Centralna e-rejestracja - nowe możliwości dla pacjentów
13.08.2025
Ministerstwo Zdrowia realizuje pilotaż centralnej e-rejestracji - systemu umożliwiającego samodzielne umawianie się na wybrane świadczenia zdrowotne. Rozwiązanie to jest dostępne dla pacjentów poprzez Internetowe Konto Pacjenta (IKP) dostępne na stronie www.pacjent.gov.pl oraz w darmowej aplikacji mobilnej mojeIKP (w zakładce „Plan leczenia”).
Jakie wizyty można zarezerwować?
Pacjenci mogą samodzielnie zapisać się:
- na pierwszą wizytę do kardiologa (z e-skierowaniem),
- na cytologię i mammografię (bez skierowania – zgodnie z zasadami programów profilaktycznych).
System e-rejestracji oferuje szereg praktycznych udogodnień:
- możliwość łatwego i szybkiego umawiania, zmieniania i odwoływania wizyt,
- powiadomienia o każdej zmianie – zapisaniu, odwołaniu lub zmianie terminu wizyty,
- dostęp do informacji o wszystkich zaplanowanych wizytach w jednym miejscu,
- funkcja wyszukiwania placówek według lokalizacji i preferencji,
- możliwość odwołania wizyty również przez SMS, co pozwala innym pacjentom skorzystać z wolnego terminu.
Centralna e-Rejestracja to ważny krok w kierunku większej dostępności, przejrzystości i wygody dla pacjentów. Możliwość samodzielnego umawiania się na wizyty oraz otrzymywania powiadomień zmniejszy liczbę nieodwołanych terminów i pozwoli lepiej wykorzystać dostępne zasoby ochrony zdrowia – podkreśla Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Uwaga – nie wszystkie placówki, które realizują świadczenia są dostępne w pilotażu!
W centralnej e-rejestracji dostępne są tylko te placówki, które przystąpiły do pilotażu i udostępniły wolne terminy. Oznacza to, że w IKP nie znajdą się wszystkie miejsca, w których można wykonać mammografię, cytologię czy skorzystać z porady kardiologa.
Dzięki Centralnej e-Rejestracji:
- dane o kolejkach do świadczeń będą automatycznie przekazywane do NFZ,
- pacjent zyska alternatywę dla rejestracji osobistej lub telefonicznej – będzie mógł zapisać się przez IKP lub aplikację mojeIKP,
- placówki będą mogły przejść z papierowych grafików na system elektroniczny,
- zmniejszy się liczba nieodwołanych wizyt.
Choć przejście na e-rejestrację wiąże się z koniecznością zmian organizacyjnych i cyfryzacji wewnętrznych procesów, to w dłuższej perspektywie przyniesie ono uproszczenie pracy personelu medycznego, przejrzystość i uporządkowanie danych.
Celem wdrożenia Centralnej e-Rejestracji jest zwiększenie dostępności świadczeń zdrowotnych, umożliwienie pacjentom samodzielnego zarządzania wizytami oraz skrócenie czasu oczekiwania na pomoc medyczną.
Pilotaż pozwoli sprawdzić, jak system funkcjonuje w praktyce. Rzecznik Praw Pacjenta z uwagą śledzi jego rozwój oraz wpływ na realizację prawa pacjentów do świadczeń zdrowotnych. Zachęcamy do skorzystania z tej możliwości!