W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„Bezpieczeństwo pacjenta w leczeniu szpitalnym” - za nami konferencja dla pełnomocników ds. praw pacjenta

26.09.2025

Ochrona praw pacjenta, Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych, przeciwdziałanie dezinformacji medycznej, standardy akredytacyjne dla szpitali oraz praktyki naruszające zbiorowe prawa pacjenta to najważniejsze tematy zorganizowanej przez Rzecznika Praw Pacjenta ogólnopolskiej konferencji dla pełnomocników ds. praw pacjenta, która odbyła się 18 września 2025 roku w Warszawie.

Zdjęcie przedstawia elegancką salę, przypominającą pałacowe wnętrza. na pierwszym planie krzesła i osoby na nich siedzące, widoczne tyłem. Na scenie za mównicą przemawia Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, jedyna osoba widoczna przodem. W tle na dużym ekranie pierwszy slajd prezentacji Bezpieczeństwo Pacjenta w Leczeniu szpitalnym.

Spotykamy się w gronie osób i instytucji, które łączy troska o prawa pacjenta. Codziennie wspólnie działamy na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa i jakości leczenia, a dziś chcemy rozmawiać o tym, jak jeszcze lepiej pomagać pacjentom 

– powiedział Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec otwierając ogólnopolską konferencję dla Pełnomocników ds. praw pacjenta w Warszawie z udziałem Głównego Inspektora Sanitarnego Pawła Grzesiowskiego, Głównego Inspektora Farmaceutycznego Łukasza Pietrzaka, Wiceprezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Jakuba Szulca, Wiceprezes Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych Anny Lipnickiej, Prezes Krajowej Izby Fizjoterapeutów Agnieszki Stępień, przedstawicieli Ministerstwa  Zdrowia, Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia oraz Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.  

Na mocy ustawy zmieniającej ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dyrektorzy podmiotów leczniczych mogą utworzyć stanowisko pełnomocnika do spraw praw pacjenta, którego zadaniem jest wsparcie szpitala w dbaniu o przestrzeganie praw pacjentów. Zajmuje się m.in. rozpatrywaniem skarg, analizą nieprawidłowości, proponowaniem działań naprawczych oraz prowadzeniem szkoleń dla personelu. Dzięki temu przyczynia się do podnoszenia jakości opieki i budowania zaufania pacjentów do placówki.

Podczas pandemii Covid-19 połączyła nas sytuacja kryzysowa, kiedy wspólnie zaczęliśmy  współpracować na rzecz pacjentów. Wszystkie prawa pacjenta są wprost połączone z poziomem jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych w placówkach medycznych. Jakość nigdy nie będzie na najwyższym poziomie, jeśli prawa pacjenta nie będę należycie respektowane – mówił  Bartłomiej Chmielowiec podczas konferencji.

W części jako pierwszy panelowej głos zabrał  Marcin Kalinowski, kierownik Działu Akredytacji z Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na aspekt akredytacji m. in. skrócenie czasu na dostosowanie się do nowych wymogów akredytacyjnych  oraz wdrożenie polityki poprawy bezpieczeństwa pacjenta.

Zdarzenia niepożądane są istotnym elementem myślenia o bezpieczeństwie i jego poprawie, a liczne badania pokazują, że w 50% zdarzeń było do uniknięcia

– powiedział Jakub Adamski, dyrektor Departamentu Współpracy w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta, który podczas swojej prezentacji omówił aspekt gromadzenia zdarzeń niepożądanych.  Robert Bryzek, dyrektor Departamentu Świadczeń Kompensacyjnych RPP w swojej prezentacji skupił się na omówieniu Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, szybkiej ścieżki  do uzyskania odszkodowania za zdarzenie medyczne, jakiego można było uniknąć, jako alternatywy do spraw toczących się na drodze sądowej.

W kolejnej prezentacji Cezary Grzyb, Naczelnik Wydziału Praktyk Naruszających Zbiorowe Prawa Pacjenta w Departamencie Prawnym w Biuro Rzecznika Praw Pacjenta przedstawił stosowanie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjenta, tj. bezprawne, zorganizowane działania lub zaniechania podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych m. in. prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej.

Próby leczenia i rozpoznawania chorób bez uprawnień są karalne 

-mówił Paweł Grzesiewski, dyrektor Departamentu Prawnego w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta, który w swoim wystąpieniu przedstawił prace na nad „lex szarlatan” - projektem ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego. Lex-szarlatan pomoże skuteczniej walczyć z oszustami i podziemiem pseudomedycznych, żerującym na życiu i zdrowiu pacjentów, ponieważ Rzecznik Praw Pacjenta zyska odpowiednie narzędzia ochrony pacjentów i walki z realnymi zagrożeniami.

Od grudnia 2020 r. Rzecznik współpracuje z pełnomocnikami ds. praw pacjenta w podmiotach leczniczych poprzez stworzenie platformy współpracy, w ramach której organizowane są cykliczne spotkania i szkolenia. W ramach spotkań Rzecznik Praw Pacjenta odpowiada na nurtujące uczestników zagadnienia, przekazuje zalecenia dot. przestrzegania praw pacjenta oraz stwarza możliwości wymiany doświadczeń.

Informacje o kolejnych spotkaniach są umieszczane na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta.

Całość konferencji jest możliwa do obejrzenia poniżej:

 

Wideo

Zdjęcia (10)

{"register":{"columns":[]}}