W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Badania w rolnictwie ekologicznym

Zasady udzielenia dotacji do badań w rolnictwie ekologicznym

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 lipca 2015 r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. poz. 1170, z późn. zm.) (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001170) dotacja na pokrycie kosztów badań może być udzielona organizacji badawczej, która wykonuje badania w sektorze rolnym na rzecz rolnictwa ekologicznego w zakresie produkcji, uprawy, nawożenia, ochrony roślin, przetwórstwa produktów roślinnych i zwierzęcych, ochrony zdrowia zwierząt, marketingu, promocji oraz analizy rynku.

Dotacja może być udzielona według poniższych stawek określonych w załączniku nr 7 do tego rozporządzenia.

Zadanie

Stawka dotacji
(w złotych)

Prowadzenie badań w zakresie:

 

1.

Warzywnictwa (w tym uprawa ziół) metodami ekologicznymi

do 550 000

2.

Sadownictwa metodami ekologicznymi

do 550 000

3.

Upraw polowych metodami ekologicznymi

do 550 000

4.

Produkcji zwierzęcej metodami ekologicznymi (w tym produkty akwakultury)

do 400 000 

5.

Przetwórstwa produktów roślinnych, zwierzęcych metodami ekologicznymi

do 400 000

6.

Ochrony zdrowia zwierząt

do 260 000

7.

Marketingu, promocji oraz analizy rynku

do 260 000

 Organizacja badawcza może składać wniosek o udzielenie dotacji do badań w rolnictwie ekologicznym do ministra właściwego do spraw rolnictwa w terminie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, w którym udziela się dotacji, zgodnie ze wzorem nr 10 określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia (do pobrania).

Wniosek o udzielenie dotacji w postaci elektronicznej składa się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP (art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2023 r. poz. 57, 1123 i 1234)( https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20050640565), lub z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej lub publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (art. 2 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 285) (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200002320).

Dofinansowanie do 75% kosztów kwalifikujących się do udzielenia dotacji

Organizacja badawcza proponuje we wniosku ustalony przez siebie temat badawczy w ramach obszarów badawczych ogłoszonych przez MRiRW . W tym przypadku organizacja będzie miała możliwość uzyskania dofinansowania do 75% kosztów kwalifikujących się do dofinansowania.

Dofinansowanie do 100% kosztów kwalifikujących się do udzielenia dotacji

Druga możliwość zakłada, że Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wybiera konkretne tematy badawcze, zgodnie z zapotrzebowaniem rynku, kwalifikujące się do dofinansowania w 100% i ogłasza je na liście. Listę zamieszcza na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz publikuje w Dzienniku Urzędowym Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W tej sytuacji, organizacja badawcza przedstawia we wniosku temat badawczy wybrany z listy załącznika nr 2 do ogłoszenia, ubiegając się tym samym o finansowanie badanie w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych.

Załączniki do wniosku

Do wniosku o udzielenie dotacji dołącza się planowany szczegółowy harmonogram zadań, sporządzony zgodnie ze wzorem nr 11 (do pobrania), określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia, oraz wstępną kalkulację kosztów kwalifikujących się do objęcia dotacją sporządzoną zgodnie ze wzorem nr 2 (do pobrania), określonym w tym załączniku.

Warunek udzielenia dotacji 

Zgodnie z art. 38 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 327 z 21.12.2022, s. 1–81) (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R2472) Wnioskodawca przed terminem rozpoczęcia realizacji wnioskowanego projektu jest obowiązany do zamieszczenia na swojej stronie internetowej następujących informacji:

a) o planowanej realizacji wspieranego projektu;

b) cele wspieranego projektu;

c) przybliżona data opublikowania oczekiwanych rezultatów wspieranego projektu;

d) miejsce opublikowania w Internecie oczekiwanych rezultatów wspieranego projektu;

e) potwierdzenie, że rezultaty wspieranego projektu będą dostępne nieodpłatnie dla wszystkich przedsiębiorstw działających w danym sektorze lub podsektorze.

