W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

WCAG 2.1 w skrócie

Ten opis nie zastępuje wytycznych WCAG 2.1, które zawierają pełne wyjaśnienie wszystkich zasad i wymagań.

 

WCAG to skrótowiec od Web Content Accessibility Guidelines czyli wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych. Obecnie obowiązuje wersja 2.1 tych wytycznych.

Wyjaśniają one, jak tworzyć strony internetowe i aplikacje aby udostępnić je osobom z niepełnosprawnościami np. wzroku, słuchu, ruchu, ale też z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami poznawczymi.

Strony internetowe i aplikacje mobilne, które spełniają wytyczne WCAG nazywamy dostępnymi cyfrowo.

Wymagania dostępności cyfrowej dla podmiotów publicznych

Wszystkie strony internetowe i aplikacje mobilne podmiotów publicznych muszą być dostępne cyfrowo. Wynika to z Ustawa z 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (pdf).

Szczegóły znajdziesz w omówieniu tych wymogów dla podmiotów publicznych.  

Struktura WCAG 2.1

WCAG 2.1 opiera się na 4 zasadach:

  • postrzegalność,
  • funkcjonalność,
  • zrozumiałość,
  • solidność (w polskim i unijnym prawie określana jako kompatybilność).

Wbrew pozorom zasady te nie są techniczne, a raczej zmuszające do myślenia o różnych użytkownikach, którzy np.:

  • chcą wiedzieć co jest na zdjęciu choć nie widzą,
  • nie mogą korzystać z myszy, a jedynie z klawiatury,
  • powiększają sobie widok stron lub zmienią jej kolory, żeby móc lepiej widzieć treści,
  • zmienić ustawienia przeglądarki, aby treść była bardziej czytelna

Zasady te dotyczą wszystkich elementów strony i aplikacji - kodu, treści i sposobu ich działania. Żeby je wdrożyć muszą zaangażować się wszyscy odpowiedzialni za te obszary na stronie lub w aplikacji.

Zasady WCAG 2.1 są podzielone na 13 wytycznych. Każdy wytyczna jest z kolei podzielony na określone wymagania („kryteria sukcesu”).

Zasada 1: Postrzegalność

Spraw by użytkownicy mogli korzystać ze strony internetowej lub aplikacji za pomocą dostępnych dla nich zmysłów.

Możesz to osiągnąć między innymi przez:

  • alternatywy tekstowe dla treści nietekstowych (np. opis alternatywny do zdjęć i grafik, z których skorzystają osoby niewidome),
  • transkrypcje tekstowe materiałów audio i filmów,
  • napisy i audiodeskrypcje do filmów,
  • logiczną strukturę treści (nagłówki, listy itp.),
  • odpowiednie znaczniki dla każdej funkcji (formularzy i tabel danych), aby relacje między treścią były poprawnie zdefiniowane
  • wyróżnienia, które nie opierają się jedynie na kolorze,
  • kolory tekstu, które są wyraźnie widoczne na kolorze tła,
  • czytelność i widoczność treści i funkcji gdy rozmiar tekstu zostanie zwiększony o 200%,
  • niepublikowanie obrazów tekstu,
  • responsywność – automatyczne dostosowywanie się widoku do szerokości ekranu urządzenia użytkownikami.

Zasada 2: Funkcjonalność

Spraw by użytkownicy mogli znajdować i używać treści oraz funkcji, niezależnie od tego, jak nawigują (np. za pomocą samej klawiatury, samej myszy).

Możesz to osiągnąć między innymi przez:

  • możliwość obsłużenia wszystkiego za pomocą samej klawiatury,
  • opcję  odtwarzania, wstrzymywać i zatrzymywać poruszające się treści
  • brak migających treści i możliwość wyłączania ruchomych elementów przez użytkownika,
  • link pozwalający przeskoczyć szybko do treści („przejdź do treści”)
  • zrozumiałe i pasujące do treści tytuły stron,
  • zrozumiałe linki, których treść wyraźnie mówi dokąd prowadzą
  • nagłówki, które jasno opisują treści i etykiety jasno opisujące co wpisać w dane pole formularza,
  • dobrą widoczność elementu, który jest w danym momencie wybrany za pomocą klawiatury (fokus),
  • unikanie złożonych gestów na ekranach dotykowych lub zapewnienie dla nich prostszej alternatywy,  
  • możliwość wyłączania i zmiany skrótów klawiaturowych.

Zasada 3: Zrozumiałość

Spraw by użytkownicy rozumieli treści i sposób działania strony lub aplikacji.

Możesz to osiągnąć między innymi przez:

  • prosty język (bez zbędnych słów i urzędniczego żargonu),
  • unikanie trudnych dla użytkowników słów i wyrażeń lub ich wyjaśnienie w prosty sposób,
  • wyjaśnienia do skrótów i akronimów,
  • określenie w kodzie strony/aplikacji w jakim języku jest jej treść,
  • spójny wygląd i działanie elementów na wszystkich podstronach,
  • widoczne i zrozumiałe etykiety przy każdym polu formularza,
  • dostępne i zrozumiałe komunikaty błędów w formularzach i podpowiedzi jak je poprawić.

Zasada 4: Solidność

W polskim i unijnym prawie ta zasada nazwana jest "kompatybilnością". Spełnienie zasady solidności opisanej we WCAG oznacza spełnienie kompatybilności opisanej w prawie. 

 

Spraw by treści i funkcje działały poprawnie w wielu różnych programach użytkowników (np. przeglądarkach internetowych oraz czytnikach ekranu osób niewidomych).

Możesz to osiągnąć między innymi przez:

  • prawidłowy kod, zgodny ze standardem sieciowym HTML,
  • dostępne dla użytkowników korzystających z technologii asystujących informacje o statusie/stanie,
  • zgłaszanie przez technologie asystujące pojawiających się ważnych komunikatów czy okien modalnych.

Dodatkowe materiały

Więcej informacji o wytycznych WCAG znajdziesz w:

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
28.10.2021 13:05 Jakub Dębski
Pierwsza publikacja:
27.01.2021 16:49 Jakub Dębski
{"register":{"columns":[]}}