W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Raport z przestrzegania praw osób z zaburzeniami psychicznymi w 2021 roku

13.04.2022

Ochrona praw osób z zaburzeniami psychicznymi należy do obowiązków organów władzy publicznej. Na straży praw pacjentów z placówek psychiatrycznych i ośrodków leczenia uzależnień stoi Rzecznik Praw Pacjenta. W 2021 roku Departament ds. Zdrowia Psychicznego w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta podjął 8 839 tysięcy różnego rodzaju spraw, których celem była pomoc osobom z zaburzeniami psychicznymi.

raport_DZP_2021

Ochronę praw osób z zaburzeniami psychicznymi realizują głównie Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego. Ubiegły rok, ze względu na pandemię koronawirusa SARS-CoV-2 był szczególny także w ich pracy. Mimo utrudnień w realizacji ustawowych zadań, przez cały rok pomagali pacjentom i osobom im bliskim. Rozpatrzyli ponad 520 skarg, 5 115 zapytań i zgłoszeń nie skargowych. Ponadto ponad 3 200 razy podejmowali działania z własnej inicjatywy, których celem było edukowanie pacjentów oraz weryfikacja przestrzegania ich praw. Działania z inicjatywy własnej są niezmiernie ważne dla pacjentów z problemami psychiatrycznymi, którzy ze względu na stan swojego zdrowia oraz przebywanie w zamkniętym szpitalu, nie są w stanie upomnieć się o swoje prawa.

W 2021 roku najwięcej spraw dotyczyło dochodzenia praw w sprawach związanych z przyjęciem, leczeniem, warunkami pobytu i wypisaniem ze szpitala psychiatrycznego. Interweniowaliśmy w sytuacjach, gdy pacjenci byli pozbawieni kontaktu telefonicznego i osobistego z rodziną i bliskimi. Sprawdzaliśmy też, czy pacjenci przyjmowani do szpitali bez swojej zgody, mają zapewniony kontakt z sądami oraz pełnomocnikami ustanowionymi dla nich przez sądy.

Podjęliśmy także ponad 770 działań informacyjno-edukacyjnych. Obejmowały one również omówienie i dystrybucję materiałów edukacyjnych, w tym kwartalnika Rzecznika Praw Pacjenta „Jednym Głosem dla Psychiatrii”. Tematyka spotkań przeprowadzanych wśród pacjentów oddziałów psychiatrycznych oraz oddziałów leczenia uzależnień dotyczyła głównie praw pacjenta określonych w ustawie o prawach pacjenta oraz ustawie o ochronie zdrowia psychicznego. Działania informacyjno-edukacyjne adresowane do personelu medycznego koncentrowały się m.in. na stosowaniu i dokumentowaniu przymusu bezpośredniego, prawa pacjenta do dokumentacji medycznej, prawa pacjenta do informacji oraz możliwości uczestnictwa w szkoleniach dotyczących praw pacjenta organizowanych przez Biuro Rzecznika Praw Pacjenta. 

Szczegółowe informacje na ten temat znajdziecie w Raporcie z działań podejmowanych przez Departament ds. Zdrowia Psychicznego, w tym Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego w 2021 roku.

Materiały

Raport z działan podejmowanych w obszarze psychiatrycznej opieki zdrowotnej w 2021 roku
Raport z działan podejmowanych w obszarze psychiatrycznej opieki zdrowotnej w 2021 roku.pdf 0.99MB
{"register":{"columns":[]}}