak również uwzględniać specyfikę rynku pracy oraz profil kandydatów i ich predyspozycje. Policja jako umundurowana i uzbrojona formacja służąca społeczeństwu i przeznaczona do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego realizuje szereg zadań w szczególności z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego, czy też wykrywania przestępstw i wykroczeń oraz ścigania ich sprawców. W jej strukturach funkcjonują wyodrębnione jednostki organizacyjne dedykowane do realizacji przypisanych ustawą zadań. Aby formacja ta mogła w sposób sprawny i adekwatny do wyzwań realizować zadania musi posiadać odpowiednie, dobrze zarządzane i właściwie przygotowane kadry. Specyfika zadań, jak również wyzwania współczesnego świata powodują, że należy uwzględniać w procedurze doboru zmieniające się realia. Zapewnienie odpowiedniej liczby funkcjonariuszy, spełniających wymagania spoczywa na komórkach ds. doboru funkcjonujących w określonych jednostkach organizacyjnych Policji, które działają w ramach określonej przepisami prawa procedurze kwalifikacyjnej dla kandydatów do służby w Policji. \nObowiązujące mechanizmy co prawda stwarzają dodatkowe możliwości elastycznego zarządzania oraz prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego, adekwatnego dla potrzeb poszczególnych rodzajów służb, jednakże stwierdzić należy, że nie są one wystarczające i nie odpowiadają aktualnym potrzebom i wyzwaniom, zwłaszcza w zakresie uwzględnienia specyfiki i profilu kandydata. W sposób wyraźny brakuje rozwiązań i mechanizmów zachęcających do służby w Policji byłych funkcjonariuszy, którzy są zainteresowani powrotem do służby.\nRównież rozwiązania w zakresie tworzenia i prowadzenia tzw. klas mundurowych są mało funkcjonalne \ni nieadekwatne do realnych potrzeb. W świetle obowiązującego stanu prawnego Policja nie może określać standardów nauczania i egzekwować ich spełniania. Ponadto Policja nie ma faktycznego i formalnego (poza funkcjonującymi lokalnymi porozumieniami) wpływu na to, w jaki sposób prowadzi się zajęcia w tzw. klasach mundurowych. Jednocześnie absolwenci takich klas, wobec braku rozwiązań prawnych, nie mają wyraźnej zachęty do wstępowania \nw szeregi Policji. Podkreślenia wymaga, że aktualnie Policja w całym kraju zawarła 207 porozumień ze szkołami ponadpodstawowymi, w których zadeklarowano realizowanie w tzw. klasach mundurowych dedykowanego dla nich programu nauczania w zakresie funkcjonowania Policji. Taki stan prawny powoduje, że po stronie tej grupy osób, stanowiących potencjalnych i naturalnych kandydatów do służby w Policji nie ma tylu chętnych, co obrazują dane przedstawione w poniższych tabelach. Przy czym zauważyć należy, iż jest to grupa, która może stanowić znaczny zasób kadrowy osób spełniających potrzeby Policji i do tych osób powinny zostać zaadresowane szczególne rozwiązania prawne.\nDane dot. kandydatów do służby w Policji i ich przyjęć za lata 2019 – 2023 przedstawiają się w sposób następujący. W 2019 roku ogólna liczba kandydatów do służby wynosiła 15 680 osób, z których 767 byli to kandydaci z tzw. klas mundurowych (stanowiło to 4,89% wszystkich kandydatów) i 193 kandydaci – byli funkcjonariusze (1,23%). Spośród tych kandydatów do służby przyjęto 4 616 kandydatów, z czego 243 byli to kandydaci z tzw. klas mundurowych, tj. 5,26% oraz 93 kandydatów – byłych funkcjonariuszy, tj. 2,01% wszystkich przyjętych. W 2020 r. na 19 730 kandydatów do służby w Policji było 763 kandydatów z tzw. klas mundurowych (3,87%) oraz 270 byłych funkcjonariuszy (1,37%). Wówczas do służby przyjęto 4 338 kandydatów, z tego 151 z tzw. klas mundurowych (3,48%) oraz 98 kandydatów – byłych funkcjonariuszy (2,26%). W 2021 r. do służby kandydowało 18 081 osób. Wśród tych kandydatów było 810 osób z tzw. klas mundurowych (4,48%) oraz 212 byłych funkcjonariuszy (1,17%). Do służby przyjęto 6 655 kandydatów, z tego 303 z tzw. klas mundurowych (4,55%) i 75 byłych funkcjonariuszy (1,13%). Z kolei w 2022 r. w postępowaniu kwalifikacyjnym uczestniczyło 13 358 osób, z czego 744 z tzw. klas mundurowych (5,57%) i 217 byłych funkcjonariuszy (1,62%). Do służby w Policji przyjęto 5 140 kandydatów, wśród nich było 263 kandydatów z tzw. klas mundurowych (5,12%) oraz 89 byłych funkcjonariuszy (1,73%). Natomiast w 2023 r. udział w takim postępowaniu brało 15 289 kandydatów, w tym 790 z tzw. klas mundurowych (5,17%) i 329 byłych funkcjonariuszy Policji (2,15%). Postępowanie to zakończyło się przyjęciem do służby 5 158 kandydatów, z tego 272 z tzw. klas mundurowych (5,27%) oraz 127 byłych funkcjonariuszy (2,46%).