W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program „Reaguj i wspieraj. Koalicja na rzecz tworzenia bezpiecznego środowiska nauczania na odległość”

24.03.2021

Kuratorium Oświaty w Warszawie wraz z Mazowieckim Urzędem Wojewódzkim, NASK Państwowym Instytutem Badawczym, Komendą Stołeczną Policji, Urzędem Ochrony Danych Osobowych, Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli przygotowało program „Reaguj i wspieraj. Koalicja na rzecz tworzenia bezpiecznego środowiska nauczania na odległość”. Kierowany jest on do rodziców i nauczycieli. Celem jest wsparcie dzieci i młodzieży w nauce w czasie zdalnej edukacji.

Program reaguj i wspieraj. Koalicja na rzecz tworzenia bezpiecznego środowiska nauczania na odległość

- Nauka zdalna jest wyzwaniem nie tylko dla uczniów, ale również dla nauczycieli i rodziców. Dzieci pozbawione kontaktu ze swoimi rówieśnikami w szkole przeniosły swoją aktywność do Internetu. Pedagodzy i opiekunowie powinni stworzyć dla nich bezpieczną wirtualną przestrzeń, która pozwoli im utrzymać relację z przyjaciółmi, ale również pomoże w nauce oraz pozwoli zapobiec zagrożeniom, które niesie ze sobą korzystanie z Internetu – przekonuje Konstanty Radziwiłł, Wojewoda Mazowiecki.

- Proponowany cykl webinariów dla rodziców i nauczycieli wynika z uwag i wniosków, które zebraliśmy podczas monitoringu kształcenia na odległość w mazowieckich szkołach. Widzimy przede wszystkim potrzebę wsparcia potrzeb emocjonalnych i psychicznych dzieci oraz młodzieży. Od tego też zaczynamy nasze spotkania. Kolejne webinaria poświęcamy m.in. wspomaganiu w nauce, bezpieczeństwu w sieci, ochronie danych osobowych – informuje Aurelia Michałowska, Mazowiecki Kurator Oświaty.

Program ma na celu wspomaganie dzieci i młodzieży w nauce na odległość poprzez przekazanie rodzicom i nauczycielom wiedzy i umiejętności przydatnych w organizacji bezpiecznego procesu zdalnej edukacji. Realizacja odbędzie się w cyklu webinarów w formie online w okresie styczeń – marzec 2021 r. Cykl spotkań będzie się składał z 3 webinarów dla rodziców oraz 3 dla nauczycieli i środowiska szkolnego/edukacyjnego prowadzonych przez ekspertów w danej dziedzinie. Spotkania online zostaną poprzedzone rozpoznaniem potrzeb adresatów, którego celem będzie zebranie pytań i zagadnień we wskazanym obszarze tematycznym. Pozwoli to na doprecyzowanie zakresu tematycznego oraz zbudowanie programu spotkań zgodnie z oczekiwaniami odbiorców. Webinary są zaplanowane na godzinę 18.00 dla rodziców oraz na godzinę 14.00 dla nauczycieli. Spotkania zostaną zrealizowane na kanale YouTube (wcześniej nagrane w uzgodnionym z ekspertami terminie). Rekrutacja oraz komunikacja organizacyjna z uczestnikami będzie się odbywać poprzez dyrektorów szkół.

Każdy zainteresowany będzie mógł też śledzić webinarium on - line.

Link do spotkania 21 stycznia  https://youtu.be/NaYgDCOaIi4 
Link do spotkania 11 lutego  https://youtu.be/i3ZlZwhmqSQ 
Link do spotkania 25 lutego   https://youtu.be/R544mFsClqk 
Link do spotkania 4 marca  https://youtu.be/Dtis9RJc6vg 
Link do spotkania 11 marca https://youtu.be/Kr_nsHjE7Rc 
Link do spotkania 25 marca https://youtu.be/6WzCaHCKRCQ (premiera materiału o godz. 14:00)

 

Harmonogram spotkań

l.p.

Tematyka webinarów

Termin emisji

Webinary adresowane do rodziców (czas trwania ok. 40 min.)

1.

Potrzeby psychiczne, społeczne i emocjonalne dzieci i młodzieży w okresie pandemii. 

21.01.2021r.

godz.18.00

2.

Sposoby wspomagania dzieci w nauce. Czas na naukę i relaks. Atrakcyjne narzędzia i materiały online.

11.02.2021r.

godz.18.00

3.

Młodzi użytkownicy Internetu – wyzwania, bezpieczeństwo, ochrona wizerunku  w sieci. Co wiemy, o czym nie wiemy , a czego się nie domyślamy czyli jak towarzyszyć dziecku w cyfrowym świecie ?  

25.02.2021r.

godz.18.00

Webinary adresowane do kadry pedagogicznej (czas trwania ok. 60 min.)

4.

Uczeń bezpieczny w sieci – jak przeciwdziałać zagrożeniom online. Kiedy i jak reagować?

04.03.2021r.

godz.14.00

5.

Bezpieczeństwo danych osobowych w okresie kształcenia na odległość.

11.03.2021r.

godz.14.00

6.

Organizacja procesu wspomagania  ucznia ze specjalnymi potrzebami w okresie pandemii. 

25.03.2021r.

godz.14.00

 

W ramach projektu opracowany został poradnik, który będzie pomocą dla dyrektorów, nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów, które mogą wystąpić po powrocie ucznia z nauki zdalnej do klasy szkolnej pod redakcją dr Lidii Popek, konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, dr Agnieszki Kałwy, konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży oraz dr Aleksandry Kühn-Dymeckiej, konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie psychologii klinicznej opracowały. Publikacja pomoże w rozpoznaniu niepokojących sygnałów, wysyłanych przez uczniów i będzie wsparciem w rozwiązywaniu potencjalnych trudności. Celem jest wyposażenie nauczycieli i opiekunów w narzędzie do trafnej diagnozy, tak aby  zapewnić bezpieczeństwo dziecku.

Materiały

Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów szkół
Poradnik​_dla​_nauczycieli​_i​_dyrektorów​_szkół.pdf 1.11MB
{"register":{"columns":[]}}