W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przyznanie statusu zakładu pracy chronionej

1. Kto może ubiegać się o przyznanie statusu?

O przyznanie statusu zakładu pracy chronionej mogą ubiegać się pracodawcy prowadzący działalność gospodarczą przez okres, co najmniej 12 miesięcy zatrudniający nie mniej niż
25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz:

  • Osiągają przez okres co najmniej 6 miesięcy wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych tj.:
  • co najmniej 50%, a w tym, co najmniej 20% ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,

albo

  • co najmniej 30% niewidomych lub psychicznie chorych, albo upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.
  • Obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy:
  • odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higienicznosanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich.
  • Jest zapewniona doraźna i specjalistyczna opieka medyczna oraz poradnictwo i usługi rehabilitacyjne.

Również Spółdzielnia socjalna, powstała w wyniku przekształcenia spółdzielni inwalidów
lub spółdzielni niewidomych mającej status pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, uzyskuje status pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, jeżeli wystąpi z wnioskiem o nadanie takiego statusu w terminie 3 miesięcy od daty wpisu tej spółdzielni do Krajowego Rejestru Sądowego, ma możliwość uzyskać status.

2. Jakie dokumenty muszę złożyć?

  • wniosek (sporządzony indywidualnie) o przyznanie statusu zakładu pracy chronionej zawierający dokładną nazwę firmy i adres zakładu (należy podać siedzibę i miejsca wykonywania działalności gospodarczej), informację o prowadzonej działalności (branża, profil, itp.) oraz informację o zatrudnionych osobach niepełnosprawnych (rodzaj schorzeń),
  • tabele ilustrujące stan zatrudnienia, w celu udokumentowania prawidłowości wyliczenia wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych za okres co najmniej 6 miesięcy, poprzedzających datę złożenia wniosku (załącznik),
  • oryginał decyzji Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy właściwego
    ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, potwierdzającej że obiekty
    i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy odpowiadają wymogom określonym
    w art. 28 ust. 1 pkt. 2 ww. ustawy o rehabilitacji ( w decyzji powinny być uwzględnione adresy wszystkich obiektów i pomieszczeń użytkowane przez podmiot) oraz tytuły prawne
    do użytkowania wskazanych obiektów i pomieszczeń,
  • informacja o sposobie zapewnienia doraźnej i specjalistycznej opieki medycznej oraz poradnictwa i usług rehabilitacyjnych (kopie: umów o pracę z personelem medycznym wraz z zaświadczeniem o prawie wykonywania zawodu, umów zawartych ze specjalistycznym podmiotem leczniczym (wpisanym do rejestru podmiotów leczniczych) świadczącym opiekę medyczną i rehabilitacyjną z wyszczególnieniem świadczonych usług korelujących ze schorzeniami występującymi u zatrudnionych osób niepełnosprawnych),
  • odpis z KRS lub CEIDG,
  • kopię decyzji nadającej nr NIP oraz zaświadczenie o nadaniu nr REGON,
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej.

3. Jakie opłaty muszę wnieść?

Opłata skarbowa za wydanie decyzji wynosi 10 zł. Możesz jej dokonać:

  • przelewem bankowym na konto:
    Dzielnica Śródmieście
    Miasta Stołecznego Warszawy
    ul. Nowogrodzka 43
    00-691 Warszawa
    21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
     
  • w kasie:
    Urząd Dzielnicy Śródmieście
    Miasta Stołecznego Warszawy
    Wydział Budżetowo – Księgowy
    ul. Nowogrodzka 43
    00-691 Warszawa

4. Gdzie mogę złożyć wniosek?

Wniosek wraz z kompletem dokumentów możesz:

  • złożyć osobiście w  Punkcie Obsługi Klienta Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, pl. Bankowy 3/5, wejście F od Al. Solidarności.
  • przesłać pocztą (listem poleconym) na adres:
    Mazowiecki Urząd Wojewódzki
    Wydział Rynku Pracy, Oddział Ogólny,
    pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa

5. Jak długo będę czekał na rozpatrzenie wniosku?

Wnioski są rozpatrywane w ciągu 1 miesiąca od złożenia pełnego kompletu dokumentów.

6. Uzupełnienie brakujących dokumentów

Jeśli wniosek nie będzie kompletny, zakład zostanie wezwany do usunięcia braków we wniosku.

7. Informację dodatkowe

Prowadzący zakład pracy chronionej jest obowiązany:

  1. poinformować wojewodę o każdej zmianie dotyczącej spełnienia warunków i realizacji obowiązków, o których mowa w art. 28 i 33 ust. 1 i 3 ustawy o rehabilitacji, w terminie 14 dni od daty tej zmiany,
  2. przedstawiać wojewodzie półroczne informacje, dotyczące spełniania tych warunków.
    • do dnia 20 lipca za I półrocze,
    • do dnia 20 stycznia za II półrocze roku sprawozdawczego.

Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej ma możliwość złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie statusu lub zgłoszenia przedmiotów opodatkowania. Do wniosku należy dołączyć odpis z KRS/CEIDG, informację o stanie zatrudnienia, oświadczenie o spełnianiu wymogów dla zakładów pracy chronionej (załącznik) oraz potwierdzenie opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.

Zawarte powyżej informacje mają charakter informacyjny nie stanowią wykładni prawa.

Materiały

Oświadczenie o spełnianiu wymogów dla ZPCh - decyzja zmieniająca, zaświadczenie
Oświadczenie​_o​_spełnianiu​_wymogów​_dla​_ZPCh​_-​_decyzja​_zmieniająca,​_zaświadczenie.doc 0.03MB
Wniosek o przyznanie statusu zakladu pracy chronionej (wersja edytowalna)
Wniosek​_o​_przyznanie​_statusu​_zakladu​_pracy​_chronionej​_wzor.docx 1.10MB
Wniosek o przyznanie statusu zakladu pracy chronionej PDF
wniosek​_o​_nadanie​_statusu​_ZPcH.pdf 0.18MB
Oświadczenie o spełnianiu wymogów dla ZPCh - decyzja o utracie
Oświadczenie​_o​_spełnianiu​_wymogów​_dla​_ZPCh​_-​_decyzja​_o​_utracie.doc 0.03MB
Wzór informacji półrocznej INF-W
wzór​_informacji​_półrocznej.pdf 2.10MB
Wzór informacji o zmianach INF-WZ
wzór​_informacji​_o​_zmianach​_INF-WZ.pdf 1.77MB
Tabela ilustrująca stan zatrudnienia
tabela​_ilustrująca​_stan​_zatrudnienia​_pdf.pdf 0.38MB
Tabela ilustrująca stan zatrudnienia (wersja edytowalna)
tabela​_ilustrująca​_stan​_zatrudnieniaxlsx.xlsx 0.01MB
Zatrudnienie Osób Niepełnosprawnych w ZPCH
Zatrudnienie​_Osób​_Niepełnosprawnych​_w​_ZPCH.docx 0.01MB
{"register":{"columns":[]}}