Badania w rolnictwie ekologicznym
Zasady udzielenia dotacji do badań w rolnictwie ekologicznym
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 lipca 2015 r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. poz. 1170, z późn. zm.) (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001170) dotacja na pokrycie kosztów badań może być udzielona organizacji badawczej, która wykonuje badania w sektorze rolnym na rzecz rolnictwa ekologicznego w zakresie produkcji, uprawy, nawożenia, ochrony roślin, przetwórstwa produktów roślinnych i zwierzęcych, ochrony zdrowia zwierząt, marketingu, promocji oraz analizy rynku.
Dotacja może być udzielona według poniższych stawek określonych w załączniku nr 7 do tego rozporządzenia.
|
Zadanie |
Stawka dotacji |
|
|
Prowadzenie badań w zakresie: |
|
|
|
1. |
Warzywnictwa (w tym uprawa ziół) metodami ekologicznymi |
do 550 000 |
|
2. |
Sadownictwa metodami ekologicznymi |
do 550 000 |
|
3. |
Upraw polowych metodami ekologicznymi |
do 550 000 |
|
4. |
Produkcji zwierzęcej metodami ekologicznymi (w tym produkty akwakultury) |
do 400 000 |
|
5. |
Przetwórstwa produktów roślinnych, zwierzęcych metodami ekologicznymi |
do 400 000 |
|
6. |
Ochrony zdrowia zwierząt |
do 260 000 |
|
7. |
Marketingu, promocji oraz analizy rynku |
do 260 000 |
Organizacja badawcza może składać wniosek o udzielenie dotacji do badań w rolnictwie ekologicznym do ministra właściwego do spraw rolnictwa w terminie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, w którym udziela się dotacji, zgodnie ze wzorem nr 10 określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia (do pobrania).
Wniosek o udzielenie dotacji w postaci elektronicznej składa się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP (art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2023 r. poz. 57, 1123 i 1234)( https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20050640565), lub z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej lub publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (art. 2 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 285) (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200002320).
Dofinansowanie do 75% kosztów kwalifikujących się do udzielenia dotacji
Organizacja badawcza proponuje we wniosku ustalony przez siebie temat badawczy w ramach obszarów badawczych ogłoszonych przez MRiRW . W tym przypadku organizacja będzie miała możliwość uzyskania dofinansowania do 75% kosztów kwalifikujących się do dofinansowania.
Dofinansowanie do 100% kosztów kwalifikujących się do udzielenia dotacji
Druga możliwość zakłada, że Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wybiera konkretne tematy badawcze, zgodnie z zapotrzebowaniem rynku, kwalifikujące się do dofinansowania w 100% i ogłasza je na liście. Listę zamieszcza na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz publikuje w Dzienniku Urzędowym Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W tej sytuacji, organizacja badawcza przedstawia we wniosku temat badawczy wybrany z listy załącznika nr 2 do ogłoszenia, ubiegając się tym samym o finansowanie badanie w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych.
Załączniki do wniosku
Do wniosku o udzielenie dotacji dołącza się planowany szczegółowy harmonogram zadań, sporządzony zgodnie ze wzorem nr 11 (do pobrania), określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia, oraz wstępną kalkulację kosztów kwalifikujących się do objęcia dotacją sporządzoną zgodnie ze wzorem nr 2 (do pobrania), określonym w tym załączniku.
Warunek udzielenia dotacji
Zgodnie z art. 38 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 327 z 21.12.2022, s. 1–81) (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R2472) Wnioskodawca przed terminem rozpoczęcia realizacji wnioskowanego projektu jest obowiązany do zamieszczenia na swojej stronie internetowej następujących informacji:
a) o planowanej realizacji wspieranego projektu;
b) cele wspieranego projektu;
c) przybliżona data opublikowania oczekiwanych rezultatów wspieranego projektu;
d) miejsce opublikowania w Internecie oczekiwanych rezultatów wspieranego projektu;
e) potwierdzenie, że rezultaty wspieranego projektu będą dostępne nieodpłatnie dla wszystkich przedsiębiorstw działających w danym sektorze lub podsektorze.