\nW związku z tym niezbędnym staje się wprowadzenie prawnych rozwiązań w zakresie utworzenia oddziałów o profilu mundurowym w szkołach ponadpodstawowych wzorowanych na obowiązujących już rozwiązaniach, jakie zostały wprowadzone w przedmiocie tworzenia oddziałów przygotowania wojskowego. Wskazać bowiem należy, że na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 1681, z późn. zm.) zostały wprowadzone do ustawy – Prawo oświatowe przepisy umożliwiające prowadzenie w szkołach ponadpodstawowych oddziałów przygotowania wojskowego, w których są prowadzone zajęcia z zakresu edukacji wojskowej, zorganizowane zgodnie z wymogami określonymi w drodze rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 maja 2020 r. w sprawie szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego (Dz. U. poz. 977), wydanego na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy – Prawo oświatowe.\nTym samym zakłada się, iż przez proponowane zmiany dojdzie do ujednolicenia na poziomie kraju rozwiązań organizacyjnych i programowych w szkołach prowadzących tzw. klasy mundurowe, tak jak to miało miejsce względem klas mundurowych z zakresu przygotowania wojskowego. \n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Osiągnięcie celów, o których mowa w pkt 1, będzie możliwe przez dokonanie interwencji legislacyjnej, której istotą jest wprowadzenie przepisów dających możliwość zarządzania i prowadzenia odrębnego postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów, którzy złożyli podanie o przyjęcie do służby w Policji przed upływem 3 lat od ukończenia oddziału o profilu mundurowym (liceum ogólnokształcącego, technikum lub branżowej szkoły II stopnia), dla którego został określony odpowiedni program szkolenia. Zakłada się, że postępowanie kwalifikacyjne wobec takich kandydatów nie będzie obejmowało testu wiedzy. Podnieść bowiem należy, iż absolwenci oddziałów o profilu mundurowym, w trakcie nauki, posiądą wiedzę, jaka jest oczekiwana wobec kandydatów do służby w Policji. Ponadto wymienieni kandydaci będą zwolnieni z etapu testu sprawności fizycznej w sytuacji, gdy uzyskają oni pozytywny wynik ze spełniającego odpowiednie kryteria testu sprawności fizycznej przeprowadzonego w ostatnim roku szkolnym nauczania w oddziale o profilu mundurowym. Przy czym kwestia organizowania oraz realizowania kształcenia w oddziałach o profilu mundurowym będzie wymagała określenia w przepisach prawa oświatowego. \nPonadto proponuje się zmianę przepisów odnoszących się do byłych funkcjonariuszy, którzy postanowili ponownie wstąpić do służby w Policji. Z uwagi na zróżnicowane doświadczenie oraz nabyte kwalifikacje zawodowe, a także czas pozostawania poza służbą wyodrębniono trzy ścieżki postępowania kwalifikacyjnego dla byłych funkcjonariuszy ubiegających się o przyjęcie do służby. W stosunku do obowiązującej w ustawie o Policji regulacji proponuje się wprowadzenie zmiany polegającej na podniesieniu z 3 lat do 5 lat możliwości procedury kwalifikacyjnej dedykowanej dla byłych funkcjonariuszy. \nPonadto zakłada się wprowadzenie rozwiązań dotyczących kandydatów – byłych funkcjonariuszy Policji, którzy złożyli podanie o przyjęcie do służby po upływie 5 lat od zwolnienia ze służby w Policji. W takiej sytuacji zakłada się, z uwagi na upływ czasu, iż obok rozwiązań przyjętych w art. 25 ust. 13 ustawy o Policji, względem takiego kandydata będzie przeprowadzany test sprawności fizycznej. Ponadto planuje się