W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mija miesiąc od rozpoczęcia przyjmowania wniosków do Funduszu Kompensacyjnego. Ile osób wystąpiło do Rzecznika Praw Pacjenta o kompensatę?

14.03.2022

Od 12 lutego 2022 r. do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 440 wniosków o świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych. Ponad 15 proc. złożonych wniosków związanych jest z wystąpieniem reakcji anafilaktycznych bezpośrednio po podaniu szczepionki. Pozostałe wnioski dotyczą pacjentów, u których rozpoznano np. zaburzenia układu nerwowego czy zaburzenia naczyniowe, serca i krwi.

rpp_opinia

„Tak duże zainteresowanie ze strony pacjentów, mimo krótkiego czasu od wejścia w życie nowej regulacji, najlepiej dowodzi, że było to rozwiązanie oczekiwane i potrzebne. Tryb administracyjny jest bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o zapewnienie wsparcia finansowego pacjentom, którzy doznali szkody w związku ze szczepieniem czy – patrząc w przyszłość – udziałem w badaniach klinicznych lub procesem leczenia” – podkreśla Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Najwięcej wniosków napłynęło z województwa mazowieckiego (16,3 proc.), pomorskiego (11 proc.) i małopolskiego (10,6 proc.), najmniej – z podlaskiego (1,6 proc.). O świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych ubiegają się najczęściej osoby w grupie wiekowej 61-70 lat, najmniej wniosków dotyczy dzieci. 

„Pacjenci chętnie korzystają ze wzoru wniosku o przyznanie świadczenia, przygotowanego przez Rzecznika, co ułatwia sam proces składania wniosku i dalsze jego procedowanie. Jeśli wnioskodawca wskazuje na swoją trudną sytuację materialną i przedstawia dokumenty, które to potwierdzają, jest przez nas zwalniany z opłaty od wniosku” - wyjaśnia Tomasz Młynarski, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego.

Pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta prowadzą postępowania, gromadząc dokumentację niezbędną do rozpatrzenia wniosków, a jeśli wnioski są niekompletne – zwracają się o ich uzupełnienie. Sprawy opiniuje działający przy Rzeczniku Zespół ds. Świadczeń, w skład którego weszli doświadczeni lekarze specjaliści. Ich zadaniem jest stwierdzenie czy pacjent doznał działania niepożądanego, które zostało wymienione w charakterystyce danej szczepionki, co jest jednym z warunków przyznania świadczenia.

Wszystkie przeanalizowane przez nas dotąd wnioski dotyczą szczepień przeciw COVID-19, co odpowiada obecnemu zakresowi działania Funduszu (od przyszłego roku obejmie on również szczepienia obowiązkowe). Spośród złożonych wniosków 61,9 proc. dotyczy szczepionki Comirnaty (Pfizer-BioNTech), Vaxzevria (Astra Zeneca) -25,4 proc, Spikevax (Moderna) – 7 proc., a Janssen (Johnson & Johnson) - 5,7 proc. 

Na co warto zwrócić uwagę składając wniosek? 

  • Jeśli wysyłasz wniosek w formie papierowej, pamiętaj by go własnoręcznie podpisać.
  • Jeśli wysyłasz wniosek w formie elektronicznej, musi on zostać podpisany podpisem elektronicznym  - NIE MOŻE BYĆ TO SKAN WNIOSKU PODPISANEGO ODRĘCZNIE. 
  • Do wniosku załącz zaświadczenie o wykonaniu szczepienia (np. pobrane w IKP lub wydrukowane w punkcie szczepień). Karta przypominająca o dacie kolejnych dawek nie jest wystarczająca!
  • Upewnij się też, że przesyłane kopie dokumentów są wystarczająco dobrej jakości (zwłaszcza zdjęcia mogą być mało czytelne).
  • Pamiętaj, że warunkiem uzyskania świadczenia jest hospitalizacja trwająca co najmniej 14 dni lub wystąpienie wstrząsu anafilaktycznego, który wymagał udzielenia pomocy medycznej w szpitalu.

„Jeśli szczepienie przeciw COVID-19 i związany z nim pobyt w szpitalu miały miejsce przed 27 stycznia 2022 roku, czyli przed wejściem w życie ustawy, termin złożenia wniosku o przyznanie świadczenia upływa z końcem bieżącego roku” – przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. 

Więcej szczegółowych informacji o Funduszu Kompensacyjnym znajdziesz TUTAJ.
 

{"register":{"columns":[]}}