Odpowiedzi Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na pytania w zakresie Resortowego Programu "Aktywne Place Zabaw" 2025
Pytanie: Po przeanalizowaniu zapisów Programu resortowego "Aktywne place zabaw" 2025 chciałabym się dopytać, co w sytuacji kiedy do żłobka miejskiego uczęszczają dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności, gdzie opłata miesięczna za uczęszczanie dziecka do żłobka zgodnie z przepisami prawa wynosi 1900,00 zł miesięcznie. Czy takie placówki są wtedy wykluczone z możliwości aplikowania o środki?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią rozdziału 4 „Adresaci i grupa docelowa”, podrozdział 4.1. „Podmioty uprawnione”, pkt. 3 Wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którego/których dotyczy wniosek złożony w ramach Programu i którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” nie przekracza kwoty 1500 zł. Warunek ten dotyczy opłaty podstawowej. Zatem, jeśli opłata podstawowa za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym nie przekracza kwoty 1500 zł, z wyjątkiem opłaty za pobyt dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności, gmina może złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach ww. programu. Opłata za pobyt dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności, jeśli jest wyższa niż 1500 zł miesięcznie, nie dyskwalifikuje z uczestnictwa w programie.
Zgodnie z treścią rozdziału 4 „Adresaci i grupa docelowa”, podrozdział 4.1. „Podmioty uprawnione”, pkt. 3 wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którego/których dotyczy wniosek złożony w ramach Programu i którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” nie przekracza kwoty 1500 zł. Warunek ten dotyczy opłaty za pobyt o charakterze podstawowym. W opłacie tej nie uwzględnia się wyżywienia, a także dodatkowych opłat, np. za każdą rozpoczętą godzinę opieki powyżej 10 godzin dziennie.
Pytanie: Czy dofinansowanie obejmuje również przebudowę, polegająca na przeniesieniu istniejącego placu zabaw przynależnego do żłobka, w inne miejsce działki, na której mieści się żłobek lub na działkę sąsiadującą, do której gmina posiada tytuł prawny?
Odpowiedź: Nie. Dofinansowanie nie obejmuje ww. działań, gdyż polegają one de facto na utworzeniu nowego placu zabaw.
Pytanie: Czy dofinansowanie obejmuje przebudowę ogrodu jordanowskiego (wykorzystywanego jako plac zabaw), z którego korzystają dzieci uczęszczające do żłobka w czasie pobytu w tejże instytucji, położonego na gruncie, do którego gmina posiada tytuł prawny, zlokalizowanego na działce, na której mieści się żłobek?
Odpowiedź: Nie. Przedmiotem dofinansowania są tylko i wyłącznie przynależące do żłobków lub klubów dziecięcych place zabaw.
Pytanie: Czy Gmina, która posiada jeden żłobek miejski w skład, którego wchodzi 7 oddziałów, każdy odział posiada osobny wpis do rejestru żłobków. Czy w związku z tym Gmina może złożyć na każdy z 7 oddziałów osobny wniosek czy tylko na jeden jako żłobek miejski?
Odpowiedź: W opisanej wyżej sytuacji gmina może złożyć wniosek o dofinansowanie do każdego ze żłobków wpisanego do rejestru żłobków i klubów dziecięcych (czyli do 7 instytucji).
Pytanie: Zgodnie z założeniami, w programie „Aktywne Place Zabaw” nie mogą brać udziału gminy, które korzystają z Programu Aktywny Maluch 2022-2029. Co jednak w sytuacji, w której modernizacja placu zabaw nie została ujęta w zakresie przedmiotowym Programu Aktywny Maluch 2022-2029, a tym samym plac zabaw nie został sfinansowany w ramach Programu Aktywny Maluch? Czy taka gmina może zawnioskować o dofinansowanie w ramach Programu Aktywne Place Zabaw? Czy korzystanie przez instytucję z jakiegokolwiek wsparcia w ramach Programu Aktywny Maluch oznacza wykluczenie tej instytucji z Programu Aktywne Place Zabaw?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią rozdziału 5 „Przedmiot dofinansowania”, pkt. 5 przedmiotem dofinansowania nie może być:
a) istniejący plac zabaw utworzony, przebudowany lub doposażony w ramach Programu Aktywny Maluch 2022–2029,
b) plac zabaw planowany do utworzenia, przebudowy lub doposażenia w ramach Programu Aktywny Maluch 2022–2029.
Zatem, sam fakt udziału w programie „Aktywny Maluch” 2022-2029 nie stanowi przesłanki wykluczającej z możliwości wnioskowania o dofinansowanie z Resortowego programu „Aktywne Place Zabaw” 2025. Przesłanką wykluczającą jest realizacja ze środków programu „Aktywny Maluch” 2022-2029 zadań wymienionych w pkt. a) lub b).
Pytanie: Co z gminami, które brały udział w programie „Maluch +” funkcjonującym od 2011 roku? Czy udział tych gmin w programie i utworzenie w ramach tego programu placu zabaw, w latach poprzednich, wyklucza ich udział w Programie Aktywne Place Zabaw? Czy przewidziany jest czas, który musi upłynąć od zakończenia zadania w ramach Programu „Maluch +”, żeby była możliwość wzięcia udziału w Programie Aktywne Place Zabaw? Co z gminami, które brały udział w programie „Maluch +” TYLKO W ZAKRESIE DOFINANSOWANIA ICH FUNKCJONOWANIA w latach poprzednich? Czy udział tych gmin w programie i dofinansowanie ich funkcjonowania w ramach programu, w latach poprzednich, wyklucza ich udział w Programie Aktywne Place Zabaw? Czy przewidziany jest czas, który musi upłynąć od zakończenia zadania w ramach Programu „Maluch +”, żeby była możliwość wzięcia udziału w Programie Aktywne Place Zabaw? Czy w przypadku wprowadzenia przez Ministerstwo okresu jaki musi upłynąć od zakończenia zadań – liczyć będzie się czas realizacji zadania i jego zakończenie czy też może upływ terminu koniecznego zachowania trwałości? Co z gminami, które tworzyły place zabaw w ramach innych programów unijnych, rządowych, samorządowych? Czy udział tych gmin w innych programach, w latach poprzednich, wyklucza ich udział w Programie Aktywne Place Zabaw? Czy przewidziany jest czas, który musi upłynąć od zakończenia zadania, żeby była możliwość wzięcia udziału w Programie Aktywne Place Zabaw? Czy do programu mogą przystępować jedynie gminy, które w latach poprzednich utworzyły place zabaw tylko ze środków własnych gminy?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią rozdziału 6 „Finansowanie”, podrozdział 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, pkt. 11 niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków, w szczególności:
a) całkowite lub częściowe, więcej niż jednokrotne poświadczenie, zrefundowanie lub rozliczenie tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) lub z krajowych środków publicznych, w tym ze środków Programu Aktywny Maluch 2022–2029,
b) otrzymanie na wydatki kwalifikowalne danego projektu lub części projektu bezzwrotnej pomocy finansowej z kilku źródeł (krajowych, unijnych lub innych) w wysokości łącznie wyższej niż 100% wydatków kwalifikowalnych projektu lub części projektu, w tym ze środków Programu Aktywny Maluch 2022–2029.
