Dodatkowe wyjaśnienia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w zakresie Resortowego Programu "Aktywne Place Zabaw" 2025
1. Ustawa - Prawo budowlane (Dz.U. z 2024 r. poz. 725) ani rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1225, z późn. zm.) nie zawierają definicji placu zabaw, a co za tym idzie program „Aktywne Place Zabaw” 2025 takowej nie przywołuje. Jednak w związku ze zgłoszoną potrzebą określenia jakie minimalne warunki musi spełniać miejsce przeznaczone do zabawy i rekreacji żeby można było uznać spełnienie wymogu „istnienia placu zabaw”, proponuję przyjęcie (wyłącznie na potrzeby realizacji ww. programu), że plac zabaw to wydzielony obszar na którym posadowione są obiekty małej architektury (przynajmniej jeden), takie jak piaskownice, zjeżdżalnie, huśtawki, itp. oraz urządzenia budowlane (ogrodzenie, nawierzchnia, itp.) służące rekreacji codziennej dzieci. Przy czym, należy zwrócić uwagę na katalog wydatków kwalifikowalnych i niekwalifikowanych. Zakup i montaż nawierzchni jest wydatkiem kwalifikowalnym, natomiast zakup i montaż nawierzchni niestanowiącej nawierzchni placu zabaw - nie. Zakup i montaż ogrodzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz placu zabaw (ogrodzenia wydzielającego plac zabaw z terenu przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego) również jest wydatkiem niekwalifikowalnym.
Odnosząc się do kwestii rozbudowy istniejącego placu zabaw (poszerzenia jego granic), informuję, że zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowane przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi.
2. Zgodnie z pkt. 2, podrozdział 6.4. „Czas realizacji zadania”, rozdział 6 „Finansowanie”, zakończenie zadania należy rozumieć jako datę wystawienia dokumentu (np. certyfikatu, świadectwa) z kontroli (tzw. kontroli pomontażowej placu zabaw po dokonaniu modyfikacji w wyposażeniu lub nawierzchni) potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177. Dokument ten powinien zatem zostać przedłożony wojewodzie celem rozliczenia dofinansowania.
Natomiast program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie nakłada na wojewodę obowiązku weryfikowania czy przedmiot dofinansowania, w tym przypadku - plac zabaw, spełnia wymogi prawa powszechnie obowiązującego. Program nie nakłada obowiązku weryfikowania czy plac zabaw spełniania wymogi wynikające np. z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1225, z późn. zm.). Należy jednak mieć na uwadze, że zadanie powinno być realizowane zgodnie z przepisami prawa krajowego.
3. W programie „Aktywne Place Zabaw” 2025 (dalej: Program) podkreślono szczególną wartość zabawy na świeżym powietrzu dla rozwoju dzieci. Wskazano pozytywny wpływ kontaktu
z naturą na ich dobrostan oraz wyeksponowano istotną rolę przyrody przy organizacji placów zabaw. Program zwraca uwagę na możliwość modyfikacji i zagospodarowania terenu – m.in. zmianę ukształtowania terenu, tworzenie instalacji z roślin. Program eksponuje możliwość zakupu i montażu wyposażenia, w szczególności wyposażenia z wykorzystaniem naturalnych materiałów, pomocy do prowadzenia zajęć odbywających się na placu zabaw, w szczególności pomocy z naturalnych materiałów.
W Programie starano się wskazać kierunek działań, jakie warto podjąć przy przebudowie lub doposażeniu placu zabaw. Nie oznacza to, że jeśli gmina nie skorzysta z naturalnych materiałów bądź nie wykorzysta potencjału przyrody, to jej wniosek o dofinansowanie ma zostać odrzucony. Poprawa warunków pobytu dzieci w instytucjach opieki w czasie zabaw na świeżym powietrzu jest priorytetem.
