W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Intensywne działania na rzecz pacjentów w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta

19.05.2021

W 2021 r. konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta odebrali ponad 45 tys. sygnałów dotyczących naruszeń praw pacjenta. 2,5 tys. placówek medycznych zostało zobligowanych do złożenia wyjaśnień, kolejne 2,5 tys. interwencji dotyczyło zdrowia psychicznego. Szczególną troską obejmujemy seniorów, osoby z niepełnosprawnościami, przewlekle chorych, a także tych z nieuregulowanym prawem do korzystania ze świadczeń zdrowotnych.

zdjęcie biura

Telefoniczna Informacja Pacjenta

W ramach obsługiwanej przez Biuro Rzecznika Praw Pacjenta Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590, pacjenci mają możliwość uzyskania rzetelnych informacji o aktualnej sytuacji, obowiązujących wytycznych, zmianach w organizacji pracy podmiotów systemu opieki zdrowotnej czy też o sposobie postępowania w przypadku konkretnego problemu przedstawionego przez dzwoniącego.

W okresie od stycznia do kwietnia 2021 r. spośród wszystkich rodzajów świadczeń, najwięcej zgłoszeń telefonicznych dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej (14 805), ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (4 471), leczenia szpitalnego (5 719) oraz programu szczepień (4 289). Łączna liczba sygnałów kierowanych za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta wyniosła ponad 45 000. Liczba ta uwzględnia również zgłoszenia nie związane z poszczególnymi rodzajami świadczeń i zawiera problemy zgłaszane przez pacjentów w trakcie trwania epidemii np. dotyczące kwarantanny.

 

Jakiej pomocy szukali pacjenci?  

Interwencje dotyczyły m.in.:

  • dostępu do leków dla dzieci i seniorów leczonych przewlekle i wyznaczania odległych terminów ich przygotowania;
  • problemów z kontaktem telefonicznym z przychodnią;
  • braku informacji dla osób bliskich o stanie zdrowia osób przebywających w szpitalu;
  • zaniechania praktyk odsyłania pacjentów do innych podmiotów celem uzyskania skierowania na zalecane przez szpital badania w procesie kwalifikacji do leczenia;
  • pobytu opiekuna dla pacjentów wymagającej dodatkowej opieki pielęgnacyjnej;

Podsumowanie skarg zgłaszanych na TIP w kwietniu

 

Wnioski pisemne

Do RPP wpłynęło ogółem 7 756 spraw pisemnych. Wydaliśmy 4 104 pouczenia, w 438 przypadkach wszczęliśmy postępowania wyjaśniające dot. naruszeń praw pacjenta. W obszarze monitoringu przestrzegania praw pacjenta o wyjaśnienia, od placówek medycznych poprosiliśmy 2 527 razy. Natomiast wydanych decyzji w sprawach naruszających zbiorowe prawa pacjenta było 72. Rzecznik Praw Pacjenta przedstawił również liczne propozycje działań systemowych, wynikające z analizy sytuacji i problemów w realizacji praw pacjenta, w sumie 64.

 

Zdrowie psychiczne

W obszarze zdrowia psychicznego podjęliśmy ogółem 2 458 spraw, w tym działań z własnej inicjatywy było 981, naruszeń praw pacjenta stwierdziliśmy w 46 przypadkach, w 759 wystąpiliśmy do placówek o wyjaśnienia. Najczęściej poruszanymi problemami były: brak miejsc na oddziałach dla dzieci i młodzieży, brak kontaktu z osobą bliską przebywającą w szpitalu oraz finansowanie psychiatrii.

 

Podstawowa Opieka Zdrowatna i leczenie szpitalne

Zgłoszenia w I kwartale dotyczyły zróżnicowanej problematyki, której tło w większości powodowane było sytuacją epidemiologiczną i związanymi z tym ograniczeniami. Wyróżnić można problemy z funkcjonowaniem poradni POZ i innych poradni specjalistycznych, m.in. w zakresie braku możliwości swobodnego wejścia do przychodni (przychodnie zamknięte tylko i ograniczające świadczenia do teleporady), braku kontaktu z przychodnią czy odmowy realizacji wizyty.

 

W obszarze dostępu do leczenia szpitalnego zgłoszenia dotyczyły m.in.: zastrzeżeń do leczenia, kwestionowania zasadności wypisu, ograniczenia porodów rodzinnych; wykonania testów komercyjnych (odpłatnych) przed przyjęciem do szpitala lub uczestnictwem w porodzie rodzinnym czy problemów z uzyskaniem informacji o stanie zdrowia pacjentów przebywających w szpitalu. Ponadto zgłoszenia dotyczyły realizacji Narodowego Programu Szczepień. Zgłaszane problemy najczęściej dotyczyły niezadowolenia z procesów rejestracji szczepień i rejestracji zgłoszeń chętnych do szczepienia.

 

Najczęściej zgłaszane przez pacjentów problemy są także podstawą do regularnie opracowywanych i publikowanych Pytań i Odpowiedzi, gdzie można znaleźć bieżące informacje i wyjaśnienia w najważniejszych kwestiach.

 

{"register":{"columns":[]}}