W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja Rzecznika Praw Pacjenta

27.02.2023

W związku z doniesieniami medialnymi, związanymi z zabezpieczeniem oryginałów dokumentacji medycznej pacjentek Rzecznik Praw Pacjenta informuje, że zwrócił się o stanowisko w tej sprawie do lekarza prowadzącego gabinet ginekologiczny w Szczecinie oraz do Prokuratora Regionalnego w Szczecinie, na zlecenie którego działało Centralne Biuro Antykorupcyjne, poruszając kwestie związane z ochroną danych osobowych pacjentek, dostępem do wskazanej dokumentacji medycznej oraz możliwością kontynuacji leczenia.

dokumentacja medyczna

Jednocześnie informujemy, że:

  • prokurator ma prawo dostępu do dokumentacji medycznej. Zgodnie z przepisami1 dokumentacja medyczna jest udostępniana między innymi prokuraturom w związku z prowadzonym postępowaniem. Organy władzy publicznej mają też prawo do uzyskania oryginałów dokumentacji medycznej2. Dodatkowo na podstawie art. 217 § 1 Kodeksu postępowania karnego prokurator może zażądać wydania rzeczy, które mogą stanowić dowód w sprawie.
  • Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia3, w przypadku udostępnienia dokumentacji poprzez wydanie jej oryginału należy w placówce zostawić jej kopię. Ma to zabezpieczyć możliwość skorzystania z dokumentacji medycznej, w razie wystąpienia takiej potrzeby (udostępnienie dokumentacji medycznej na wniosek pacjentki, kontynuacja leczenia).
  • Zgodnie z ustawą4 dokumentację medyczną przechowuje się co do zasady przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu. Po upływie okresów przechowywania podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych niszczy dokumentację medyczną w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła. Dokumentacja medyczna przeznaczona do zniszczenia może być wydana pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez pacjenta.
  • Zgodnie z przepisami5 podczas udzielania świadczeń zdrowotnych każdy pacjent ma prawo do poszanowania jego intymności i godności. Działania uprawnionych organów względem personelu medycznego, jako całkowicie niezależne od pacjenta i z nim niezwiązane, nie powinny negatywnie wpływać na sferę poszanowania ww. wartości, w szczególności w trakcie wizyty i badania pacjenta u lekarza.

 

1.art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta

2. art. 27 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta

3. § 70 ust. 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania

4. art. 29 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta5

5. art. 20 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta

{"register":{"columns":[]}}