Zgodnie z pkt. 3 podrozdziału 6.5. Programu, wydatkiem podstawowym, tj. obligatoryjnym, jest zakup i montaż obiektów małej architektury lub wyposażenia trwale związanego z gruntem, o którym mowa w pkt. 2 lit. g i lit. h. Jeżeli wnioskodawca nie wykazał ww. wydatków, to wojewoda informuje o tym wnioskodawcę i wzywa do korekty informacji zawartych we wniosku i załącznikach (zgodnie z pkt. 3 podrozdziału 8.1. Programu).
4. Potwierdzam prawidłowość realizacji procedury naboru przez Wojewodę Podkarpackiego, który od wnioskodawcy wymaga wniosku wraz z załącznikami wskazanymi w pkt. 2 podrozdziału 7.2 Programu:
a) dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntu, na którym położony jest plac zabaw przynależący do instytucji opieki (m.in. akt własności, umowa dzierżawy),
b) dokument zawierający opis realizacji zadania zgodnie ze wzorem określonym przez wojewodę,
c) kalkulację kosztów zgodnie ze wzorem określonym przez wojewodę.
Do dokumentu zawierającego opis realizacji zadania może być dołączony schemat przedstawiający standard i wyposażenie placu zabaw przed realizacją zadania (grafika/ rysunek).
5. Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną, jednakże ponieważ to gmina pozostaje właścicielem nieruchomości, w mojej ocenie nie traci tytułu prawnego do tej nieruchomości z powodu oddania jej w trwały zarząd swojej jednostce organizacyjnej - żłobkowi. Gmina nadal jest podmiotem prowadzącym instytucję opieki, co powinno mieć swoje odzwierciedlenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych. W mojej ocenie przekazanie szkole, przedszkolu (innej instytucji niż żłobek / klub dziecięcy) w trwały zarząd działki, na której znajduje się plac zabaw, z którego korzystają dzieci uczęszczające do żłobka / klubu dziecięcego, nie dyskwalifikuje gminy z udziału w Programie.
Gmina pozostaje właścicielem nieruchomości i nie traci tytułu prawnego do tej nieruchomości. Plac zabaw musi być zlokalizowany na działce, na której mieści się instytucja opieki lub na działce sąsiadującej.
W myśl pkt. 1 podrozdziału 4.1. Programu, program adresowany jest do gmin prowadzących instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w formie żłobka lub klubu dziecięcego.
W Programie jednym z wymaganych załączników do wniosku jest dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntu, na którym położony jest plac zabaw przynależący do instytucji opieki (m.in. akt własności lub umowa dzierżawy).
W myśl pkt 2 rozdziału 5 Programu, przez przynależący do instytucji opieki plac zabaw należy rozumieć plac zabaw położony na gruncie, do którego gmina posiada tytuł prawny
i z którego korzystają dzieci uczęszczające do instytucji opieki w czasie pobytu w tejże instytucji. Jeżeli dzieci uczęszczające do instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 nie korzystały z placu zabaw z uwagi na niedostosowanie urządzeń do ich wieku, to nie jest spełniony określony powyżej wymóg. Wydaje się, że plac zabaw nie przynależy do żłobka / klubu dziecięcego, a więc nie powinien podlegać dofinansowaniu.
6. Zgodnie z pkt. 2 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, plac zabaw musi być zlokalizowany na działce, na której mieści się instytucja opieki lub na działce sąsiadującej. W przypadku zlokalizowania placu zabaw na działce sąsiadującej, działka, na której mieści się żłobek lub klub dziecięcy, oraz działka sąsiadująca muszą posiadać co najmniej jeden wspólny fragment granicy.
Jeżeli działkę, na której mieści się żłobek lub klub dziecięcy, oraz działkę, na której mieści się plac zabaw, dzieli działka posiadająca dane ewidencyjne a wszystkie trzy działki znajdują się w obrębie tej samej ogrodzonej posesji (np. pomiędzy żłobkiem a placem zabaw znajduje się odrębna działka z boiskiem lub terenem zielonym), to nie są spełnione kryteria działki sąsiadującej.