uregulowanie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów – byłych funkcjonariuszy Policji, którzy posiadają co najmniej stopień w korpusie oficerów młodszych Policji. Z uwagi na nabyte kwalifikacje zawodowe, doświadczenie oraz kompetencje ta grupa byłych funkcjonariuszy również będzie podlegała skróconemu postępowaniu kwalifikacyjnemu. Przy czym dla tych kandydatów, z uwagi na posiadane przymioty, nie będzie cenzusu czasowego związanego z pozostawaniem poza służbą. Dodatkowo kandydaci ci nie będą przechodzili testu sprawności fizycznej. W przypadku kandydatów chcących się ponownie przyjąć do służby proponuje się, aby rozmowa kwalifikacyjna miała odmienny charakter i sprowadzała się do dwóch obszarów, tj. motywacji do podjęcia służby oraz społecznych postaw wobec ludzi.\nPonadto przyjęto, że postępowanie sprawdzające, które jest określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych (jeden z etapów postępowania kwalifikacyjnego) będzie miało zastosowanie, w przypadku braku posiadania przez kandydata – byłego funkcjonariusza Policji, odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa. \nDodatkowo proponuje się rozwiązanie, które będzie zapewniało kandydatom (absolwenci oddziałów o profilu mundurowym, byli funkcjonariusze Policji), którzy ukończyli z wynikiem pozytywnym postępowanie kwalifikacyjne, pierwszeństwo w przyjęciu do służby w Policji. Zważywszy na dotychczasowe doświadczenie kandydatów, byłych funkcjonariuszy, którzy ponownie zostali przyjęci do służby oraz nabyte przez nich kompetencje, proponuje się, aby policjant przyjęty do służby ponownie mianowany był na stałe, pod warunkiem, iż przed zwolnieniem ze służby w Policji był mianowany w niej na stałe. Dodatkowo przyjęto, że nie kieruje się na szkolenie zawodowe podstawowe policjanta przyjętego do służby ponownie, jeżeli podczas uprzednio pełnionej służby uzyskał kwalifikacje zawodowe podstawowe.\nObok zmian planowanych w ustawie o Policji, w celu zapewnienia jednolitości i spójności systemowej i organizacyjnej, proponuje się nowelizację przepisów ustawy – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, z późn. zm.), adekwatnie do rozwiązań przyjętych w zakresie odnoszącym się do oddziałów przygotowania wojskowego przez stworzenie możliwości zakładania w szkołach ponadpodstawowych oddziałów o profilu mundurowym oraz wprowadzenie w drodze upoważnienia dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych możliwości określenia programu szkolenia realizowanego w oddziale o profilu mundurowym, organizacji i form zajęć realizowanych w ramach programu szkolenia, liczebności oddziału oraz warunków realizacji zajęć praktycznych, a także możliwości realizacji części zajęć praktycznych przez instruktorów lub policjantów w celu nabycia przez uczniów praktycznych umiejętności niezbędnych do pełnienia służby w Policji.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Czesław Mroczek Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD31
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Zasadniczym celem projektowanych rozwiązań jest zwiększenie efektywności prowadzonych przyjęć do służby w Policji oraz stworzenie możliwości pozyskania do niej jak największej liczby kandydatów odpowiadających potrzebom służby w Policji. Zaproponowane rozwiązania mają charakter systemowy i ukierunkowane są na kilka obszarów odnoszących się zarówno bezpośrednio do postępowania kwalifikacyjnego prowadzonego w stosunku do kandydatów do służby w Policji, a także uczniów szkół ponadpodstawowych będących potencjalnymi kandydatami do podjęcia służby w ww. formacji mundurowej. Przyjęcie kompleksowych rozwiązań dla tworzenia w szkołach ponadpodstawowych oddziałów o profilu mundurowym i ich absolwentów oraz byłych funkcjonariuszy Policji, posiadających odpowiednie kompetencje, kwalifikacje i doświadczenie, mają przyczynić się do zwiększenia potencjalnej liczby kandydatów do służby przez stworzenie dla nich dogodniejszych warunków postępowania kwalifikacyjnego.