Zgodnie z treścią rozdziału 6, podrozdział 6.5., pkt. 1e) wydatkami kwalifikowalnymi są m.in. wydatki zapłacone od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
Niedozwolona jest zatem m.in. sytuacja, w której ostateczny odbiorca wsparcia programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 przedstawia ten sam dokument memoriałowy dotyczący określonego wydatku w celu rozliczenia dofinansowania pochodzącego z różnych źródeł na pokrycie tego wydatku.
Niedozwolona jest również sytuacja otrzymania dofinansowania na wydatki kwalifikowalne projektu realizowanego w ramach programu „Aktywne Place zabaw” 2025 z kilku źródeł i w wysokości łącznie wyższej niż 100% wydatków kwalifikowalnych projektu.
Zatem, wnioskować o dofinansowanie z programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 mogą:
- gminy będące beneficjentami programu „MALUCH+”, którego ostatnia edycja dotyczyła 2021 r. (niezależnie od tego czy przedmiotem dofinansowania było utworzenie placu zabaw czy nie),
- gminy będące beneficjentami innych niż „MALUCH+” programów i które utworzyły place zabaw ze środków tych programów przed 1 stycznia 2025 r.,
- gminy będące beneficjentami innych niż „MALUCH+” programów i które utworzyły place zabaw ze środków tych programów po 1 stycznia 2025 r., pod warunkiem zapewnienia braku podwójnego finansowania.
O dofinansowanie nie mogą wnioskować gminy, które utworzyły lub planują utworzyć plac zabaw ze środków programu „Aktywny Maluch” 2022-2029.
Pytanie: W zakresie wydatków związanych z realizacją zadania tzw. kosztów „części wspólnych” – czy jako inną instytucję publiczną niesprawującą opieki nad dziećmi do lat 3, rozumieć należy jedynie przedszkola, czy w zakres wchodzi również np. szkoła? Co z placami żłobków lub klubów dziecięcych, które są ogólnodostępne i mogą z nich korzystać wszystkie dzieci – czy takie place również mogą być choć w części dofinansowane w ramach programu Aktywne Place Zabaw?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią rozdziału 6 „Finansowanie”, podrozdział 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, pkt. 2m) przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć w szczególności wydatki związane z tzw. kosztem „części wspólnych” w przypadku przebudowy lub doposażenia placu zabaw przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego, z którego korzystają również dzieci uczęszczające do innych instytucji publicznych niesprawujących opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (np. przedszkola). Pojęcie instytucji publicznej niesprawującej opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 należy rozumieć szeroko. Taką instytucją może być zarówno przedszkole, jak i szkoła. Jeżeli plac zabaw, który spełnia warunki wskazane w rozdziale 5 „Przedmiot dofinansowania”, jest ogólnodostępny to może być on przedmiotem dofinansowania.
Pytanie: Czy przewidziana jest lista podmiotów uprawnionych przez Ministerstwo do wystawienia dokumentu (certyfikatu, świadectwa) z kontroli (tzw. kontroli pomontażowej placu zabaw po dokonaniu modyfikacji w wyposażeniu lub nawierzchni) potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177?
Odpowiedź: Nie, nie przewiduje się stworzenia takiej listy.
Pytanie: W rozdziale 5 resortowego programu „Aktywne place zabaw” 2025 określony został przedmiot dofinansowania zadania, w którym wyłączono z możliwości wnioskowania o środki finansowe w stosunku do placów zabaw utworzonych, przebudowanych lub doposażonych w ramach Programu Aktywny Maluch 2022–2029. Czy pod pojęciem Programu Aktywny Maluch 2022–2029 należy rozumieć zarówno program pod nazwą: „Maluch+” 2022 – 2029i „Aktywny Maluch” 2022–2029?
Odpowiedź: Tak, pod pojęciem Programu Aktywny Maluch 2022–2029 należy rozumieć zarówno program pod nazwą: „Maluch+” 2022 – 2029 i „Aktywny Maluch” 2022–2029.
Pytanie: W rozdziale 4 podrozdziale 4.1 określono właściwość podmiotową resortowego programu „Aktywne place zabaw” 2025, gdzie w pkt 1 stwierdzono, że Program adresowany jest do gmin prowadzących instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w formie żłobka lub klubu dziecięcego. Następnie w pkt 2 doprecyzowane zostało, iż prowadzenie ww. instytucji opieki oznacza, że są one wpisane do rejestru żłobków i klubów dziecięcych i wpis ten został dokonany do dnia ogłoszenia Programu. Czy w ogłoszonym konkursie Aktywne Place Zabaw beneficjentem może być gmina, która wykonuje zadania własne zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3 tj. poprzez powierzenie prowadzenia żłobka podmiotowi zewnętrznemu w trybie realizacji zadania publicznego, a gmina jest właścicielem terenu i budynku w którym prowadzony jest żłobek?
Odpowiedź: Tak. Wniosek o dofinansowanie może złożyć gmina, która w trybie art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 zleciła organizację opieki podmiotom, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy. W przypadku zlecenia organizacji opieki gmina nadal jest podmiotem prowadzącym instytucję opieki, co powinno mieć swoje odzwierciedlenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych.
Pytanie: Czy dopuszczają Państwo zakup i montaż wyposażenia o konstrukcji z drewna klejonego z elementami metalowymi ze stali nierdzewnej bądź konstrukcje ze stali nierdzewnej z elementami z kolorowych płyt czy jednak muszą to być zestawy zabawowe wyłącznie o konstrukcji drewnianej?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią podrozdziału 6.3. „Przeznaczenie dofinansowania” Programu, pkt. 1d), wydatki na przebudowę lub doposażenie placów zabaw dotyczą wydatków majątkowych lub bieżących związanych z zakupem i montażem wyposażenia, w szczególności wyposażenia z wykorzystaniem naturalnych materiałów. Oznacza to, że dopuszcza się ponoszenie wydatków związanym z zakupem i montażem wyposażenia z innych materiałów niż naturalne. Przy czym, jak wskazano w rozdziale 3 „Cel programu” istotne jest by organizacja placów zabaw przy instytucjach opieki uwzględniała potencjał przyrody. Dotyczy to:
- wykorzystania naturalnych elementów takich jak rośliny, drzewa, woda, ziemia i piasek,
- ukształtowania terenu, które powinno stanowić naturalne wyzwania dla dzieci
- różnorodności naturalnych nawierzchni np. trawa, piasek.
- uwzględniać przestrzeń umożliwiającą.