7. Zgodnie z pkt. 2 podrozdziału 6.4. Programu dokumentem potwierdzającym zakończenie zadania jest dokument z kontroli potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177.
8. W myśl pkt. 4 podrozdziału 6.5 Programu, wydatki wskazane w pkt 2 lit. i, tj. wydatki na zakup wyposażenia niezwiązanego z gruntem mogą stanowić do 10% łącznych kosztów realizacji zadania. Na łączne koszty realizacji zadania składają się środki własne (nieobowiązkowe) i dofinansowanie.
9. Jeżeli wartość kosztorysowa zadania została obniżona w czasie jego realizacji przed ogłoszeniem wyników lub przed zawarciem umowy z wojewodą, to łączna kwota dofinansowania ustalona na dofinansowanie tego zadania zostaje zmniejszona o taki sam procent, o jaki była obniżona wartość kosztorysowa zadania. Umowa ws. przekazania dofinansowania powinna określać wysokość środków dofinansowania zmniejszoną o taki sam procent, o jaki obniżono wartość kosztorysową zadania.
Zgodnie z pkt. 1, podrozdział 8.1. „Kryteria oceny wniosków”, rozdział 8 „Kryteria oceny wniosków i terminy”, wnioski muszą spełniać następujące kryteria, w szczególności:
a) złożenie wniosku przed upływem terminu wskazanego w rozdziale 7, podrozdziale 7.1. pkt 6,
b) przesłanie wniosku w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy ePUAP,
c) złożenie wniosku zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do Programu,
d) podpisanie wniosku przez osoby uprawnione do reprezentowania wnioskodawcy,
e) wypełnienie wniosku w sposób kompletny,
f) dołączenie do wniosku wymaganych załączników,
g) zachowanie we wniosku warunku maksymalnego dofinansowania, o którym mowa w rozdziale 6, podrozdziale 6.2. pkt 3,
h) zachowanie we wniosku warunku limitu, o którym mowa w rozdziale 6, podrozdziale 6.5 pkt 4, tj. limitu wydatków na zakup wyposażenia niezwiązanego z gruntem.
Zgodnie z pkt. 3 , w razie stwierdzenia we wniosku oraz w załącznikach błędów, braków lub niejasności, z wyłączeniem sytuacji, o których mowa w pkt 1 lit. a–c, wojewoda informuje o nich wnioskodawcę i wzywa do korekty, uzupełnienia lub wyjaśnienia informacji zawartych we wniosku lub załącznikach, wskazując sposób poprawy, uzupełnienia lub wyjaśnienia, w nieprzekraczalnym i wyznaczonym przez siebie terminie, pod rygorem odrzucenia wniosku.
Zgodnie z pkt. 5, wnioski lub załączniki do wniosków, które zostały złożone po terminie lub nie spełniają wymogów określonych w Programie w pkt 1 lit. b–c pozostaną bez rozpatrzenia. Zatem, wnioski złożone bez wymaganych załączników podlegają uzupełnieniu.
10. Zgodnie z treścią rozdziału 4 „Adresaci i grupa docelowa”, podrozdział 4.1. „Podmioty uprawnione”, pkt. 3 wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którego/których dotyczy wniosek złożony w ramach Programu i którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” nie przekracza kwoty 1500 zł. Warunek ten dotyczy opłaty za pobyt o charakterze podstawowym. W opłacie tej nie uwzględnia się wyżywienia, a także dodatkowych opłat, np. za każdą rozpoczętą godzinę opieki powyżej 10 godzin dziennie.
11. Zgodnie z treścią pkt. 3 podrozdziału 6.2. programu, wysokość dofinansowania wynosi do 300 tys. zł na instytucję opieki, niezależnie od tego ilu placów zabaw dotyczy.