Wydanie decyzji o udzieleniu dotacji 

Minister właściwy do spraw rolnictwa corocznie, do dnia 30 kwietnia wydaje decyzje w sprawie udzielenia dotacji oraz ogłasza do dnia 20 czerwca, w dzienniku urzędowym tego ministra listę organizacji badawczych i badań, na które zostały udzielone dotacje i cele planowanych badań oraz zamieszcza ją na stronie internetowej administrowanej przez urząd obsługujący tego ministra.

Wypłata dotacji 

Minister właściwy do spraw rolnictwa wypłaca 50% udzielonej dotacji w terminie do dnia 30 czerwca danego roku, a pozostałą kwotę udzielonej dotacji, po przedłożeniu rozliczenia poniesionych kosztów.

Rozliczenie, o którym mowa sporządza się w postaci papierowej lub elektronicznej w formacie .xls(x) w terminie do dnia 5 grudnia roku, w którym została udzielona dotacja, zgodnie ze wzorem nr 3 (do pobrania) określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia (pkt. 5 aktów prawnych). Rozliczenie w postaci elektronicznej składa się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej udostępnionej na ePUAP lub z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej lub publicznej usługi rejestrowanego doręczenia.

Obowiązek informacyjny

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, iż zgodnie z art. 35a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009 nr. 157 poz. 1240 z późn. zm.) (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20091571240) podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych są obowiązane do podejmowania działań informacyjnych dotyczących tego finansowania lub dofinansowania, przy wykorzystaniu różnych form i metod komunikacji. Koszty tych działań są ponoszone w ramach finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych bądź ze środków własnych podmiotów realizujących zadania.

Rodzaje tych działań, oraz sposób ich realizacji, w tym okres, w którym mają być realizowane, a także kwotę lub kwoty finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, do wysokości których nie powstaje obowiązek określony w art. 35a ust.1 ustawy określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych (Dz. U. 2021 poz. 953 z późn. zm.) (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000953

Działania, o których mowa powyżej polegają na:

1. umieszczeniu tablicy informacyjnej – w przypadku realizacji zadań w zakresie:

  • infrastruktury drogowej, kolejowej, morskiej, wodnej śródlądowej, lotniczej, telekomunikacyjnej, teleinformatycznej, cyfrowej, przesyłowej lub komunalnej,
  • prac budowlanych,
  • zakupu środków trwałych;

2. umieszczeniu plakatu informacyjnego – w przypadku realizacji projektów:

  • badawczo-rozwojowych o charakterze wdrożeniowym, rozwojowym, badawczym lub naukowym,
  • edukacyjnych – realizowanych w formie debaty, konferencji, seminarium, lekcji, warsztatu lub wykładu,
  • społecznych – obejmujących przedsięwzięcia kulturalne, wydawnicze, sportowe, socjalne, wychowawcze lub profilaktyczne oraz działania z zakresu opieki nad zabytkami i ochrony dziedzictwa narodowego;

3. zamieszczeniu informacji na swojej stronie internetowej, o ile ją posiada oraz na swoich profilach w internetowych, w serwisach społecznościowych, o ile takie profile posiada.

Dodatkowe materiały, objaśnienia i informację znajdują się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pod adresem: https://www.gov.pl/premier/dzialania-informacyjne.

Materiały

Do pobrania
Załącznik​_nr​_3​_STAWKI​_zmiana.docx 0.02MB
Do pobrania
wzor​_10​_WNIOSEK.pdf 0.25MB
Do pobrania
wzór​_nr​_11.docx 0.02MB
Do pobrania
wzór nr 2.doc 0.04MB
Do pobrania
wzór​_nr​_3.docx 0.02MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
23.09.2025 11:36 Iwona Chromiak
Pierwsza publikacja:
16.05.2019 11:27 Sławomir Mucha
{"register":{"columns":[]}}