Pytanie: Proszę także o informację dot. zastosowania nawierzchni na plac zabaw - czy dopuszczają Państwo zastosowanie nawierzchni z płyt gumowych, mat gumowych lub elastyczne nawierzchnie wylewane?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią podrozdziału 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne” Programu, pkt. 2j), przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć wydatki związane z zakupem i montażem nawierzchni (np. z naturalnych materiałów, maty przerostowe). Oznacza to, że dopuszcza się użycie innych materiałów/nawierzchni niż wskazane w powyższym przykładzie. Użyte nawierzchnie muszą być zgodne z Normą PN-EN 1177. Dokonując wyboru nawierzchni należy również mieć na względzie przywołany w odpowiedzi na poprzednie pytanie cel programu.
Pytanie: . Czy można uznać za wydatki kwalifikowalne zmianę nawierzchni na placu zabaw ze sztucznej lub naturalnej trawy na bezpieczną poliuretanową?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią podrozdziału 6.3. „Przeznaczenie dofinansowania” Programu, pkt. 1b), wydatki na przebudowę lub doposażenie placów zabaw dotyczą wydatków majątkowych lub bieżących związanych z remontem nawierzchni. Należy przez to rozumieć wykonywanie prac polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego nawierzchni a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Pytanie: Czy kryterium miesięcznej opłaty za pobyt weryfikowane jest tylko na etapie składania wniosku czy przez cały czas realizacji, tj. do 31.12.2025 r., lub w jeszcze innym okresie czasowym?
Odpowiedź: Warunek określony w pkt. 3 podrozdziału 4.1. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 dotyczący wysokości miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, jaką rodzic powinien ponosić, obowiązuje gminę od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach ww. programu do dnia 31 grudnia 2025 r. Wysokość miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” nie może przekraczać kwoty 1500 zł.
Pytanie: Co oznacza pojęcie działka sąsiadująca?
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 2 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, plac zabaw musi być zlokalizowany na działce, na której mieści się instytucja opieki lub na działce sąsiadującej. W przypadku zlokalizowania placu zabaw na działce sąsiadującej, działka, na której mieści się żłobek lub klub dziecięcy, oraz działka sąsiadująca muszą posiadać co najmniej jeden wspólny fragment granicy.
Pytanie: Jeśli chodzi o drugą instytucję opieki, tj. klub dziecięcy, to dzieci do niego uczęszczające obecnie korzystają ze szkolnego placu zabaw. Czy w przypadku wydzielenia z części wspólnej placu zabaw dla dzieci do lat 3 poprzez jego ogrodzenie, a następnie wyremontowanie tylko wydzielonej części, możliwe jest dofinansowanie projektu w 100%,tj. bez podziału wydatków proporcjonalnie do powierzchni placu zabaw lub proporcjonalniedo liczby zarejestrowanych miejsc dla dzieci w klubie dziecięcym do sumy miejsc dla dzieciszkolnych wspólnie korzystających z placu zabaw?
Odpowiedź: Zgodnie pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowanie przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Zgodnie z pkt. 2 rozdziału 5 programu, przez przynależący do instytucji opieki plac zabaw należy rozumieć plac zabaw położony na gruncie, do którego gmina posiada tytuł prawny i z którego korzystają dzieci uczęszczające do instytucji opieki w czasie pobytu w tejże instytucji. Jeżeli dzieci uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego korzystają z placu zabaw, z którego korzystają również dzieci uczęszczające do innych instytucji publicznych niesprawujących opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (np. przedszkola), to zastosowanie ma pkt 2 lit. m) podrozdziału 6.5. programu. Wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki związane z tzw. „częściami wspólnymi”.
W sytuacji, gdy przykładowo w budynku znajduje się żłobek i klub dziecięcy oraz inna instytucja publiczna niesprawująca opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (np. przedszkole), dzieci uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego korzystają z jednego placu zabaw, a dzieci uczęszczające do instytucji publicznej niesprawującej opieki nad dziećmi do lat 3 – z drugiego placu zabaw, nie ma zastosowania pkt. 2 lit. m) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025. Jeżeli są to odrębne place zabaw, to nie występują części wspólne. Wniosek o dofinansowanie w ramach programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 odnosi się do istniejącego placu zabaw według stanu na dzień złożenia wniosku.
Pytanie: Czy aplikując o dofinansowanie w ramach ww. programu gmina może zastosować formułę „zaprojektuj-wybuduj’?
Odpowiedź: Program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie wskazuje procedur budowlanych, według których zadanie powinno być realizowane. Należy mieć na uwadze, że zadanie powinno być realizowane zgodnie z przepisami prawa krajowego. Program nie wyklucza stosowania formuły „zaprojektuj i wybuduj”. Do decyzji gminy pozostaje, czy skorzysta z ww. formuły.
Pytanie: W programie często podkreślane są stwierdzenia typu: "zakup i montaż wyposażenia w szczególności z naturalnych materiałów". Czy w związku z tym stwierdzeniem możliwy jest zakup zabawowych urządzeń metalowych? Czy urządzenia, które nie są wykonane z elementów naturalnych nie będą, bądź będą dofinansowywane w mniejszym zakresie?
Odpowiedź: Program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie wyklucza zakupu wyposażenia trwale związanego z gruntem (np. urządzenia do zabawy), wyposażenia niezwiązanego z gruntem (np. elementy ogrodowe), obiektów małej architektury z elementami metalowymi. Należy zaznaczyć, że program zwraca szczególną uwagę na możliwość wykorzystania materiałów naturalnych, tam gdzie jest to możliwe.
Pytanie: Gmina planuje złożyć wniosek o dofinansowanie budowy placu zabaw w ramach programu „Aktywne Place Zabaw”. Obecnie realizujemy inwestycję pn. „Budowa placu zabaww Janowcu Kościelnym”, która dedykowana jest tylko dla instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 - Klub Malucha „SMYK”. Inwestycja dofinansowana jest z Programu Rządowego Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Edycja 8.
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowane przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Dofinansowanie w ramach programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie jest przeznaczone na wybudowanie placu zabaw.
Ponadto informuję, że zgodnie z pkt. 3 podrozdziału 6.5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, wydatkiem podstawowym, tj. obligatoryjnym, jest zakup i montaż obiektów małej architektury lub wyposażenia trwale związanego z gruntem, o których mowa w pkt. 2 lit. g i lit. h. Gmina jest zobowiązana do poniesienia wydatku obligatoryjnego. Natomiast, zgodnie
z pkt. 4 podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, wydatki wskazane w pkt 2 lit. i, tj. wydatki na zakup wyposażenia niezwiązanego z gruntem mogą stanowić do 10% łącznych kosztów realizacji zadania.
Pytanie: Czy schody prowadzące do placu zabaw można sfinansować w ramach programu
Odpowiedź: Nie. Zgodnie z pkt. 9 lit. o) i p) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 wydatkami niekwalifikowalnymi są: zakup i montaż ogrodzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz placu zabaw (ogrodzenia wydzielającego plac zabaw z terenu przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego) oraz zakup i montaż nawierzchni niestanowiącej nawierzchni placu zabaw.
