Województwo dolnośląskie
Obwodnica Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12
Stan prac:
W lutym 2025 r. podpisana została umowa na realizację w systemie Projektuj i buduj (wykonawca: Strabag). Obwodnica powstanie w nowym śladzie i będzie miała długość 18,5 km.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data złożenia wniosku o decyzję ZRID: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data zakończenia: IV kwartał 2028 r.
Cel realizacji inwestycji:
Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości układu komunikacyjnego i stanowić będzie fragment połączenia nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Obwodnica Głogowa pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Tym samym wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców. Głogów zyska nową przeprawę przez Odrę, co znacząco skróci czas potrzebny na przejazd przez miasto. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Strona inwestycji: https://dk12-obwodnica-glogowa.gddkia.gov.pl/
Obwodnica Kaczorowa w ciągu drogi krajowej nr 3
Stan prac przygotowawczych:
W grudniu 2024 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (rekomendowany przebieg obwodnicy w wariancie W8).
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2030 r.
Cel realizacji inwestycji:
Głównym celem budowy obwodnicy Kaczorowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego odbywającego się na kierunku Bolków - Jelenia Góra. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Kaczorowie. Inwestycja poprawi również warunki
i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego, aż do granicy polsko-czeskiej. Poprawie ulegnie też połączenie Jeleniej Góry z węzłem na drodze ekspresowej S3
w Bolkowie, co ma z kolei duże znaczenie dla ruchu regionalnego.
Strona inwestycji: http://dk3-bolkow-jeleniagora.pl/o-projekcie/
Obwodnica Legnicy w ciągu drogi krajowej nr 94
Stan prac przygotowawczych:
14 kwietnia 2023 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Inwestycja, o długości 8,7 km, realizowana jest przy współpracy z Miastem Legnica. GDDKiA odpowiada za odcinek
o długości ok. 5,1 km na terenie pozamiejskim.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: I połowa 2026 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2031 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Legnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze ścisłego centrum miasta. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców i zwiększenie przepustowości układu komunikacyjnego w samej Legnicy. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, biegnącego zarówno w układzie wschód-zachód wzdłuż DK94, jak i od północy (od Lubina). Usprawni też połączenie tego kierunku
z autostradą A4.
Strona inwestycji: http://obwodnicalegnicydk94.pl/
Obwodnica Międzyborza w ciągu drogi krajowej nr 25
Stan prac przygotowawczych:
W sierpniu 2023 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Trasa powstanie w nowym śladzie i będzie miała długość ok. 8 km.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: IV kw. 2025 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2029 r.
Cel realizacji inwestycji:
Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Międzyborza wraz
z obejściem sąsiadujących miejscowości Ose, Górzyca i Oska Piła w ciągu DK25. Inwestycja poprawi przepustowość układu komunikacyjnego, łączącego drogę ekspresową S8 z nowo wybudowaną obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego (będącą jednym z pierwszych fragmentów drogi ekspresowej S11).
Strona inwestycji: https://dk25-obwodnica-miedzyborza.pl/
Obwodnica Milicza w ciągu drogi krajowej nr 15
Stan prac przygotowawczych:
W kwietniu 2023 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Trasa powstanie w nowym śladzie
i będzie miała długość ok. 12 km.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: IV kw. 2025 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2029 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Milicza jest wyprowadzenie ruchu, jaki koncentruje się w mieście z uwagi na przebieg DK15 przez centrum Milicza. Ruch odbywa się na osi północ-południe pomiędzy Jarocinem w ciągu DK11 a Trzebnicą w ciągu DK5. Oba korytarze są ważnymi arteriami drogowymi, które są stopniowo przebudowywane do standardu drogi ekspresowej. Natomiast patrząc szerzej, jest to również jeden z ważnych korytarzy pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem.
Strona inwestycji: http://obwodnicamilicza.pl/
Obwodnica Oławy w ciągu drogi krajowej nr 94
Stan prac przygotowawczych:
W grudniu 2023 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, którego rezultatem było skierowanie zadania do dodatkowych analiz
i weryfikacji. Obwodnica powstanie w nowym śladzie i będzie miała długość ok. 11 km.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data złożenia wniosku o decyzję środowiskową: III kw. 2026 r.
- Planowana data zakończenie inwestycji: 2033 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Oławy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście. Duży ruch w Oławie występuje szczególnie w sytuacji występowania utrudnień na A4, dla której DK94 jest drogą alternatywną. Ponadto budowa obwodnicy upłynni ruch do Oławskiej Podstrefy Wałbrzyskiej Strefy Ekonomicznej. Nowo wybudowana obwodnica wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców miasta.
Strona inwestycji: https://obwodnicaolawydk94.pl/
Obwodnica Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46
Stan prac przygotowawczych:
Po posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zapadła decyzja
o niezatwierdzaniu żadnego z wariantów obwodnicy. Oznacza to, że co najmniej do czasu określenia przebiegu drogi ekspresowej S8 na odcinku Bardo - Kłodzko prace nad obwodnicą zostają wstrzymane.
Wstrzymanie realizacji projektu nie oznacza, że nie zostanie on zrealizowany. Oznacza to natomiast, że na tę chwilę oraz w najbliższej perspektywie czasowej realizacja projektu nie ma uzasadnienia. Powrót do ponownej analizy zasadności budowy obwodnicy Złotego Stoku będzie możliwy po zmianie sytuacji ruchowej lub ekonomicznej.
Harmonogram dalszych prac:
- uzależniony od daty przywrócenia prac przygotowawczych
Cel realizacji inwestycji:
Głównym celem budowy obwodnicy Złotego Stoku jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który generuje DK46. Jest to ruch kierujący się od Opola i autostrady A4
w kierunku Kotliny Kłodzkiej i dalej do przejścia w Kudowie Zdroju.