W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sprawozdanie Rzecznika Praw Pacjenta za 2020 r. przyjęte przez Radę Ministrów

11.08.2021

Rzecznik Praw Pacjenta realizując obowiązek ustawowy, przekazał 15 lipca br. do rozpatrzenia przez Radę Ministrów Sprawozdanie z przestrzegania praw pacjenta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. Dokument zawiera całościową diagnozę stanu przestrzegania praw pacjenta w systemie ochrony zdrowia na terytorium kraju w roku 2020.

Sprawozdanie RPP 2020

W okresie sprawozdawczym do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 135 625 spraw, sygnałów oraz zapytań kierowanych pisemnie, e-mailowo oraz za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta działającej pod bezpłatnym numerem telefonu 800 190 590.

 

 

W porównaniu do roku 2019 Biuro RPP odnotowało znaczący wzrost zgłoszeń. Otrzymaliśmy o 57,5% więcej sygnałów od pacjentów. Jest to największy przyrost aktywności Rzecznika w ostatnich latach jego działalności i ma niewątpliwie związek z sytuacją epidemiczną, spowodowaną rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

 

Rzecznik dokonał oceny przestrzegania praw pacjenta w 2020 r., z której wynika, że prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych było nieprzestrzegane w stopniu wysokim. Prawo to jest niezwykle istotne, odzwierciedla realizację podstawowego prawa każdego obywatela do ochrony zdrowia, zawartego w art. 68 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. Kolejnym prawem pacjenta nieprzestrzeganym w stopniu średnim było prawo do dokumentacji medycznej i prawo do informacji o stanie zdrowia.

 

Rzecznik Praw Pacjenta, podobnie jak w latach ubiegłych, ustanowił priorytet tematyczny swojej działalności. Rok 2020 był poświęcony problemom seniorów. Sytuacja epidemiczna spowodowała, że w działalności Rzecznika został określony drugi priorytet tematyczny − Wyzwania i problemy pacjentów związane z epidemią COVID-19. W sprawozdaniu zostało przedstawione podsumowanie podjętych aktywności w obu obszarach.

W opracowaniu przedstawiono również wyniki współpracy z Radą Organizacji Pacjentów - organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz pacjentów, Radą Ekspertów − w skład której wchodzą autorytety medyczne z różnych dziedzin medycyny oraz Radą Młodych Ekspertów, która jest organem doradczym z zakresu ochrony zdrowia psychicznego.

Ostatnia część sprawozdania została poświęcona ochronie zdrowia pacjentów w czasie epidemii COVID-19. W tej części przedstawiono całe spektrum działań Rzecznika z perspektywy pacjenta, uwzględniając zmiany, jakie zachodziły w systemie ochrony zdrowia. Przedstawiono przykładowe postępowania w sprawach naruszających zbiorowe prawa pacjentów oraz zestawienie sygnałów zgłaszanych na Telefoniczną Informację Pacjenta w podziale na rodzaje świadczeń.

W sprawozdaniu przedstawiono także wybrane działania systemowe, wśród których m.in. szczegółowo został opisany problem ograniczenia osobistych wizyt pacjentów w przychodniach Podstawowej Opieki Zdrowotnej, brak informacji o możliwości uzyskania świadczeń zdrowotnych czy o miejscu hospitalizacji pacjenta. Ponadto przedstawiony został problem ograniczenia odwiedzin pacjentów przebywających w szpitalach, a także wyzwania opieki okołoporodowej.

 

Sprawozdanie zostało przyjęte przez Radę Ministrów 21 lipca br.

Materiały

Sprawozdanie za 2020 rok
Sprawozdanie​_za​_2020​_rok.pdf 2.44MB
{"register":{"columns":[]}}