Pytanie: Żłobek Gminny w Stębarku posiada na wyposażeniu placu zabaw zjeżdżalnię zakupioną z programu „Aktywny Maluch” w roku 2021. Zależy nam na uzyskaniu wyjaśnienia, czy udział w projekcie „Aktywne Place Zabaw” 2025 jest możliwy, mimo realizacji wcześniejszego zakupu w ramach ww. projektu.
Odpowiedź: Gminy będące beneficjentami programu „MALUCH+”, którego ostatnia edycja dotyczyła 2021 r., niezależnie od tego czy przedmiotem dofinansowania było utworzenie placu zabaw czy nie, mogą brać udział w programie „Aktywny Plac Zabaw” 2025.
Pytanie: Czy schody prowadzące do placu zabaw można sfinansować w ramach programu oraz ogrodzenie placu zabaw?
Odpowiedź: Nie. Zgodnie z pkt. 9 lit. o) i p) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 wydatkami niekwalifikowalnymi są: zakup i montaż ogrodzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz placu zabaw (ogrodzenia wydzielającego plac zabaw z terenu przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego) oraz zakup i montaż nawierzchni niestanowiącej nawierzchni placu zabaw.
Pytanie: W Programie jest mowa o przeznaczeniu dofinansowania Programu na przebudowę lub doposażenie istniejących, przynależnych do żłobków placów zabaw. Proszę o Państwa stanowisko, czy kwalifikowalna w ramach Programu będzie rozbudowa istniejącego placu zabaw?
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowane przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw.
Nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi.
Pytanie: Proszę o Państwa stanowisko, czy w ramach Programu jako plac zabaw, można przyjąć niewytyczoną geodezyjnie część działki przynależnej do żłobka, na której w okresie wiosenno-letnim wystawione są urządzenia zabawowe niezwiązane na stałe z gruntem, a tym samym, czy przekształcenie takiego terenu w „stały” plac zabaw będzie kwalifikowalnew ramach Programu?
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowanie przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Ogrodzonego terenu z trawą, na którym nie są posadowione obiekty małej architektury (przynajmniej jeden), takie jak piaskownice, zjeżdżalnie, huśtawki itp., oraz urządzenia budowlane (ogrodzenie, nawierzchnia itp.) służące rekreacji codziennej dzieci, nie można uznać za plac zabaw. Zatem działania gminy polegałyby na wybudowaniu placu zabaw. Dofinansowanie w ramach programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie jest przeznaczone na wybudowanie placu zabaw.
Pytanie: Gmina otrzymała dofinansowanie w ramach Programu Aktywny Maluch 2022-2029 na jeden plac zabaw. Żłobek ma jeszcze drugi plac zabaw na odrębnej działce. Czy w takiej sytuacji gmina może wystąpić o środki w ramach Programu Aktywne Place Zabaw 2025 na drugi już istniejący plac zabaw?
Odpowiedź: Tak, gmina może wnioskować o dofinansowanie przebudowy lub doposażenia drugiego placu zabaw przynależącego do żłobka. Zgodnie z pkt. 3 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 przedmiotem dofinansowania nie może być:
a) istniejący plac zabaw utworzony, przebudowany lub doposażony w ramach Programu Aktywny Maluch 2022-2029,
b) plac zabaw planowany do utworzenia, przebudowy lub doposażenia w ramach Programu Aktywny Maluch 2022-2029.
Zgodnie z pkt. 2 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, plac zabaw musi być zlokalizowany na działce, na której mieści się instytucja opieki lub na działce sąsiadującej.
W przypadku zlokalizowania placu zabaw na działce sąsiadującej, działka, na której mieści się żłobek lub klub dziecięcy, oraz działka sąsiadująca muszą posiadać co najmniej jeden wspólny fragment granicy.
Pytanie: Gmina prowadzi dwie instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – żłobek i klub
Odpowiedź: Jeżeli do żłobka i klubu dziecięcego przynależy jeden plac zabaw, to gmina może wnioskować o dofinansowanie do 300 000 zł na jedną instytucję opieki. Gmina decyduje, którą z dwóch instytucji opieki wykaże we wniosku o dofinansowanie.
Pytanie: Proszę o doprecyzowanie zapisów w rozdziale 6.5. pkt 2 lit. m) Programu. W jednym
Odpowiedź: W sytuacji, gdy w budynku znajduje się przedszkole, żłobek i klub dziecięcy, dzieci uczęszczające do przedszkola korzystają z jednego placu zabaw, a dzieci uczęszczające do instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – z drugiego placu zabaw, nie ma zastosowania pkt. 2 lit. m) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025. Jeżeli są to odrębne place zabaw, to nie występują części wspólne.
Pytanie: Czy Program nie wyklucza zakupu wyposażenia, drobnej architektury z elementami
Odpowiedź: Program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie wyklucza zakupu wyposażenia trwale związanego z gruntem (np. urządzenia do zabawy), wyposażenia niezwiązanego z gruntem (np. elementy ogrodowe), obiektów małej architektury z elementami metalowymi. Należy zaznaczyć, że program zwraca szczególną uwagę na możliwość wykorzystania materiałów naturalnych, tam gdzie jest to możliwe.
Pytanie: Jak należy rozumieć zapis użyty w rozdziale 6.5. pkt 2 lit. i) „w szczególnościz naturalnych materiałów”? Czy nie wyklucza to zakupu urządzeń, zabawek z materiałów innych niż naturalne?
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 2 lit. i) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć w szczególności wydatki związane z zakupem wyposażenia niezwiązanego z gruntem (np. urządzenia i pomoce do zabawy, w szczególności wykonane z naturalnych materiałów, elementy ogrodowe). W programie wyeksponowano naturalne materiały, jednakże możliwy jest zakup wyposażenia niezwiązanego z gruntem z materiałów innych niż naturalne.
Pytanie: W jaki sposób gmina ma udokumentować czy zakupione zabawki spełniają określone normy – certyfikaty? Czy wystarczy, że na zabawce bądź załączonej do zabawki informacji będzie widniał zapis o posiadaniu określonego certyfikatu lub spełnianiu określonych norm?
Odpowiedź: Zgodnie z par. 2 pkt. 17 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal,
w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy, wyposażenie żłobka lub klubu dziecięcego spełnia następujący warunek – zabawki spełniają wymagania bezpieczeństwa
i higieny oraz posiadają oznakowanie CE. Na zabawce lub dołączonej do niej informacji muszą znajdować się odpowiednie zapisy.
Pytanie: Czy w ramach Programu gmina może utworzyć szklarnię/mini szklarnię zamiast ogródka warzywnego? Czy mogą być użyte elementy szklane?
Odpowiedź: Program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie wyklucza możliwości utworzenia szklarni, w tym z elementami szklanymi. Jednakże warto skonsultować tę kwestię z powiatową stacją sanitarno-epidemiologiczną w celu uzyskania opinii, czy utworzenie na terenie instytucji opieki dla dzieci do lat 3 szklarni i korzystanie z niej przez dzieci jest akceptowane.
Pytanie: Czy dopuszczalne jest poszerzenie terenu istniejącego placu zabaw?
Odpowiedź: Nie. Zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowane przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi.
