W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Cyfryzacja urzędu Rzecznika Praw Pacjenta to nowoczesna i przyjazna obsługa pacjentów

05.12.2025

Współpraca w obszarze wykorzystywania nowoczesnych technologii informatycznych, w tym algorytmów sztucznej inteligencji (AI), na potrzeby automatyzacji procesów administracyjnych (back-office) oraz szeroko rozumianej cyfryzacji urzędu Rzecznika Praw Pacjenta to najważniejsze cele porozumienia podpisanego 2 grudnia br. pomiędzy Rzecznikiem Praw Pacjenta a Politechniką Częstochowską.

Od lewej: prof. Marek Warzecha, dyrektor generalny Jarosław Fiks. Panowie stoją trzymając teczki w dłoniach oraz podając sobie prawe ręce.

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta od kilku lat wdraża innowacyjne rozwiązań IT, co pozwala na szybszą realizację zadań i buduje nowoczesną, sprawną oraz przyjazną administrację.

Zależy nam na tym, aby prawa pacjenta w Polsce były chronione skutecznie. To związane jest między innymi z tempem rozpatrywania zgłaszanych do Rzecznika Praw Pacjenta spraw, których liczba z roku na rok znacząco wzrasta. Wiemy, że wsparcie nowoczesnych technologii i cyfryzacja urzędu mogą znacząco pomóc w naszej pracy, a tym samym przełożyć się na efektywność urzędu i przyjazną obsługę pacjentów – powiedział Jarosław Fiks Dyrektor Generalny w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta.

Dotychczasowa współpraca Biura Rzecznika Praw Pacjenta z Politechniką Częstochowską zaowocowała wdrożeniem nowatorskich algorytmów AI, w tym rozwiązań inspirowanych strukturami glejowymi, wykorzystywanych do automatycznego rozdzielania i klasyfikacji korespondencji wpływającej. Dzięki nim praca urzędu została znacząco usprawniona, a obsługa spraw pacjentów – przyspieszona i zoptymalizowana.

Obecnie pracownicy Wydziału Informatyki i Sztucznej Inteligencji Politechniki Częstochowskiej prowadzą zaawansowane badania nad stworzeniem wysoko skutecznego polskojęzycznego modelu językowego (LLM) do analizy pisma odręcznego. Dokumenty w formie odręcznych pism stanowią ogromny zasób danych w administracji państwowej. Wdrożenie tego typu technologii może znacząco zautomatyzować procesy urzędowe, skrócić czas analizy dokumentów oraz odciążyć pracowników.

W uroczystym podpisaniu porozumienia udział wzięli przedstawiciele Rzecznika Praw Pacjenta: Dyrektor Generalny Jarosław Fiks oraz Dyrektor Departamentu Organizacyjno-Administracyjnego Piotr Budzianowski, nadzorujący rozwój i wdrażanie rozwiązań IT w instytucji. Ze strony Politechniki Częstochowskiej obecni byli Rektor Politechniki prof. Marek Warzecha oraz przedstawiciele Wydziału Informatyki i Sztucznej Inteligencji zaangażowani w projekt.

Zawarte porozumienie otwiera nowy etap współpracy i pozwala na dalszy rozwój zaawansowanych technologii informatycznych na rzecz ochrony praw pacjenta. Wspólne działania obu instytucji przyczynią się do dynamicznego rozwoju cyfryzacji, zwiększenia efektywności administracji oraz poprawy jakości obsługi pacjentów.

{"register":{"columns":[]}}