W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bartłomiej Chmielowiec wprowadził zasady stosowania prostego języka w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta

27.11.2020

Prosto i kropka

W styczniu br. - w ramach kampanii edukacyjnej „Prosto i kropka” - Rzecznik Praw Pacjenta podpisał deklarację o współpracy na rzecz stosowania prostego języka w administracji.

Podpisanie deklaracji oznacza, że Rzecznik Praw Pacjenta wraz z innymi instytucjami, które podpisały porozumienie - zobowiązują się do propagowania idei prostego języka w swoich instytucjach.

"Z całą pewnością potrzebujemy dziś prostszego języka. Polszczyzna urzędowa jest przestarzała - nie radzi sobie w epoce kultury informacji. Teksty urzędowe przypominają bardziej teksty literackie. Są długie i rozwlekłe. Wymagają od czytelnika skupienia i merytorycznego przygotowania. Tymczasem dziś jesteśmy zabiegani i przytłoczeni informacjami. Czasem mamy kilka minut na lekturę pisma i podjęcie decyzji." - mówi Bartłomiej Chmielowiec.

Styl urzędowy jest nie tylko trudny. Z powodów historycznych jest on też nieprzychylny obywatelowi. Ton wielu pism jest zbyt surowy, a instrukcje są napisane językiem wyniosłym i pompatycznym.

Dlatego w trosce o poprawę dostępności i jakości oferowanych Państwu usług Rzecznik Praw Pacjenta wprowadził zasadę stosowania prostego języka w kierowanych do Państwa pismach.

"Zależy mi na tym, żebyście Państwo mogli je szybko przeczytać, dobrze zrozumieć i jak najwięcej z nich zapamiętać. Mam nadzieję, że stosując zasadę prostego języka - wychodzę na przeciw Państwa oczekiwaniom, a przekazywane informacje będą na tyle czytelne, że podniosą dostępność oferowanej przeze mnie pomocy." - dodaje Bartłomiej Chmielowiec.

Materiały

Przykładowe pismo
prosty​_język​_-​_przykładowe​_pismo.pdf 0.24MB

Wideo