Pytanie: Gmina prowadzi w jednym budynku Publiczne Przedszkole oraz Klub dziecięcy. W publicznym przedszkolu opieką objętych jest 165 dzieci, w klubie dziecięcym opieką objętych jest 16 dzieci. Dzieci z Klubu Dziecięcego stanowią 9,70 % wszystkich dzieci objętych opieką w Publicznym Przedszkolu. Przy obiekcie opieki nad dziećmi zlokalizowany jest jeden plac zabaw, z którego korzystają wszystkie dzieci. Na placu zabaw zamontowane są zabawki dla dzieci przedszkolnych i mniejsze zabawki dedykowane dla dzieci do lat 3. Czy w przypadku braku zaangażowania środków własnych gminy poniższy sposób wyliczania dotacji jest prawidłowy: 9,70 % z kwoty przysługującej 300 000,00 zł tj. 29 100,00 zł, co będzie stanowiło 100 % dofinansowania bez środków własnych? Czy w przypadku gdy gmina dokonuje zakupu wyposażenia placu zabaw za np. kwotę 100 000,00 zł, dofinansowanie w ramach Programu będzie stanowiło 9,70 % tej kwoty, tj. 9 700,00 zł?
Odpowiedź: W myśl pkt. 2 lit. m) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć wydatki związane z tzw. kosztem „części wspólnych” w przypadku przebudowy lub doposażenia placu zabaw przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego, z którego korzystają również dzieci uczęszczające do innych instytucji publicznych niesprawujących opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (np. przedszkola) – wydatki proporcjonalne do udziału powierzchni placu zabaw, z której korzystają dzieci uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego do powierzchni całego placu zabaw lub jeśli cały plac zabaw traktowany jest jako część wspólna, wydatki proporcjonalne do liczby zarejestrowanych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych miejsc dla dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym do sumy miejsc dla dzieci z każdej instytucji publicznej wspólnie korzystających z placu zabaw.
Z pytania wynika, że cały plac zabaw traktowany jest jako część wspólna. Zatem za wydatki związane z realizacją zadania uznaje się wydatki proporcjonalne do liczby zarejestrowanych
w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych miejsc dla dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym do sumy miejsc dla dzieci z każdej instytucji publicznej wspólnie korzystających z placu zabaw. Jeśli liczba zarejestrowanych miejsc opieki w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych to 16,
a liczba miejsc w przedszkolu wynosi 165, to suma miejsc dla dzieci wszystkich instytucji publicznych wspólnie korzystających z placu zabaw wynosi 181. Jeśli gmina – przykładowo - dokona zakupu wyposażenia trwale związanego z gruntem na kwotę 100 000 zł, to wydatki kwalifikowalne związane z realizacją zadania będą wynosić 8,8% tej kwoty, tj. 8 800 zł. Taka może być kwota dofinansowania. Jednakże należy mieć na uwadze, że zgodnie z pkt. 2 podrozdziału 8.3. programu, kwota przyznanego dofinansowania może być niższa od kwoty wnioskowanej.
Pytanie: Obecnie plac zabaw jest ogrodzony kolorowym drewnianym płotkiem. Dookoła placu zabaw jest teren nieogrodzony płotkiem, a który gmina chciałaby, żeby służył różnym aktywnościom dzieci, m.in.: strefa pierwsza – strefa wypoczynkowa w miejscu ustawienia altanki ogrodowej – naterenie zielonym, strefa druga – strefa zabaw sportowych oddzielająca od wjazdu dla cateringu, strefa trzecia – bezpieczna strefa do zajęć artystycznych na świeżym powietrzu – strefaoddzielająca parking – wjazd rodziców.Czy wydatkiem kwalifikowanym będzie zakup niskiego płotka ekologicznego z drewna z furtką, który miałby za zadanie oddzielać bezpieczne strefy zabaw dla dzieci. Teren żłobka jest ogrodzony razem z parkingiem.
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 9 lit. o) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 wydatkami niekwalifikowalnymi są zakup i montaż ogrodzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz placu zabaw (ogrodzenia wydzielającego plac zabaw z terenu przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego).
Zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowanie przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi.
Pytanie: Na dzień ogłoszenia Programu w placówce miesięczna opłata rodzica za pobyt dziecka, którą rodzic byłby zobowiązany ponosić gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” przekracza kwotę 1 500 zł. Czy po podjęciu nowej uchwały przez Radę Gminy w sprawie obniżenia wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku i na dzień składania Wniosku nie będzie przekraczała kwoty 1 500 zł, Gmina będzie podmiotem uprawnionym do otrzymania dofinansowania? Czy też pod uwagę należy wziąć wysokość opłaty za pobyt dziecka w żłobku obowiązująca na dzień ogłoszenia Programu?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią pkt. 3 podrozdziału 4.1. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którego/których dotyczy wniosek złożony w ramach Programu i którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie
w żłobku” nie przekracza kwoty 1500 zł. Warunek ten dotyczy opłaty podstawowej. Zatem, jeśli opłata za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym nie przekracza kwoty 1500 zł,
z wyjątkiem opłaty za pobyt dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności, gmina może brać udział w ramach ww. programu. Opłata za pobyt dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności, jeśli jest wyższa niż 1500 zł miesięcznie, nie dyskwalifikuje z uczestnictwa w programie. Wysokość miesięcznej opłaty za pobyt dziecka
w żłobku lub klubie dziecięcym nie może przekraczać kwoty 1500 zł, z wyjątkiem opłaty za pobyt dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności, już w dniu złożenia przez gminę wniosku o dofinansowanie.
Pytanie: Czy wydatkiem kwalifikowanym określonym w rozdziale 6.5 pkt 2 lit h) zakup i montaż wyposażenia trwale związany z gruntem, będzie rozbudowa ogrodzenia wydzielającego plac zabaw w związku z jego poszerzeniem, zakup kosza na śmieci, zakup ławek drewnianych związanych na trwałe z gruntem?
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 9 lit. o) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 wydatkami niekwalifikowalnymi są zakup i montaż ogrodzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz placu zabaw (ogrodzenia wydzielającego plac zabaw z terenu przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego).
Zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowanie przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi.
Zgodnie z pkt. 1 lit. d) tiret drugie podrozdziału 6.3. programu, wydatki na przebudowę lub doposażenie placów zabaw dotyczą wydatków majątkowych lub bieżących związanych
z zakupem i montażem wyposażenia, w szczególności wyposażenia z wykorzystaniem naturalnych materiałów – elementów ogrodowych (np. stoły, ławeczki). Zatem jeśli gmina planuje zakup i montaż ławek oraz koszy na śmieci na terenie placu zabaw, to wydatki takie można uznać za kwalifikowalne.
Pytanie: Jako gmina chcemy złożyć wniosek w projekcie Resortowy Program "Aktywne Place Zabaw" 2025. Jednym z załączników jest dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntu, na którym położony jest plac zabaw przynależący do instytucji opieki (m.in akt własności lub dzierżawy). Teren i budynek żłobka należy do gminy, ale z dniem 24 stycznia został on przekazany w trwały zarząd żłobka. Pytanie jaki dokument mamy przedłożyć jako załącznik i w ogóle czy możemy złożyć wniosek.
