W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Czy przychodnia miała prawo odmówić przyjęcia chorego 3-latka?

17.02.2022

W sprawie pacjenta

Opis sytuacji

Czynności wyjaśniające zostały wszczęte na podstawie informacji zawartych w artykule prasowym. Jak wynikało z treści, ojciec z chorym trzyletnim dzieckiem na ręku prosił o przyjęcie na wizytę do lekarza na miejscu zaraz po otwarciu przychodni. Chłopiec ciężko oddychał, miał problemy ze złapaniem oddechu. Pracownicy odmawiali wizyty powołując się na brak wolnych terminów przyjęć. Była godzina 8:30 rano. Wizytę zaproponowano na kolejny dzień. Tego samego dnia, dziecko znalazło się w ciężkim stanie w szpitalu.  

Działania Rzecznika

Czynności wyjaśniające były prowadzone w zakresie naruszenia prawa pacjenta do świadczeń. W toku prowadzonego postępowania Rzecznik Praw Pacjenta dodatkowo ustalił, że personel rejestracji nie przeprowadził z ojcem dziecka wywiadu w zakresie prezentowanych objawów, wstępnej oceny

stanu zdrowia, nie dokonał tego również lekarz. Taka sytuacja jest niedopuszczalna, trudno jest dziwić się ojcu dziecka, że opuścił przychodnię w stanie wzburzenia bez uzgodnienia terminu wizyty.

Rzecznik Praw Pacjenta uznał, że prawo pacjenta zostało naruszone. Każda poradnia POZ musi zapewnić – także w sezonie infekcji – każdemu pacjentowi REALNY dostęp do leczenia. Przede wszystkim pacjent musi móc się dodzwonić. Poradnia MUSI odbierać telefony. Co do zasady, chory z infekcją powinien otrzymać pomoc w dniu zgłoszenia lub w innym ustalonym wspólnie z lekarzem terminie.

Przychodnia zobowiązana jest do :

  • zapewnienia bieżącej rejestracji pacjentów na podstawie zgłoszenia osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej;
  • zapewnia dostępność do świadczeń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu ich udzielania od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8:00 a 18:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
  • W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia, świadczenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy przychodni.

W przypadkach innych, niż określone powyżej, świadczenia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej są udzielane w terminie uzgodnionym z pacjentem. Ponadto, pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością a osoby wykonujące zawód medyczny powinny kierować się zasadami etyki zawodowej.

Zalecenia

Rzecznik Praw Pacjenta zobowiązał przychodnię do podjęcia działań naprawczych celem wyeliminowania podobnych zdarzeń w przyszłości, tj.: wniósł o umożliwienie pacjentom przychodni rejestracji do lekarza za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, opracowanie procedury ustalania kolejności dostępu pacjentów do świadczeń zdrowotnych, przeszkolenie personelu w zakresie obowiązujących procedur i standardów postępowania przy kwalifikacji pacjentów do świadczeń zdrowotnych oraz przeproszenie rodziny chłopca za zaistniałą sytuację.

{"register":{"columns":[]}}