W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Partnerska komunikacja lekarza z pacjentem

22.02.2023

Przy zgłaszaniu każdego problemu lekarzowi musimy pamiętać, że to, co powiemy mu o nas i naszej chorobie, stanowi podstawę dalszej diagnostyki i leczenia.

Komunikacja Lekarz pacjent

Ukrywanie lub pomijanie jakichkolwiek objawów działa na naszą niekorzyść i może opóźnić lub uniemożliwić odpowiednie leczenie. Lekarz nie posiada innej wiedzy na temat naszej choroby niż ta, którą uzyska od nas.

 

Co mogę zrobić, aby pomóc lekarzowi postawić dobrą diagnozę?

Przygotuj się do wizyty:

  • Zbierz informacje na temat swoich dolegliwości oraz nazwy wszystkich leków, które przyjmujesz i spisz je w jednym miejscu.
  • Jeśli wiesz, że podczas wizyty u specjalisty możesz się zestresować, przygotuj listę pytań, które chcesz zadać lekarzowi, i zostaw miejsce na zanotowanie odpowiedzi. Nie wstydź się zadawać pytań ani prosić o ponowne wyjaśnienie, jeśli czegoś nie rozumiesz.
  • Jeśli wiesz, że nie poradzisz sobie z zapamiętaniem wszystkich informacji, poproś o towarzyszenie Ci drugiej osoby. Osoba towarzysząca będzie mogła pomóc Ci w zrozumieniu i zapamiętaniu informacji podanych przez lekarza.
  • Przed wizytą pamiętaj o czystości i higienie osobistej. Zachowanie czystości to nie tylko kwestia estetyki, ale także medyczna, która zapobiega rozprzestrzenianiu się infekcji. Każdy z nas ma dostęp do wody i mydła, więc warto o to zadbać na co dzień.
  • Zaplanuj swój czas tak, aby nie spóźnić się na wizytę. Pamiętaj, że inni pacjenci również czekają, więc warto szanować czas wszystkich osób.

 

W trakcie wizyty:

  • Bądź szczery i nie ukrywaj niczego przed lekarzem. Poinformuj go precyzyjnie o swoich objawach oraz powiedz prawdę o tym, od kiedy je odczuwasz. Jeśli nadużywasz środków odurzających, powiadom o tym lekarza. Nie krępuj się także mówić o rzeczach wstydliwych, ponieważ zebrane informacje będą bardzo przydatne przy ustalaniu procesu leczenia..
  • Nie bój się zadawać pytań i dopytywać, jeśli czegoś nie rozumiesz. Wspieraj się sporządzonymi przez siebie notatkami. Nie daj się zastraszyć i pamiętaj, że odpowiedzialność za skuteczność leczenia leży po obu stronach. Jeśli zdarzy się, że lekarz nie przypadł Ci do gustu, zastanów się nad zmianą specjalisty lub placówki medycznej. Masz prawo do wielokrotnych konsultacji z różnymi specjalistami oraz do bycia informowanym w sposób, który Ci odpowiada.
  • Uważnie słuchaj lekarza lub personelu medycznego oraz omów z nim plan postępowania. Zapytaj, czy i kiedy powinieneś zgłosić się na następną wizytę. Zabierz na wizytę okulary do czytania oraz aparat słuchowy, jeśli z nich korzystasz. Jeśli nie widzisz napisanych zaleceń, powiedz o tym lekarzowi.

 

Po wizycie u lekarza:

  • Aby osiągnąć pozytywne efekty leczenia, ważne jest, aby dokładnie stosować się do zaleceń lekarskich, w tym do ilości, częstotliwości oraz czasu przyjmowania leków oraz do stosowania innych procedur medycznych. Samodzielna modyfikacja zaleceń może prowadzić do braku postępu w leczeniu choroby. Pamiętaj także o regularnym sprawdzaniu wyników swoich badań oraz o dbaniu o profilaktykę, aby utrzymać zdrowy tryb życia. Pamiętaj, że jako pacjent ponosisz odpowiedzialność za skuteczność leczenia.
{"register":{"columns":[]}}