Podkreślenia wymaga, że etaty we wszystkich jednostkach organizacyjnych Policji w 2024 roku, zostały określone w ustawie budżetowej na rok 2024 z dnia 18 stycznia 2024 r. (Dz. U. poz. 122) w liczbie 108 909. Stan zatrudnienia na dzień 1 marca 2024 r. wynosił 92 647 policjantów (z tego dodatkowo 14 finansowanych przez samorządy lokalne), natomiast wakat obejmował 16 276 etatów, co stanowiło 14,94% stanu etatowego (w 2023 r. zatrudnionych było odpowiednio 96 716 policjantów i wakat wynosił 10 411 etatów, zaś w 2022 r. zatrudnionych było 100 982 policjantów, a wakat obejmował 4 327 etatów). W 2023 r. do służby w Policji przyjętych zostało 5 174 osoby (odpowiednio w 2022 r. - 5 169), natomiast odeszło z niej aż 9 458 policjantów (w 2022 r. - 4 726).
Podnieść należy, że w latach 2022-2025 stan etatowy Policji podlega corocznemu zwiększeniu, tak aby docelowo osiągnąć 110 709 etatów. Zatem stan etatowy Policji ulegnie zwiększeniu o 7 400 etatów z czego 1 800 etatów dedykowanych jest dla Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, natomiast 5 600 etatów przeznaczone zostanie na wzmocnienie pozostałych jednostek organizacyjnych Policji.
W tym stanie rzeczy niezmiernie istotnym jest wprowadzanie nowych rozwiązań prawnych, które będą odpowiedzią na aktualne wyzwania i spowodują napływ dodatkowych kandydatów spełniających oczekiwania służby. Nowe rozwiązania muszą odpowiadać na potrzeby kadrowe Policji, jak również uwzględniać specyfikę rynku pracy oraz profil kandydatów i ich predyspozycje. Policja jako umundurowana i uzbrojona formacja służąca społeczeństwu i przeznaczona do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego realizuje szereg zadań w szczególności z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego, czy też wykrywania przestępstw i wykroczeń oraz ścigania ich sprawców. W jej strukturach funkcjonują wyodrębnione jednostki organizacyjne dedykowane do realizacji przypisanych ustawą zadań. Aby formacja ta mogła w sposób sprawny i adekwatny do wyzwań realizować zadania musi posiadać odpowiednie, dobrze zarządzane i właściwie przygotowane kadry. Specyfika zadań, jak również wyzwania współczesnego świata powodują, że należy uwzględniać w procedurze doboru zmieniające się realia. Zapewnienie odpowiedniej liczby funkcjonariuszy, spełniających wymagania spoczywa na komórkach ds. doboru funkcjonujących w określonych jednostkach organizacyjnych Policji, które działają w ramach określonej przepisami prawa procedurze kwalifikacyjnej dla kandydatów do służby w Policji.
Obowiązujące mechanizmy co prawda stwarzają dodatkowe możliwości elastycznego zarządzania oraz prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego, adekwatnego dla potrzeb poszczególnych rodzajów służb, jednakże stwierdzić należy, że nie są one wystarczające i nie odpowiadają aktualnym potrzebom i wyzwaniom, zwłaszcza w zakresie uwzględnienia specyfiki i profilu kandydata. W sposób wyraźny brakuje rozwiązań i mechanizmów zachęcających do służby w Policji byłych funkcjonariuszy, którzy są zainteresowani powrotem do służby.
Również rozwiązania w zakresie tworzenia i prowadzenia tzw. klas mundurowych są mało funkcjonalne
i nieadekwatne do realnych potrzeb. W świetle obowiązującego stanu prawnego Policja nie może określać standardów nauczania i egzekwować ich spełniania. Ponadto Policja nie ma faktycznego i formalnego (poza funkcjonującymi lokalnymi porozumieniami) wpływu na to, w jaki sposób prowadzi się zajęcia w tzw. klasach mundurowych. Jednocześnie absolwenci takich klas, wobec braku rozwiązań prawnych, nie mają wyraźnej zachęty do wstępowania
w szeregi Policji. Podkreślenia wymaga, że aktualnie Policja w całym kraju zawarła 207 porozumień ze szkołami ponadpodstawowymi, w których zadeklarowano realizowanie w tzw. klasach mundurowych dedykowanego dla nich programu nauczania w zakresie funkcjonowania Policji. Taki stan prawny powoduje, że po stronie tej grupy osób, stanowiących potencjalnych i naturalnych kandydatów do służby w Policji nie ma tylu chętnych, co obrazują dane przedstawione w poniższych tabelach. Przy czym zauważyć należy, iż jest to grupa, która może stanowić znaczny zasób kadrowy osób spełniających potrzeby Policji i do tych osób powinny zostać zaadresowane szczególne rozwiązania prawne.