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 2 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 przez przynależący do instytucji opieki plac zabaw należy rozumieć plac zabaw położony na gruncie, do którego gmina posiada tytuł prawny i z którego korzystają dzieci uczęszczające do instytucji opieki w czasie pobytu w tejże instytucji.
Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną, jednakże ponieważ to gmina pozostaje właścicielem nieruchomości, w mojej ocenie nie traci tytułu prawnego do tej nieruchomości z powodu oddania jej w trwały zarząd swojej jednostce organizacyjnej, w tym przypadku żłobkowi. Gmina nadal jest podmiotem prowadzącym instytucję opieki, co powinno mieć swoje odzwierciedlenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych.
W myśl pkt. 1 podrozdziału 4.1. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, program adresowany jest do gmin prowadzących instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w formie żłobka lub klubu dziecięcego. W programie „Aktywne Place Zabaw” 2025 jednym z wymaganych załączników do wniosku jest dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntu, na którym położony jest plac zabaw przynależący do instytucji opieki (m.in. akt własności lub umowa dzierżawy).
Pytanie: Zgodnie z punktem Programu 6.5.2m dotyczącym „części wspólnych”, należy określić proporcjonalnie do całej powierzchni placu zabaw, powierzchnię z której korzystają dzieci uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego. W przypadku gdy plac zabaw został podzielony i w połowie jest dzierżawiony tylko przez klub dziecięcy czy nadal trzeba odnieść się do całości i proporcjonalnie uzupełnić kwoty czy dołączony dokument do wniosku potwierdzający dzierżawę placu zabaw będzie wystarczający i wtedy będzie brana pod uwagę cała powierzchnia dzierżawiona tylko przez klub dziecięcy?
Odpowiedź: Jeżeli do instytucji publicznych sprawujących opiekę nad dziećmi, w tym klubu dziecięcego, przynależą odrębne place zabaw (dzieci uczęszczające do instytucji korzystają
z odrębnych placów zabaw), to nie ma zastosowania pkt. 2 lit. m) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025. Natomiast jeśli z placu zabaw korzystają dzieci z klubu dziecięcego i z innej instytucji publicznej nieprawującej opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (np. przedszkola) i występują części wspólne bądź jeśli cały plac zabaw jest traktowany jako część wspólna, to ma zastosowanie pkt. 2 lit. m) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025.
Pytanie: Czy w przypadku prowadzenia przez gminę jednego samorządowego żłobka zlokalizowanego w dwóch budynkach pod rożnymi adresami, należy złożyć jeden wniosek, czy można złożyć dwa wnioski o dofinansowanie? (przy obydwu budynkach są place zabaw).
Odpowiedź: Zgodnie z treścią pkt. 3 podrozdziału 6.2. programu, wysokość dofinansowania wynosi do 300 tys. zł na instytucję opieki, niezależnie od tego ilu placów zabaw dotyczy. Zgodnie z pkt. 2 podrozdziału 4 programu, prowadzenie instytucji opieki oznacza, że są one wpisane do rejestru żłobków i klubów dziecięcych i wpis ten został dokonany do dnia ogłoszenia Programu. Zgodnie z treścią pkt. 5 podrozdziału 7.1. programu, wniosek jednej gminy może dotyczyć więcej niż jednej instytucji opieki. Oznacza to, że jeśli gmina prowadzi więcej niż jedną instytucję opieki (np. ma wpisanych do rejestru żłobków i kubów dziecięcych 2 żłobki, dla których jest podmiotem prowadzącym), może wnioskować o dofinansowanie
w wysokości do 300 tys. zł dla każdej z nich (w podanym przykładzie dla 2 żłobków).
Pytanie: Pytanie: Czy planowana jest kolejna edycja Resortowego programu Aktywne Place Zabaw? Wpis do rejestru żłobków planowany jest na 2025 rok, zgodnie z zapisami Programu nie ma możliwości starania się o dofinansowanie na tę instytucję w edycji 2025 r.
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 1 podrozdziału 4.1. programu „Aktywne Place Zabaw”, program adresowany jest do gmin prowadzących instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
w formie żłobka lub klubu dziecięcego. Zgodnie z pkt. 2 podrozdziału 4 programu, prowadzenie instytucji opieki oznacza, że są one wpisane do rejestru żłobków i klubów dziecięcych i wpis ten został dokonany do dnia ogłoszenia Programu, tj. do 23 grudnia 2024 r. Obecnie nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie, że zostanie ogłoszona edycja programu na rok 2026. Zachęcam do obserwowania strony Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Pytanie: Przy Placówce funkcjonują obecnie dwa place zabaw – dla Przedszkola oraz dla Żłobka. Czy istnieje konieczność odgrodzenia placu zabaw dla dzieci do lat 3, który będzie dofinansowany w ramach Programu Aktywny Plac Zabaw?
Odpowiedź: Program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie zobowiązuje do odgrodzenia dofinansowanego w ramach programu placu zabaw. Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z pkt. 9 lit. o) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 wydatkami niekwalifikowalnymi są zakup i montaż ogrodzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz placu zabaw (ogrodzenia wydzielającego plac zabaw z terenu przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego). Ostateczny odbiorca wsparcia jest zobowiązany do realizacji zadania zgodnie z przepisami prawa krajowego.
Pytanie: Czy w ramach zadania można wnioskować o przebudowę i doposażenie placu zabaw, czy tylko o przebudowę lub tylko o doposażenie i czy możliwa jest rozbudowa istniejącego placu zabaw?
Odpowiedź: Gmina może wnioskować o dofinansowanie:
– zarówno przebudowy jak i doposażenia placu zabaw,
– tylko przebudowy placu zabaw,
– tylko doposażenia placu zabaw.
Należy zwrócić uwagę na pkt 3 podrozdziału 6.5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, zgodnie z którym wydatkiem podstawowym, tj. obligatoryjnym, jest zakup i montaż obiektów
małej architektury lub wyposażenia trwale związanego z gruntem, o których mowa w pkt 2 lit. g i lit. h. Pozostałe wydatki są wydatkami uzupełniającymi. Zgodnie z pkt. 4 podrozdziału 6.5. programu, wydatki wskazane w pkt 2 lit. i, tj. wydatki na zakup wyposażenia niezwiązanego z gruntem mogą stanowić do 10% łącznych kosztów realizacji zadania. Środki finansowe w ramach programu nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi.
Pytanie: „Wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którego/których dotyczy wniosek złożony w ramach Programu i którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” nie przekracza kwoty 1500 zł”. Jak długo Gminę/Żłobek ma obowiązywać stawka 1500 zł? Czy na etapie składania wniosku o dofinansowanie, czy przez okres trwałości projektu (2 lata)?
