W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pogotowie ratunkowe: kiedy wezwać i jak rozmawiać z dyspozytorem, aby nasze zgłoszenie było precyzyjne i skuteczne?

21.08.2023

Pogotowie ratunkowe wzywamy zazwyczaj w sytuacjach nagłych i bardzo stresujących, dlatego warto wiedzieć na jakie pytania być przygotowanym w razie konieczności wezwania zespołu.

Baner z napisem Pogotowie ratunkowe. Kiedy wezwać i jak rozmawiać z dyspozytorem. Z boku zdjęcie okładki broszury pod tytułem Nawigator pacjenta

Kiedy wezwać zespół ratownictwa medycznego (pogotowie ratunkowe)?

Zespół ratownictwa medycznego (ZRM) powinieneś wezwać (dzwoniąc na numer 999 lub 112), jeśli u Ciebie lub innej osoby, która jest w Twojej obecności, nastąpiło nagłe i bezpośrednie zagrożenie życia lub w stanach nagłych, których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała lub utrata życia.

Jak rozmawiać z dyspozytorem, aby mógł on szybko uzyskać potrzebne informacje i wysłać pomoc?

Dyspozytor może Cię zapytać o:

1. Miejsce zdarzenia, dokładny adres: pełna nazwa miejscowości, ulica, numer domu, gmina, powiat, województwo. Jak dojechać? Miejsca charakterystyczne (szkoła, kościół, kapliczka itp.). Czy ktoś będzie czekał na karetkę?

2. Co się stało?

3. Ile jest osób poszkodowanych? Jaki jest stan osoby (osób) poszkodowanej/nych? (Czy się rusza? Czy oddycha?)

4. Imię, nazwisko, orientacyjny wiek osoby (osób) poszkodowanej.

5. Imię, nazwisko osoby wzywającej pomoc, numer telefonu. Numer ten zostanie przekazany zespołowi ratownictwa medycznego. Kontakt zespołu ratownictwa medycznego z wzywającym może ułatwić znalezienie adresu lub najkrótszej drogi dojazdu. W trakcie rozmowy uważnie słuchaj tego, co mówi dyspozytor. Może powiedzieć, co należy zrobić do czasu przyjazdu karetki.

PAMIĘTAJ: Nigdy nie kończ rozmowy jako pierwszy, dyspozytor po potwierdzeniu przyjęcia wezwania pierwszy odkłada słuchawkę!

 

Odpowiedzi na te oraz szereg innych pytań znajdziesz w Nawigatorze Pacjenta. Dostępny na:

https://www.gov.pl/web/rpp/nawigator-pacjenta-praktyczny-poradnik-jak-poruszac-sie-po-systemie-ochrony-zdrowia

{"register":{"columns":[]}}