Wystartowała 4. edycja kampanii #Odwołuję #NieBlokuję
03.11.2025
W siedzibie Rzecznika Praw Pacjenta została zainaugurowana 4. już edycja kampanii społecznej „#Odwołuje #Nieblokuje”. Jest to ogólnopolska inicjatywa, integrująca całe środowisko ochrony zdrowia, która została powołana, aby budować w społeczeństwie świadomość, że odwołanie wizyty, na której nie możemy się pojawić, realnie skraca kolejki i zwiększa dostęp do świadczeń zdrowotnych.
Gratuluję inicjatorom konsekwencji w realizacji tak istotnej kampanii społecznej. To niezwykle ważna inicjatywa, która – w duchu solidarności i wspólnej odpowiedzialności – zachęca nas wszystkich do aktywnego współtworzenia systemu ochrony zdrowia, o jakim marzymy. My wszyscy, pacjenci, korzystajmy z dogodnych rozwiązań, aby odwołać wizytę. Swój apel kieruję również do placówek medycznych, aby umożliwić pacjentom skuteczne odwołanie wizyty poprzez aktywną komunikację i efektywne narzędzia technologiczne - powiedział Bartłomiej Chmielowiec Rzecznik Praw Pacjenta podczas otwarcia konferencji.
Tegoroczna odsłona akcentuje także konieczność wcześniejszego odwoływania terminów oraz rolę centralnej e-rejestracji w skróceniu kolejek do specjalistów, do czego odniósł się w swoim wystąpieniu wiceminister zdrowia Tomasz Maciejewski.
Dzięki e-rejestracji wychodzimy naprzeciw problemowi nieodwoływanych wizyt. E-rejestracja pozwala zapisywać się poprzez aplikację i #IKP, a także odwoływać wizyty SMS-em lub za pomocą voice bota - dla osób, które gorzej radzą sobie z wiadomościami tekstowymi czy mailem. Pozwoli nam to zmniejszyć liczbę nieodwołanych wizyt – dzięki temu pacjenci szybciej skorzystają z pomocy, a system ograniczy koszty finansowe – mówił wiceminister.
Podczas konferencji głos zabrał także prezes Narodowego Funduszu Zdrowia: – Współpracujemy z placówkami medycznymi, by kontakt z nimi był naprawdę prosty i dostępny. W codziennym pośpiechu nikt nie ma czasu na długie oczekiwanie przy telefonie, czy skomplikowane procedury odwoływania wizyt. To wspólne zadanie świadczeniodawców, Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia – stworzyć system rejestracji, który działa sprawnie i ułatwia pacjentom kontakt z opieką. Wierzę, że wspólnie jesteśmy w stanie to osiągnąć – powiedział Filip Nowak.
Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, inicjatora kampanii przypomniał, że w ramach akcji #odwoluje #nieblokuje opracowane zostały konkretne narzędzia. - W wyniku współpracy wszystkich stron zaangażowanych w kampanię powstały już m.in. Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych i pacjentów czy Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt (dla placówek medycznych). Ponadto wdrożyliśmy rozwiązania technologiczne, które ułatwiają codzienną pracę rejestracji. To dowód, że inwestowanie w organizację procesów i współpracę międzysektorową przynosi wymierne efekty dla systemu ochrony zdrowia – wyjaśnił Paweł Walicki.
W debacie „Centralna e-rejestracja w systemie ochrony zdrowia – między oczekiwaniami a rzeczywistością” o wpływie centralnej e-rejestracji na system, o oczekiwaniach i realiach dyskutowali m.in.: Bartosz Chmielowiec (Rzecznik Praw Pacjenta), Wojciech Demediuk (MZ), Filip Urbański (NFZ), Klaudiusz Komor (Naczelna Rada Lekarska), Michał Rybak (LUX MED), Urszula Szybowicz (Fundacja „Nie Widać Po Mnie”), dr hab. n. med. Jacek Kowalczyk (Śląskie Centrum Chorób Serca) oraz Aleksandra Wnuk (Longevity+).
Wspieramy placówki we wdrażaniu systemu umawiania i odwoływania wizyt, ale to placówki muszą zdiagnozować sytuację związaną z tym obszarem i wdrożyć adekwatne narzędzia i wielokanałowe udogodnienia do umawiania wizyt. Oczywiście także pacjenci muszą pamiętać o tym i wykazywać się solidarną postawą wobec innych osób, czekających na wizytę. Kluczowa jest więc z jednej strony odpowiedzialność osób zarządzających placówkami, z drugiej strony edukacja oraz solidarność wśród pacjentów - powiedział Bartłomiej Chmielowiec podczas debaty.
Warto podkreślić, że choć skala problemu zbyt późnych rezygnacji z wizyt jest znacząca, cyfrowe rozwiązania – takie jak centralna e-rejestracja i przypomnienia SMS – realnie skracają kolejki. Już niemal 10% wizyt zarejestrowanych centralnie zostało odwołanych, a ponad połowa z nich trafiła do innych pacjentów. Dlatego tak ważne jest, by odwoływać wizyty z wyprzedzeniem – dzięki temu ktoś inny może skorzystać z pomocy szybciej.
Więcej informacji: www.odwolujenieblokuje.pl
Fot. Piotr Strojnowski