Odpowiedź: Warunek określony w pkt. 3 podrozdziału 4.1. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 dotyczący wysokości miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, jaką rodzic powinien ponosić, obowiązuje gminę od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach ww. programu do dnia 31 grudnia 2025 r. Wysokość miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” nie może przekraczać kwoty 1500 zł. Opłata za pobyt dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności, jeśli jest wyższa niż 1500 zł miesięcznie, nie dyskwalifikuje z uczestnictwa w programie.
Pytanie: Chciałabym się również upewnić, że kwalifikują się tylko przebudowy i doposażenia i nie ma mowy o tworzeniu nowych placów zabaw. Tak wynika z programu, jednak zapis „Wysokość dofinansowania wynosi do 300 000 zł na instytucję opieki, niezależnie od tego ilu placów zabaw dotyczy.” wzbudził pewne wątpliwości.
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowanie przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Dofinansowanie nie jest przeznaczone na wybudowanie placu.
Pytanie: Zgodnie z treścią rozdziału 7.2 pkt 2 lit. a) Programu do formularza wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntu, na którym położony jest plac zabaw przynależący do instytucji opieki (m.in. akt własności lub umowa dzierżawy).Czy wystarczającym dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do gruntu, na którym położony jest plac zabaw przynależący do instytucji opieki, złożonym przez gminę, jest wypis z rejestru gruntów/kartoteki budynków.
Odpowiedź: Zgodnie z § 11 pkt. 7 rozporządzenia z dnia 27 lipca 2021 r. Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. z 2024 r. poz. 219), ewidencja obejmuje dane dotyczące właścicieli albo samoistnych posiadaczy, opisu prawa własności lub stanu posiadania tych osób oraz przysługujących im wielkości udziałów w prawie własności, daty nabycia tego prawa oraz informacji o dokumentach, które stanowiły podstawę opisu prawa własności albo stanu posiadania. Biorąc pod uwagę ww. zakres informacji, wydaje się, że wypis z ewidencji gruntów i budynków można uznać za dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntu.
Pytanie: Zgodnie z treścią rozdziału 6.5 pkt 2 lit. a) Programu przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć w szczególności wydatki związane z opracowaniem dokumentacji projektowej. Czy wydatkiem związanym z opracowaniem dokumentacji projektowej jest ocena zgodności z normami zużycia istniejącego placu zabaw, tzw. audyt otwarcia?
Odpowiedź: Jak wskazano w pytaniu, audyt otwarcia to ocena zgodności z normami zużycia istniejącego placu zabaw. W ten sposób dokonuje się sprawdzenia poziomu bezpieczeństwa istniejącego placu zabaw. Wydaje się, że raport z przeprowadzonego audytu może być autonomicznym dokumentem, jak i dokumentem stanowiącym część dokumentacji projektowej, w zależności od ujęcia tego wydatku w kalkulacji kosztów. Stąd też czy wydatek ten jest częścią dokumentacji projektowej czy nie, wydaje się nie być kluczowe.
W podrozdziale 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, pkt 2 znajduje się katalog otwarty wydatków kwalifikowalnych. Zatem, również inne wydatki niż w nim wskazane mogą zostać uznane za kwalifikowalne. Warunkiem uznania wydatku za kwalifikowalny jest spełnienie warunków wskazanych w podrozdziale 6.5., pkt 1, zgodnie z którym wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki:
a) związane z realizacją zadania,
b) zgodne z obowiązującymi przepisami prawa krajowego,
c) zasadne, efektywne, racjonalne oraz udokumentowane,
d) brutto, tj. koszty wraz z przypadającym na te koszty podatkiem VAT, z wyjątkiem przypadków, gdy podatek ten może być odliczony od podatku należnego lub zwrócony,
e) zapłacone od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
Pytanie: Czy można uznać za kwalifikowane wydatki związane z przygotowaniem i montażem tablicy zawierającej Regulamin korzystania z placu zabaw oraz z zakupem i montażem koszy na śmieci?
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 1 lit. d) tiret drugie podrozdziału 6.3. programu, wydatki na przebudowę lub doposażenie placów zabaw dotyczą wydatków majątkowych lub bieżących związanych z zakupem i montażem wyposażenia, w tym elementów ogrodowych (np. stoły, ławeczki). Zatem jeśli gmina planuje zakup i montaż koszy na śmieci na terenie placu zabaw, to wydatki takie można uznać za kwalifikowalne. Za wyposażenie uznać można również tablicę zawierającą regulamin korzystania z placu zabaw.
Pytanie: Czy jako dokument potwierdzający prawo gminy do działki może być wypis z księgi wieczystej? Program mówi m in. o akcie notarialnym, umowie dzierżawy…Czy w takim razie wyciąg z ksiąg wieczystych będzie wystarczający ?
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 2, podrozdział 7.2. „Wymagana dokumentacja”, rozdział 7. „Zasady składania wniosków”, do formularza wniosku należy dołączyć:
a) dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntu, na którym położony jest plac zabaw przynależący do instytucji opieki (m.in. akt własności lub umowa dzierżawy),
b) dokument zawierający opis realizacji zadania zgodnie ze wzorem określonym przez wojewodę,
c) kalkulację kosztów zgodnie ze wzorem określonym przez wojewodę.
W lit. a) wskazano katalog otwarty dokumentów, które mogą potwierdzać tytuł prawny gminy do gruntu. Oznacza to, że gmina może złożyć również inny dokument. Takim dokumentem może być wypis lub odpis z księgi wieczystej, gdyż zawiera on informację o właścicielu nieruchomości.
Pytanie: W związku z licznymi wnioskami w których w kalkulacji kosztów są uwzględnione koszty dostawy i montażu jakie oferują firmy zajmujące się produkcją małej architektury chciałabym uściślić czy te koszty możemy zaliczyć do kosztów kwalifikowanych. W programie nie ma o nich mowy.
Odpowiedź: Pkt 2 podrozdziału 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, rozdziału 6 „Finansowanie” programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 (dalej Program) zawiera katalog otwarty wydatków kwalifikowalnych. Zgodnie z pkt. 2 lit. g) podrozdziału 6.5. Programu przez wydatki związane z realizacja zadania należy rozumieć wydatki związane z zakupem
i montażem obiektów małej architektury. Wydatkami kwalifikowalnymi mogą być również inne wydatki, o ile spełniają warunki wskazane w pkt. 1 podrozdziału 6.5. Programu. Koszty dostawy np. obiektów małej architektury są wydatkami związanymi z realizacją zadania i dlatego mogą być uznane za kwalifikowalne.
Pytanie: proszę o stanowisko czy kosztem kwalifikowalnym może być:
Odpowiedź: Amfiteatr można uznać jako wydatek kwalifikowalny, pod warunkiem, że zostanie zakwalifikowany do obiektów małej architektury. Kryteria, na podstawie których powinno się zaliczyć dany obiekt do kategorii obiektów małej architektury, wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (wyrok WSA w Poznaniu z 12 października 2022 r., sygn. Akt IV SA/Po 446/22). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wskazał, że:
1. Do obiektów małej architektury można zaliczyć także inne obiekty, poza wyraźnie wymienionymi w art. 3 pkt 4 Prawa budowalnego, jednak mogą to być jedynie obiekty niewielkie i rodzajowo podobne do tych, które zostały wymienione w powyżej wskazanym artykule.