Zgodnie z pkt. 2 podrozdziału 4 programu, prowadzenie instytucji opieki oznacza, że są one wpisane do rejestru żłobków i klubów dziecięcych i wpis ten został dokonany do dnia ogłoszenia Programu. Zgodnie z treścią pkt. 5 podrozdziału 7.1. programu, wniosek jednej gminy może dotyczyć więcej niż jednej instytucji opieki. Oznacza to, że jeśli gmina prowadzi więcej niż jedną instytucję opieki (np. ma wpisanych do rejestru żłobków i kubów dziecięcych 5 instytucji, także w sytuacji, gdy żłobki lub kluby dziecięce tworzą zespół żłobków lub klubów dziecięcych), może wnioskować o dofinansowanie w wysokości do 300 tys. zł dla każdej z nich (w podanym przypadku dla 5 instytucji).
12. Zgodnie z pkt. 2 rozdziału 5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 (dalej Program), plac zabaw musi być zlokalizowany na działce, na której mieści się instytucja opieki lub na działce sąsiadującej. W przypadku zlokalizowania placu zabaw na działce sąsiadującej, działka, na której mieści się żłobek lub klub dziecięcy, oraz działka sąsiadująca muszą posiadać co najmniej jeden wspólny fragment granicy. Z przesłanej mapki poglądowej wynika, że żłobek jest posadowiony na działkach o numerach: 3148/34, 3151/22, 3152/32, a plac zabaw jest posadowiony na działkach o numerach: 3151/22, 3152/32 i 3153/7. Jak wynika z analizy mapki poglądowej na działkach o numerach 3151/22 i 3152/32 znajduje się żłobek i plac zabaw. Natomiast działka 3153/7, na której znajduje się część placu zabaw, posiada wspólny fragment granicy z działką 3152/32, na której znajduje się także żłobek. Zatem działka 3153/7 spełnia kryteria wskazane dla działki sąsiadującej. Podsumowując, jeżeli plac zabaw znajduje się na trzech działkach, z których:
- na dwóch działkach znajduje się także żłobek,
- jedna działka stanowi działkę sąsiadującą w stosunku do działki, na której znajduje się także żłobek (w myśl Programu),
wydaje się, że plac zabaw może być przedmiotem dofinansowania Programu.
13. Zgodnie z pkt. 9 lit. n), podrozdziału 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, rozdziału 6. „Finansowanie” Programu, wydatkami niekwalifikowalnymi są wydatki na zakup urządzeń i sprzętu do pielęgnacji terenów zielonych (np. kosiarka, podkaszarka, piła, traktor ogrodowy, urządzenia do odśnieżania, paliwo do ww. urządzeń, grabie, łopata). System nawadniający nasadzenia i podłoże trawiaste stanowi wydatek niekwalifikowalny.
14. Zgodnie z punktem 3 rozdziału 11 Programu jeżeli wartość kosztorysowa zadania została obniżona w czasie jego realizacji, to łączna kwota dofinansowania ustalona na dofinansowanie tego zadania zostaje zmniejszona o taki sam procent, o jaki była obniżona wartość kosztorysowa zadania. Gmina zawiadamia wojewodę o obniżeniu wartości kosztorysowej zadania. Przez realizację zadania rozumie się realizację prac wskazanych w rozdziale 6, podrozdziale 6.5 pkt. 2. Pragnę zaznaczyć, że opracowanie dokumentacji projektowej należy do prac, przez które rozumie się realizację zadania.
(…) Gmina (…) prawdopodobnie obniży wartość kosztorysową zadania z powodu wyboru najniższej oferty w ramach rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Obniżona wartość kosztorysowa zadania nie przekroczy wartości przyznanego dofinansowania (300 000 zł). Z uwagi na fakt, że gmina nie rozpoczęła jeszcze realizacji zadania, nie ma zastosowania punkt 3 rozdziału 11 Programu. Mimo obniżenia wartości kosztorysowej zadania, nie ma obowiązku zmniejszania o taki sam procent kwoty dofinansowania tego zadania.
