Gromadzenie i analiza informacji o zdarzeniach niepożądanych w polskich szpitalach
Publikacja ,,Gromadzenie i analiza informacji o zdarzeniach niepożądanych w polskich szpitalach” ma na celu zebranie informacji, analizę i wstępną ocenę stanu rejestrowania i zarządzania zdarzeniami niepożądanymi w szpitalach w Polsce. Dokument jest pierwszą, tak szeroką analizą sposobu rejestrowania i zarządzania zdarzeniami niepożądanymi. Powstał, aby lepiej zrozumieć, jak obecnie funkcjonują systemy zgłaszania takich zdarzeń oraz jakie są potrzeby w zakresie poprawy bezpieczeństwa pacjentów.
Raport zawiera wyniki dwóch badań przeprowadzonych w 2024 roku:
- Badanie ankietowe Rzecznika Praw Pacjenta skierowane do wszystkich szpitali w Polsce, w którym wzięło udział 400 podmiotów leczniczych. Ankieta była anonimowa, ale dobrowolnie swoimi danymi kontaktowymi podzieliło się 76 podmiotów.
- Badanie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia obejmujące 180 szpitali z certyfikatem akredytacyjnym Ministra Zdrowia – ankietę wypełniło 59 podmiotów.
Dokument przedstawia aktualny stan zgłaszania zdarzeń niepożądanych, w tym stosowane procedury i narzędzia (wciąż w wielu placówkach papierowe), a także wskazuje na niedostatki i wyzwania w tym obszarze. Jest to ważny krok w kierunku stworzenia bardziej spójnego i skutecznego systemu monitorowania bezpieczeństwa pacjentów w Polsce.
Z raportu można dowiedzieć się m.in. jak szpitale rejestrują zdarzenia niepożądane oraz jakie są najczęstsze trudności w tym procesie.
Publikacja raportu ma na celu zainicjowanie szerszej dyskusji o bezpieczeństwie pacjentów, usprawnieniu procesów zgłaszania zdarzeń niepożądanych oraz wdrażaniu skutecznych narzędzi do ich monitorowania i analizy.
Materiały
Gromadzenia i analiza informacji o zdarzeniach niepożądanych w polskich szpitalachGromadzenie_i_analiza_informacji_o_zdarzeniach_niepożądanych_w_polskich_szpitalach_12_09.pdf 0.72MB