2. Podstawowym kryterium pozwalającym na zakwalifikowanie obiektu do małej architektury jest jego niewielki rozmiar. Do stwierdzenia, że dany obiekt jest niewielki, znaczenie ma nie tylko określenie jego wymiarów (wysokość, szerokość, długość), ale także umiejscowienie ich w konkretnej przestrzeni, w tym porównanie wysokości otaczających budowli oraz zasięgu terenu, na którym na być ten obiekt posadowiony.
3. Kryterium kwalifikacji obiektu jako małej architektury powinno być przeznaczenie obiektu, tj. ustalenie, czy koresponduje ono z przeznaczeniem jednej z kategorii obiektów wymienionych w art. 3 pkt 4 Prawa budowlanego. Obiekty małej architektury to najczęściej elementy dekoracyjne lub posiadające charakter użytkowy, które uzupełniają większą kompozycję architektoniczną lub przestrzenną, stanowią także ich urozmaicenie.
4. W ustaleniu czy dany obiekt spełnia kryteria obiektu małej architektury pomocne jest określenie rodzaju przyjętej konstrukcji i użytych materiałów (konstrukcja ciężka a konstrukcja lekka) przy jego powstawaniu.
5. Obiekty małej architektury pełnią funkcje o charakterze nieuciążliwym i pobocznym w stosunku do korzystania z danej nieruchomości.
O wydanie opinii w zakresie zakwalifikowania amfiteatru do kategorii obiektu małej architektury wnioskodawca może poprosić organ administracji architektonicznobudowalnej
właściwy dla danego starostwa powiatowego.
W mojej ocenie wydatkiem kwalifikowalnym w ramach Programu może być wydatek związany z zakupem i montażem amfiteatru, pod warunkiem że zostanie on zaliczony do obiektów małej architektury, będzie obiektem niewielkim, nie będzie dominować na placu zabaw. Nie jest dopuszczalne finansowanie w ramach Programu pełnowymiarowego amfiteatru, który będzie dominować na placu zabaw. Nie jest dopuszczalne finansowanie w ramach Programu amfiteatru, w którym będą odbywać się inne aktywności niż organizowane przez żłobek lub klub dziecięcy zajęcia dla dzieci uczęszczających do tych instytucji.
Zgodnie z pkt. 2 lit. j) podrozdziału 6.5. Programu przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć wydatki związane z zakupem i montażem nawierzchni. Jeżeli schody będą znajdować się na terenie placu zabaw, to wydatki związane z ich powstaniem można uznać za kwalifikowalne.
Pytanie: Czy utworzenie na terenie placu zabaw części ogrodowej (np. skrzynki do wysiewu) można uznać za koszt kwalifikowalny?
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 2 lit. e) podrozdziału 6.5. programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 (dalej Program) przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć wydatki związane z wykonaniem prac zagospodarowujących teren (np. szałasów z wikliny, ogródki warzywne). Zgodnie z pkt. 2 lit. f) podrozdziału 6.5. Programu przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć wydatki związane z zakupem materiałów i roślin służących zagospodarowaniu terenu, o którym mowa w lit. e (np. zakup nasion, sadzonek, w tym sadzonek jednorocznych, ziemi ogrodowej). Pkt 2 podrozdziału 6.5. Programu zawiera katalog otwarty wydatków kwalifikowalnych. Wydatkami kwalifikowalnymi mogą być również inne wydatki,
o ile spełniają warunki wskazane w pkt. 1 podrozdziału 6.5. Programu. Utworzenie ogrodu, w tym skrzynek do wysiewu, można uznać za koszty kwalifikowalne.
Pytanie: czy za plac zabaw kwalifikujący się do dofinansowania można uznać teren, na którym trwale związane z gruntem są wyłącznie ławki oraz bezpieczna nawierzchnia, a pozostałe elementy wyposażenia nie są związane z gruntem.
Odpowiedź: Na potrzeby realizacji ww. programu przyjęto, że plac zabaw to wydzielony obszar na którym posadowione są obiekty małej architektury (przynajmniej jeden), takie jak piaskownice, zjeżdżalnie, huśtawki, itp. oraz urządzenia budowlane (ogrodzenie, nawierzchnia, itp.) służące rekreacji codziennej dzieci. Za obiekty małej architektury należy uznać obiekty trwale związane z gruntem.
Pytanie: Czy istnieją wytyczne dla dokumentu kontroli potwierdzającego zgodność placu zabaw lub nawierzchni
Program nie określa wytycznych dla dokumentu (np. certyfikatu, świadectwa) z kontroli (tzw. kontroli pomontażowej placu zabaw po dokonaniu modyfikacji
w wyposażeniu lub nawierzchni) potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN1176 lub 1177. Ostateczny odbiorca wsparcia musi dysponować dokumentem z kontroli zapewniającym o zgodności placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177.
Pytanie: Co należy rozumieć przez to, iż dokument kontroli musi być wystawiony przezniezależną wyspecjalizowaną, zewnętrzną jednostkę kontrolującą, która nie byłabezpośrednio zaangażowana w montaż i nie jest odpowiedzialna za ewentualneprace naprawcze i związane z tym wydatki? Czy zewnętrzną jednostką kontrolującą może być firma, która wykonuje dla Gminy przeglądy placów zabaw? Jakie uprawnienia powinna mieć taka jednostka?
W punkcie 3 rozdziału Czas realizacji zadania Programu wskazano, że dokument z kontroli potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177 musi być wystawiony przez niezależną, wyspecjalizowaną, zewnętrzną jednostkę kontrolującą, która nie była bezpośrednio zaangażowana w montaż i nie jest odpowiedzialna za ewentualne prace naprawcze i związane z tym wydatki. Oznacza to, że dokument z tzw. kontroli pomontażowej musi być wystawiony przez jednostkę niezależną, która nie była wykonawcą prac, w tym prac naprawczych, związanych z zadaniem polegającym na przebudowie lub doposażeniu placu zabaw w ramach Programu ani nie dostarczała wyposażenia, urządzeń, nawierzchni, materiałów i roślin służących zagospodarowaniu terenu placu zabaw itp. w ramach realizacji ww. zadania.
Program nie wskazuje jakie uprawnienia powinna mieć jednostka przeprowadzająca kontrolę potwierdzającą zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177 oraz wystawiająca dokument z ww. kontroli. Kontrola powinna być przeprowadzona przez specjalistę w zakresie określonym przez normę PN-EN 1176 lub PN-EN 1177, tj. specjalistę zajmującego się kontrolą placów zabaw. Specjalista ten powinien posiadać wiedzę i doświadczenie w zakresie bezpieczeństwa placów zabaw, w tym w zakresie oceny stanu technicznego urządzeń, stref bezpieczeństwa i nawierzchni.