W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rzecznik Praw Pacjenta podsumowuje Rok Bezpieczeństwa Pacjenta

01.03.2022

Czas pandemii to wiele trudnych decyzji i kompromisów, pomiędzy potrzebą niezakłóconego dostępu do świadczeń zdrowotnych, a koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów. Pandemia choroby COVID-19 stała się najpoważniejszym od wielu lat zagrożeniem zdrowia publicznego. Dziś wiemy, jak ważne jest zapewnienie bezpiecznej opieki w złożonych, trudnych i szybko zmieniających się warunkach.

Rzecznik Praw Pacjenta - Bartłomiej Chmielowiec

W 2021 roku Rzecznik skupił się na działaniach wzmacniających bezpieczeństwo pacjenta w systemie ochrony zdrowia akcentując ten obszar w dyskusji publicznej – uczynił rok 2021 Rokiem Bezpieczeństwa Pacjenta.

Jednym z priorytetów była intensyfikacja działań w ramach kompetencji ustawowych Rzecznika. Działania te skupiały się na kontroli przestrzegania praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i udzielanych z należytą starannością oraz przestrzeganiu praw pacjenta w czasie pandemii. Rzecznik obserwował i reagował na identyfikowane zagrożenia dla bezpieczeństwa pacjentów, podejmując liczne działania ad hoc w sprawach indywidualnych, zbiorowych praw pacjentów, jak i działania systemowe.

Działania Rzecznika w obszarze bezpieczeństwa skupiły się na czterech głównych obszarach:

  1. Obsługi pacjenta i rozpatrywania spraw, w tym w ramach postępowań w sprawach indywidualnych oraz zbiorowych;
  2. Bezpieczeństwa pacjenta szpitala psychiatrycznego;
  3. Działań systemowych oraz działań w obszarze legislacji, w tym w związku z procedowaną ustawą o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta;
  4. Edukacji i informowania o prawach i bezpieczeństwie pacjenta.

Rok 2021 pokazał, jak istotna jest troska o bezpieczeństwo pacjenta i jak wiele pozostaje w tym obszarze do zrobienia. Trwająca pandemia choroby COVID-19, oczekiwane wejście w życie ustawy o jakości i bezpieczeństwie, rozwój systemu pozasądowego dochodzenia roszczeń przez pacjentów, zapobieganie zdarzeniom niepożądanym – to tylko niektóre wyzwania na nadchodzący czas. Intensywne działania Rzecznika w obszarze bezpieczeństwa nie zakończą się więc na Roku Bezpieczeństwa Pacjenta, a będą kontynuowane w kolejnych latach.

Planowane i realizowane są kolejne działania. Rok 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczął od wdrożenia rejestracji zgłoszeń o zdarzeniach niepożądanych od pacjentów1. Zauważając potrzebę rozmowy i współpracy, 22 kwietnia 2022 r. wspólnie z Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku, Rzecznik organizuje konferencję poświęconą bezpieczeństwu pacjenta2. Konferencja będzie doskonałą okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń, rozmów o stanie obecnym i nadchodzących wyzwaniach w ochronie zdrowia, kulturze bezpieczeństwa pacjenta i wielu innych.

Dzisiejszym wprowadzeniem zapowiadamy cykl podsumowujący działania podjęte przez Rzecznika w ubiegłym roku, w czterech powyższych obszarach. Podsumowanie będzie stanowiło podstawę do podejmowania kolejnych działań na rzecz promowania kultury bezpieczeństwa i poprawy standardów bezpieczeństwa dla pacjentów oraz wprowadzi nas do rozpoczęcia dyskusji o dostępności pacjentów do świadczeń zdrowotnych.

 

1 https://www.gov.pl/web/rpp/zdarzenia-niepozadane-rzecznik-praw-pacjenta-rejestruje-zgloszenia-od-pacjentow

https://www.gov.pl/web/rpp/zapraszamy-na-konferencje-rzecznika-praw-pacjenta-i-uniwersyteckiego-centrum-klinicznego

{"register":{"columns":[]}}