W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wystąpienie Rzecznika Praw Pacjenta w sprawie łudząco podobnych oznakowań produktów leczniczych

15.11.2021

Na podstawie niepokojących informacji ukazujących się w mediach społecznościowych, Rzecznik wystąpił do podmiotów odpowiedzialnych za oznakowanie produktów leczniczych o rozważenie zmiany wzoru opakowań oraz nazewnictwa.

Podpisywany dokument

Doceniam i wspieram wszelkie inicjatywy podmiotów odpowiedzialnych za poprawę standardów w zakresie bezpieczeństwa stosowania produktów leczniczych poprzez odpowiednie ich oznakowanie – napisał Bartłomiej Chmielowiec – Działania te są cennym wkładem w realizację naszego wspólnego celu jakim jest zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa pacjentów. – dodał Rzecznik Praw Pacjenta.

W swoim wystąpieniu Rzecznik zwrócił uwagę między innymi, jak istotne w przebiegu procesu terapeutycznego jest odpowiednie rozróżnienie opakowań produktów leczniczych, w szczególności biorąc pod uwagę możliwe tragiczne skutki omyłkowego podania niewłaściwego produktu.

W odpowiedzi, oba podmioty wyraziły troskę o zapewnienie pacjentom najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Przedstawione zostały również bieżące działania w kierunku bezpiecznego oznakowania produktów, celem minimalizacji ryzyka popełnienia błędów przez personel medyczny i poprawy bezpieczeństwa pacjentów.

Na bezpieczeństwo pacjenta składa się także bezpieczeństwo stosowania produktów leczniczych. W tym zakresie niezwykle ważne jest, by wszystkie podmioty nawet pośrednio zaangażowane w proces udzielania pacjentom świadczeń zdrowotnych podejmowały odpowiednie działania w kierunku ograniczenia ryzyka popełnienia błędów w przebiegu procesu terapeutycznego.

Rok 2021 w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta przebiega pod hasłem Roku Bezpieczeństwa Pacjenta. Zgodnie z art. 6 i 8 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i należytą starannością. Prawidłowa realizacja prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych oznacza tym samym zapewnienie mu bezpieczeństwa.

{"register":{"columns":[]}}