Wydanie decyzji o udzieleniu dotacji
Minister właściwy do spraw rolnictwa corocznie, do dnia 30 kwietnia wydaje decyzje w sprawie udzielenia dotacji oraz ogłasza do dnia 20 czerwca, w dzienniku urzędowym tego ministra listę organizacji badawczych i badań, na które zostały udzielone dotacje i cele planowanych badań oraz zamieszcza ją na stronie internetowej administrowanej przez urząd obsługujący tego ministra.
Wypłata dotacji
Minister właściwy do spraw rolnictwa wypłaca 50% udzielonej dotacji w terminie do dnia 30 czerwca danego roku, a pozostałą kwotę udzielonej dotacji, po przedłożeniu rozliczenia poniesionych kosztów.
Rozliczenie, o którym mowa sporządza się w postaci papierowej lub elektronicznej w formacie .xls(x) w terminie do dnia 5 grudnia roku, w którym została udzielona dotacja, zgodnie ze wzorem nr 3 (do pobrania) określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia (pkt. 5 aktów prawnych). Rozliczenie w postaci elektronicznej składa się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej udostępnionej na ePUAP lub z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej lub publicznej usługi rejestrowanego doręczenia.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, iż zgodnie z art. 35a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009 nr. 157 poz. 1240 z późn. zm.) (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20091571240) podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych są obowiązane do podejmowania działań informacyjnych dotyczących tego finansowania lub dofinansowania, przy wykorzystaniu różnych form i metod komunikacji. Koszty tych działań są ponoszone w ramach finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych bądź ze środków własnych podmiotów realizujących zadania.
Rodzaje tych działań, oraz sposób ich realizacji, w tym okres, w którym mają być realizowane, a także kwotę lub kwoty finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, do wysokości których nie powstaje obowiązek określony w art. 35a ust.1 ustawy określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych (Dz. U. 2021 poz. 953 z późn. zm.) (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000953)
Działania, o których mowa powyżej polegają na:
1. umieszczeniu tablicy informacyjnej – w przypadku realizacji zadań w zakresie:
- infrastruktury drogowej, kolejowej, morskiej, wodnej śródlądowej, lotniczej, telekomunikacyjnej, teleinformatycznej, cyfrowej, przesyłowej lub komunalnej,
- prac budowlanych,
- zakupu środków trwałych;
2. umieszczeniu plakatu informacyjnego – w przypadku realizacji projektów:
- badawczo-rozwojowych o charakterze wdrożeniowym, rozwojowym, badawczym lub naukowym,
- edukacyjnych – realizowanych w formie debaty, konferencji, seminarium, lekcji, warsztatu lub wykładu,
- społecznych – obejmujących przedsięwzięcia kulturalne, wydawnicze, sportowe, socjalne, wychowawcze lub profilaktyczne oraz działania z zakresu opieki nad zabytkami i ochrony dziedzictwa narodowego;
3. zamieszczeniu informacji na swojej stronie internetowej, o ile ją posiada oraz na swoich profilach w internetowych, w serwisach społecznościowych, o ile takie profile posiada.
Dodatkowe materiały, objaśnienia i informację znajdują się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pod adresem: https://www.gov.pl/premier/dzialania-informacyjne.
Materiały
Do pobraniaZałącznik_nr_3_STAWKI_zmiana.docx 0.02MB Do pobrania
wzor_10_WNIOSEK.pdf 0.25MB Do pobrania
wzór_nr_11.docx 0.02MB Do pobrania
wzór nr 2.doc 0.04MB Do pobrania
wzór_nr_3.docx 0.02MB
- Ostatnia modyfikacja:
- 23.09.2025 11:36 Iwona Chromiak
- Pierwsza publikacja:
- 16.05.2019 11:27 Sławomir Mucha