Program nie nakłada obowiązku wniesienia przez ostatecznego odbiorcę wsparcia wkładu własnego. W związku z tym gmina, która zadeklarowała we wniosku o dofinansowanie wkład własny, po obniżeniu przed rozpoczęciem realizacji zadania wartości kosztorysowej zadania do wartości nieprzekraczającej wartości przyznanego dofinansowania, nie musi wnosić wkładu własnego.
15. Zgodnie z pkt 2 podrozdział 6.4. „Czas realizacji zadania” zakończenie zadania należy rozumieć jako datę wystawienia dokumentu (np. certyfikatu, świadectwa) z kontroli
(tzw. kontroli pomontażowej placu zabaw po dokonaniu modyfikacji w wyposażeniu lub nawierzchni) potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami
PN-EN 1176 lub 1177. Oznacza to, że ww. dokument powinien odnosić się do całego placu zabaw lub nawierzchni, a nie do wybranych jego elementów. Dotyczy to również zadań finansowanych ze środków programu „Aktywne place zabaw” 2025 polegających wyłącznie na zakupie i montażu obiektów małej architektury takich jak altana oraz zakupie wyposażenia niezwiązanego z gruntem.
16. Zgodnie z pkt 1 podrozdział 11. „Postanowienia końcowe” na każdym etapie Programu, tj., po złożeniu wniosku oraz w trakcie realizacji zadania, możliwa jest zmiana nazwy zadania związanej ze zmianami nazw ulic, nazw geograficznych, jak również nazwy własnej instytucji. Zatem Program nie dopuszcza zmiany lokalizacji, w której ma być realizowane zadanie.
17. Zgodnie z pkt 5 podrozdział 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, wydatki kwalifikowalne dotyczą okresu do dnia wystawienia dokumentu z kontroli potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177 (włącznie z dniem wystawienia ww. dokumentu), ale nie później niż do dnia 31 grudnia 2025 r. Zatem, przywołany zapis odnosi się do dokumentu z kontroli, który potwierdza zgodność placu zabaw lub nawierzchni ze wskazanymi Normami. Jeśli kontrola wykaże niezgodności z ww. Normami, a co za tym idzie ww. dokument nie zostanie wydany, to konieczne będzie usunięcie tych niezgodności i ponowne przeprowadzenie kontroli. Wydatki poniesione w tym okresie należą do wydatków kwalifikowalnych – do dnia wystawienia dokumentu potwierdzającego zgodność z Normami.
18. Ostatecznym odbiorcą wsparcia programu „Aktywne Place Zabaw” 2025” (dalej Program) jest gmina, na której rachunek bankowy przekazywane są środki dofinansowania. Wojewoda mógł zobowiązać ostatecznego odbiorcę wsparcia do prowadzenia oddzielnego rachunku bankowego dla środków dofinansowania. Gmina może przekazywać środki dofinansowania na rachunek bankowy instytucji opieki (żłobka lub klubu dziecięcego) lub na rachunek bankowy zespołu żłobków / zespołu klubów dziecięcych, z którego to dokonuje się wydatków związanych z realizacją zadania w ramach Programu. Istotne jest, aby ostateczny odbiorca wsparcia prowadził wyodrębnioną ewidencję wydatków w sposób przejrzysty, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z umową.
Ostateczny odbiorca wsparcia jest zobowiązany do gromadzenia dowodów księgowych w celu udokumentowania każdego poniesionego wydatku, a także przedstawienia ich wojewodzie
w celu rozliczenia zadania w ustalonym przez wojewodę zakresie i formie. Dowody księgowe mają wskazywać kto poniósł wydatek, w jakiej wysokości i na jaki cel.