Dane dot. kandydatów do służby w Policji i ich przyjęć za lata 2019 – 2023 przedstawiają się w sposób następujący. W 2019 roku ogólna liczba kandydatów do służby wynosiła 15 680 osób, z których 767 byli to kandydaci z tzw. klas mundurowych (stanowiło to 4,89% wszystkich kandydatów) i 193 kandydaci – byli funkcjonariusze (1,23%). Spośród tych kandydatów do służby przyjęto 4 616 kandydatów, z czego 243 byli to kandydaci z tzw. klas mundurowych, tj. 5,26% oraz 93 kandydatów – byłych funkcjonariuszy, tj. 2,01% wszystkich przyjętych. W 2020 r. na 19 730 kandydatów do służby w Policji było 763 kandydatów z tzw. klas mundurowych (3,87%) oraz 270 byłych funkcjonariuszy (1,37%). Wówczas do służby przyjęto 4 338 kandydatów, z tego 151 z tzw. klas mundurowych (3,48%) oraz 98 kandydatów – byłych funkcjonariuszy (2,26%). W 2021 r. do służby kandydowało 18 081 osób. Wśród tych kandydatów było 810 osób z tzw. klas mundurowych (4,48%) oraz 212 byłych funkcjonariuszy (1,17%). Do służby przyjęto 6 655 kandydatów, z tego 303 z tzw. klas mundurowych (4,55%) i 75 byłych funkcjonariuszy (1,13%). Z kolei w 2022 r. w postępowaniu kwalifikacyjnym uczestniczyło 13 358 osób, z czego 744 z tzw. klas mundurowych (5,57%) i 217 byłych funkcjonariuszy (1,62%). Do służby w Policji przyjęto 5 140 kandydatów, wśród nich było 263 kandydatów z tzw. klas mundurowych (5,12%) oraz 89 byłych funkcjonariuszy (1,73%). Natomiast w 2023 r. udział w takim postępowaniu brało 15 289 kandydatów, w tym 790 z tzw. klas mundurowych (5,17%) i 329 byłych funkcjonariuszy Policji (2,15%). Postępowanie to zakończyło się przyjęciem do służby 5 158 kandydatów, z tego 272 z tzw. klas mundurowych (5,27%) oraz 127 byłych funkcjonariuszy (2,46%).
W związku z tym niezbędnym staje się wprowadzenie prawnych rozwiązań w zakresie utworzenia oddziałów o profilu mundurowym w szkołach ponadpodstawowych wzorowanych na obowiązujących już rozwiązaniach, jakie zostały wprowadzone w przedmiocie tworzenia oddziałów przygotowania wojskowego. Wskazać bowiem należy, że na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 1681, z późn. zm.) zostały wprowadzone do ustawy – Prawo oświatowe przepisy umożliwiające prowadzenie w szkołach ponadpodstawowych oddziałów przygotowania wojskowego, w których są prowadzone zajęcia z zakresu edukacji wojskowej, zorganizowane zgodnie z wymogami określonymi w drodze rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 maja 2020 r. w sprawie szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego (Dz. U. poz. 977), wydanego na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy – Prawo oświatowe.
Tym samym zakłada się, iż przez proponowane zmiany dojdzie do ujednolicenia na poziomie kraju rozwiązań organizacyjnych i programowych w szkołach prowadzących tzw. klasy mundurowe, tak jak to miało miejsce względem klas mundurowych z zakresu przygotowania wojskowego.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Osiągnięcie celów, o których mowa w pkt 1, będzie możliwe przez dokonanie interwencji legislacyjnej, której istotą jest wprowadzenie przepisów dających możliwość zarządzania i prowadzenia odrębnego postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów, którzy złożyli podanie o przyjęcie do służby w Policji przed upływem 3 lat od ukończenia oddziału o profilu mundurowym (liceum ogólnokształcącego, technikum lub branżowej szkoły II stopnia), dla którego został określony odpowiedni program szkolenia. Zakłada się, że postępowanie kwalifikacyjne wobec takich kandydatów nie będzie obejmowało testu wiedzy. Podnieść bowiem należy, iż absolwenci oddziałów o profilu mundurowym, w trakcie nauki, posiądą wiedzę, jaka jest oczekiwana wobec kandydatów do służby w Policji. Ponadto wymienieni kandydaci będą zwolnieni z etapu testu sprawności fizycznej w sytuacji, gdy uzyskają oni pozytywny wynik ze spełniającego odpowiednie kryteria testu sprawności fizycznej przeprowadzonego w ostatnim roku szkolnym nauczania w oddziale o profilu mundurowym. Przy czym kwestia organizowania oraz realizowania kształcenia w oddziałach o profilu mundurowym będzie wymagała określenia w przepisach prawa oświatowego.
