W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

W sprawie pacjenta: szpital nie wyznaczył terminu kontroli oka dziecka po urazie

05.05.2023

Do jednego ze szpitali zgłosiła się matka z małym pacjentem, który doznał urazu oka. Dziecko zostało przyjęte i zaopatrzone na izbie przyjęć. Kontrolę okulistyczną zalecono za dwa dni, jednak szpital nie wyznaczył konkretnego terminu tej kontroli.

W sprawie pacjenta

Jak poinformowała Rzecznika matka dziecka, szpital zaproponował jej skorzystanie z Informatora
o Terminach Leczenia NFZ. Miała w nim sprawdzić w jakiej przychodni i kiedy jest możliwe zarejestrowanie dziecka na kontrolę oka.

Matka dziecka chciała wypełnić zalecenia lekarza, jednak ze względu na długie terminy rejestracji do lekarzy specjalistów było to niemożliwe. Skontaktowała się wtedy z Rzecznikiem Praw Pacjenta, który jeszcze tego samego dnia skierował do dyrektora szpitala wystąpienie. Zwrócił się o pilne wyznaczenie przez
okulistę z tej placówki terminu kontroli. Tego samego dnia Rzecznik otrzymał odpowiedź, w której szpital poinformował o wyznaczeniu terminu na następny dzień. Dziecko zostało przyjęte do szpitala i zbadane.

Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, ponieważ szpital jest zobowiązany - w jak w najkrótszym czasie - pomóc małemu pacjentowi i nie wyznaczać zbyt odległych terminów kontroli po urazie oka. Opiekun nie może być również postawiony w sytuacji, w której jest zmuszony do samodzielnego poszukiwania pomocy w innej placówce medycznej, korzystając z wyszukiwarki NFZ. Interes pacjenta, w tym jego bezpieczeństwo, powinno być zawsze na pierwszym miejscu.

Rzecznik Praw Pacjenta posiada uprawnienia, dzięki którym może pomóc pacjentom w dniu zgłoszenia.
W ochronie interesów i zdrowia pacjentów Rzecznik działa proaktywnie, by pomóc i nie dopuścić do niekorzystnego rozwoju zdarzeń. W wielu sytuacjach wystarczy kontakt z Telefoniczną Informacją Pacjenta pod numerem 800-190-590, by Rzecznik mógł niezwłocznie zająć się sprawą, i jak w opisanym przypadku, jeszcze tego samego dnia pomóc pacjentowi.

{"register":{"columns":[]}}