19. W punkcie 2 podrozdziału 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne” Programu znajduje się katalog otwarty wydatków kwalifikowalnych. Zatem również inne wydatki niż w nim wskazane mogą zostać uznane za kwalifikowalne. Warunkiem uznania wydatku za kwalifikowalny jest spełnienie warunków wskazanych w podrozdziale 6.5., pkt 1, zgodnie z którym wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki:
a) związane z realizacją zadania,
b) zgodne z obowiązującymi przepisami prawa krajowego,
c) zasadne, efektywne, racjonalne oraz udokumentowane,
d) brutto, tj. koszty wraz z przypadającym na te koszty podatkiem VAT, z wyjątkiem przypadków, gdy podatek ten może być odliczony od podatku należnego lub zwrócony,
e) zapłacone od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
W mojej ocenie wydatki dotyczące usługi nadzoru inwestorskiego, wykonania pomiarów geodezyjnych powykonawczych, remontu istniejących obiektów małej architektury są związane z realizacją zadania i mogą być uznane, co do zasady, za kwalifikowalne. Zgodnie z punktem 12 podrozdziału 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, w przypadku wątpliwości, decyzję o kwalifikowalności wydatków podejmuje wojewoda przyznający środki Funduszu Pracy.
20. Dotyczy obniżenia wartości kosztorysowej zadania w ramach programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 (dalej – Program) oraz ewentualnej aktualizacji kosztorysu poprzez dodanie nowych pozycji nieuwzględnionych na etapie składania wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z punktem 2 a) podrozdziału 6.5. Programu przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć w szczególności wydatki związane m.in. z opracowaniem dokumentacji projektowej. W punkcie tym przedstawiony został katalog otwarty wydatków kwalifikowalnych. Warunkiem uznania wydatku za kwalifikowalny jest spełnienie warunków wskazanych
w podrozdziale 6.5., pkt 1, zgodnie z którym wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki:
a) związane z realizacją zadania,
b) zgodne z obowiązującymi przepisami prawa krajowego,
c) zasadne, efektywne, racjonalne oraz udokumentowane,
d) brutto, tj. koszty wraz z przypadającym na te koszty podatkiem VAT, z wyjątkiem przypadków, gdy podatek ten może być odliczony od podatku należnego lub zwrócony,
e) zapłacone od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
Zgodnie z punktem 2 rozdziału 11 Programu zmiana zakresu rzeczowego zadania jest możliwa pod warunkiem uzyskania zgody wojewody, wynikającej z analizy jednostkowej przypadku. Wydaje się, że zwiększenie zakresu rzeczowego zadania jest formą zmiany zakresu rzeczowego zadania. Możliwe jest dokonanie przez ostatecznego odbiorcę wsparcia zmiany zakresu rzeczowego zadania po przeprowadzeniu postępowania przetargowego, w wyniku którego pozostały środki dofinansowania i nie dokonano uprzednio obniżenia wartości kosztorysowej zadania w czasie jego realizacji, zgodnie z punktem 3 rozdziału 11 Programu. Ostateczny odbiorca wsparcia może zmienić zakres rzeczowy zadania np. poprzez wskazanie zakupu dodatkowych urządzeń lub kosztu usługi inspektora nadzoru, aby w pełni wykorzystać przyznane dofinansowanie.
21. Zgodnie z pkt 2 podrozdział 6.4. „Czas realizacji zadania” zakończenie zadania należy rozumieć jako datę wystawienia dokumentu (np. certyfikatu, świadectwa) z kontroli (tzw. kontroli pomontażowej placu zabaw po dokonaniu modyfikacji
w wyposażeniu lub nawierzchni) potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177. Oznacza to, że ww. dokument powinien odnosić się do całego placu zabaw lub nawierzchni, a nie do wybranych jego elementów.
Należy zaznaczyć, że zabawki ogrodowe nieprzytwierdzone trwale do podłoża, które przenoszą ciężar dziecka, podlegające Normie PN-EN 71-8, oznaczone symbolem CE np. plastikowe zjeżdżalnie, plastikowe huśtawki, zestawy zabawowe, w których huśtawki połączone są z domkiem i zjeżdżalnią, są przeznaczone do użytku domowego, prywatnego.
Zabawki ogrodowe muszą spełniać wymagania Dyrektywy 2009/48/WE w sprawie bezpieczeństwa zabawek oraz Normę PN-EN 71-8 „Bezpieczeństwo zabawek – część 8:
Zabawki aktywizujące przeznaczone do użytku domowego” oraz pozostałe części normy PN-EN 71, w zależności od rodzaju produktu. Zakup takich zabawek stanowi wydatek niekwalifikowalny. Podobnie jak zakup trampolin wolnostojących, które zgodnie z Normą PN-EN 71-14 „Bezpieczeństwo zabawek – część 14: Trampoliny do użytku domowego”, mogą być stosowane w warunkach domowych i przydomowych.
Plastikowe domki oznaczone znakiem CE mogą znajdować się na terenie publicznego placu zabaw, ponieważ nie przenoszą ciężaru dziecka. Powinny być zawsze na stałe przymocowane do podłoża. Gmina powinna sprawdzić, czy instrukcja nie zakazuje ich stosowania na publicznym placu zabaw. Zakup domku może stanowić wydatek kwalifikowalny.
Wydatek kwalifikowalny może stanowić zakup urządzeń i pomocy do zabawy oznaczonych znakiem CE, innych niż zabawki ogrodowe, o których mowa powyżej, np. zakup zabawek do piaskownicy, piłki, lornetki, chusty animacyjnej.
Wydatkiem kwalifikowalnym może być także zakup elementów ogrodowych, np. stołów, ławeczek.
W przypadku wątpliwości, decyzję o kwalifikowalności wydatków podejmuje wojewoda przyznający środki Funduszu Pracy.
Wyposażenie towarzyszące, np. zadaszenie przytwierdzone do gruntu, tablica regulaminowa, kosz na śmieci przytwierdzony do gruntu, jest weryfikowane podczas kontroli potwierdzającej zgodność placu zabaw z Normą PN-EN 1176.
22. Zgodnie z pkt. 2 podrozdziału 6.4. „Czas realizacji zadania” zakończenie zadania należy rozumieć jako datę wystawienia dokumentu (np. certyfikatu, świadectwa) z kontroli (tzw. kontroli pomontażowej placu zabaw po dokonaniu modyfikacji w wyposażeniu lub nawierzchni) potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177. Data ta może przypadać do dnia 31 stycznia 2026 r., przy czym wykorzystanie środków Funduszu Pracy oraz rzeczowe (materialne) zakończenie zadania musi nastąpić do dnia 31 grudnia 2025 r.
Zakup i nasadzenie drzew oraz krzewów musi nastąpić w terminie realizacji zadania, maksymalnie do 31 grudnia 2025 r. Gdy zostanie spełniony powyższy warunek, wydatki związane z zakupem i nasadzeniem drzew oraz krzewów można uznać za kwalifikowalne. Należy zaznaczyć, że nasadzenie drzew, krzewów jest elementem wykonania prac
zagospodarowujących teren.
W podrozdziale 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne” pkt 2 znajduje się katalog otwarty wydatków kwalifikowalnych. Zatem, również inne wydatki niż w nim wskazane mogą zostać uznane za kwalifikowalne. Warunkiem uznania wydatku za kwalifikowalny jest spełnienie warunków wskazanych w podrozdziale 6.5., pkt 1, zgodnie z którym wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki:
a) związane z realizacją zadania,
b) zgodne z obowiązującymi przepisami prawa krajowego,
c) zasadne, efektywne, racjonalne oraz udokumentowane,
d) brutto, tj. koszty wraz z przypadającym na te koszty podatkiem VAT, z wyjątkiem przypadków, gdy podatek ten może być odliczony od podatku należnego lub zwrócony,
e) zapłacone od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
W mojej opinii wydatek związany z utylizacją zamontowanych dotychczas na placu zabaw urządzeń do zabawy może zostać uznany, co do zasady, za kwalifikowalny. Zgodnie z pkt. 12 podrozdziału 6.5. w przypadku wątpliwości, decyzję o kwalifikowalności wydatków podejmuje wojewoda przyznający środki Funduszu Pracy.
23. Obowiązkiem ostatecznego odbiorcy wsparcia Programu jest dostarczenie wojewodzie dokumentu (certyfikatu, świadectwa) z kontroli (tzw. kontroli pomontażowej placu zabaw po dokonaniu modyfikacji w wyposażeniu lub nawierzchni) potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177. Program nie wskazuje jakie badania mają zostać przeprowadzone w ramach tzw. kontroli pomontażowej.
W punkcie 3 rozdziału „Czas realizacji zadania” Programu wskazano, że dokument z kontroli potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177 musi być wystawiony przez niezależną, wyspecjalizowaną, zewnętrzną jednostkę kontrolującą, która nie była bezpośrednio zaangażowana w montaż i nie jest odpowiedzialna za ewentualne prace naprawcze i związane z tym wydatki. Oznacza to, że dokument z tzw. kontroli pomontażowej musi być wystawiony przez jednostkę niezależną, która nie była wykonawcą prac, w tym prac naprawczych, związanych z zadaniem polegającym na przebudowie lub doposażeniu placu zabaw w ramach Programu ani nie dostarczała wyposażenia, urządzeń, nawierzchni, materiałów i roślin służących zagospodarowaniu terenu placu zabaw itp. w ramach realizacji ww. zadania.
W obowiązujących przepisach prawa nie ma wymogu, by jednostka wykonująca kontrolę pomontażową placów zabaw posiadała akredytację Polskiego Centrum Akredytacji. Posiadanie akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji nie zostało także wskazane w Programie jako warunek, jaki musi spełnić jednostka kontrolująca przeprowadzająca kontrolę potwierdzającą zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177 oraz wystawiająca dokument z ww. kontroli. Zatem jednostka przeprowadzająca kontrolę potwierdzającą zgodność dofinansowanego z Programu placu zabaw lub dofinansowanej nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177 i wystawiająca dokument z ww. kontroli nie musi posiadać akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji.
Program nie wskazuje jakie uprawnienia powinna mieć jednostka przeprowadzająca kontrolę potwierdzającą zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177 oraz wystawiająca dokument z ww. kontroli. Kontrola powinna być przeprowadzona przez specjalistę w zakresie określonym przez normę PN-EN 1176 lub PN-EN 1177, tj. specjalistę zajmującego się kontrolą placów zabaw. Specjalista ten powinien posiadać wiedzę i doświadczenie w zakresie bezpieczeństwa placów zabaw, w tym w zakresie oceny stanu technicznego urządzeń, stref bezpieczeństwa i nawierzchni.
24. Obowiązkiem ostatecznego odbiorcy wsparcia Programu jest dostarczenie wojewodzie dokumentu (certyfikatu, świadectwa) z kontroli (tzw. kontroli pomontażowej placu zabaw po
dokonaniu modyfikacji w wyposażeniu lub nawierzchni) potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177. Należy zatem przyjąć, że wymagana jest pełna godność placu zabaw lub nawierzchni ze wskazanymi Normami. Zgodnie z pkt 5, podrozdział 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, wydatki kwalifikowalne dotyczą okresu do dnia wystawienia dokumentu z kontroli potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177 (włącznie z dniem wystawienia ww. dokumentu), ale nie później niż do dnia 31 grudnia 2025 r. Należy przyjąć, że wydatki kwalifikowalne dotyczą okresu do dnia wystawienia ostatecznego dokumentu z kontroli.