Ponadto proponuje się zmianę przepisów odnoszących się do byłych funkcjonariuszy, którzy postanowili ponownie wstąpić do służby w Policji. Z uwagi na zróżnicowane doświadczenie oraz nabyte kwalifikacje zawodowe, a także czas pozostawania poza służbą wyodrębniono trzy ścieżki postępowania kwalifikacyjnego dla byłych funkcjonariuszy ubiegających się o przyjęcie do służby. W stosunku do obowiązującej w ustawie o Policji regulacji proponuje się wprowadzenie zmiany polegającej na podniesieniu z 3 lat do 5 lat możliwości procedury kwalifikacyjnej dedykowanej dla byłych funkcjonariuszy.
Ponadto zakłada się wprowadzenie rozwiązań dotyczących kandydatów – byłych funkcjonariuszy Policji, którzy złożyli podanie o przyjęcie do służby po upływie 5 lat od zwolnienia ze służby w Policji. W takiej sytuacji zakłada się, z uwagi na upływ czasu, iż obok rozwiązań przyjętych w art. 25 ust. 13 ustawy o Policji, względem takiego kandydata będzie przeprowadzany test sprawności fizycznej. Ponadto planuje się uregulowanie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów – byłych funkcjonariuszy Policji, którzy posiadają co najmniej stopień w korpusie oficerów młodszych Policji. Z uwagi na nabyte kwalifikacje zawodowe, doświadczenie oraz kompetencje ta grupa byłych funkcjonariuszy również będzie podlegała skróconemu postępowaniu kwalifikacyjnemu. Przy czym dla tych kandydatów, z uwagi na posiadane przymioty, nie będzie cenzusu czasowego związanego z pozostawaniem poza służbą. Dodatkowo kandydaci ci nie będą przechodzili testu sprawności fizycznej. W przypadku kandydatów chcących się ponownie przyjąć do służby proponuje się, aby rozmowa kwalifikacyjna miała odmienny charakter i sprowadzała się do dwóch obszarów, tj. motywacji do podjęcia służby oraz społecznych postaw wobec ludzi.
Ponadto przyjęto, że postępowanie sprawdzające, które jest określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych (jeden z etapów postępowania kwalifikacyjnego) będzie miało zastosowanie, w przypadku braku posiadania przez kandydata – byłego funkcjonariusza Policji, odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa.
Dodatkowo proponuje się rozwiązanie, które będzie zapewniało kandydatom (absolwenci oddziałów o profilu mundurowym, byli funkcjonariusze Policji), którzy ukończyli z wynikiem pozytywnym postępowanie kwalifikacyjne, pierwszeństwo w przyjęciu do służby w Policji. Zważywszy na dotychczasowe doświadczenie kandydatów, byłych funkcjonariuszy, którzy ponownie zostali przyjęci do służby oraz nabyte przez nich kompetencje, proponuje się, aby policjant przyjęty do służby ponownie mianowany był na stałe, pod warunkiem, iż przed zwolnieniem ze służby w Policji był mianowany w niej na stałe. Dodatkowo przyjęto, że nie kieruje się na szkolenie zawodowe podstawowe policjanta przyjętego do służby ponownie, jeżeli podczas uprzednio pełnionej służby uzyskał kwalifikacje zawodowe podstawowe.
Obok zmian planowanych w ustawie o Policji, w celu zapewnienia jednolitości i spójności systemowej i organizacyjnej, proponuje się nowelizację przepisów ustawy – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, z późn. zm.), adekwatnie do rozwiązań przyjętych w zakresie odnoszącym się do oddziałów przygotowania wojskowego przez stworzenie możliwości zakładania w szkołach ponadpodstawowych oddziałów o profilu mundurowym oraz wprowadzenie w drodze upoważnienia dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych możliwości określenia programu szkolenia realizowanego w oddziale o profilu mundurowym, organizacji i form zajęć realizowanych w ramach programu szkolenia, liczebności oddziału oraz warunków realizacji zajęć praktycznych, a także możliwości realizacji części zajęć praktycznych przez instruktorów lub policjantów w celu nabycia przez uczniów praktycznych umiejętności niezbędnych do pełnienia służby w Policji.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSWiA
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Czesław Mroczek Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSWiA
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2024 r.
Status realizacji: