W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych: ponad 5,7 mln zł dopłaty na uruchomienie połączeń lokalnych w regionie płockim

21.01.2022

Wojewoda Mazowiecki podpisał 10 umów z przedstawicielami samorządów z regionu płockiego na objęcie w 2022 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na ich mocy samorządy te otrzymają dopłatę o łącznej wysokości ponad 5,7 mln zł na uruchomienie połączeń lokalnych. W województwie mazowieckim dofinasowanie, w ramach I naboru wniosków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych otrzyma 71 gmin, 6 powiatów i 1 związek powiatowo-gminny na łączną kwotę ponad 60 mln zł.

Na zdjęciu znajduje się dziesięć osób

Na mocy zawartych umów do przedstawicieli 9 samorządów trafi dopłata o łącznej wysokości 5 717 856,60   (środki te stworzą możliwość uruchomienia w sumie 65 lokalnych połączeń, o łącznej długości 1 445,3 km), z czego:

  • do gminy Brudzeń Duży trafi dopłata w wysokości 387 881,40 zł na uruchomienie 8 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 139,4 km,
  • do gminy Brudzeń Duży (w porozumieniu z gminą Stara Biała) trafi dopłata w wysokości 740 839,20 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 67,2 km,
  • do gminy Gąbin trafi dopłata w wysokości 445 789,20 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 123,4 km,
  • do gminy Gozdowo (w porozumieniu z gminą Bielsk i gminą Stara Biała) trafi dopłata w wysokości 44 268,00 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o długości 23,8 km,
  • do gminy Łąck trafi dopłata w wysokości 447 962,40 zł na uruchomienie 6 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 118,1 km,
  • do gminy Nowy Duninów trafi dopłata w wysokości 347 695,20 zł na uruchomienie  4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 72,1 km,
  • do gminy Sanniki trafi dopłata w wysokości 478 196,40 zł na uruchomienie 12 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 407,4 km,
  • do gminy Słubice trafi dopłata w wysokości 149 787,00 zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 51 km,
  • do gminy Słupno trafi dopłata w wysokości 924 843,00 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 68,1 km,
  • do gminy Staroźreby (w porozumieniu z gminą Radzanowo) trafi dopłata w wysokości 1 750 594,80 zł na uruchomienie 19 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 374,8 km.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać „rankingu wniosków”, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji.

Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.

Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.

W ramach dwóch naborów wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 95 umów na kwotę 62 219 877,30 zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 571 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 17 510,11 km.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.

Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}