Województwo łódzkie
Obwodnica Srocka w ciągu drogi krajowej nr 12/91
Stan prac przygotowawczych:
7 marca 2025 r. podpisana została umowa na realizację obwodnicy o długości 3,7 km w systemie Projektuj i buduj.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji ZRID: I kwartał 2026 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: III kwartał 2028 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Srocka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowości. Droga krajowa nr 12 na odcinku Srock – Piotrków Trybunalski, pomiędzy autostradą A1 a drogą ekspresową S8, stanowi ważne, alternatywne do autostrady A1 połączenie Łodzi z Piotrkowem Trybunalskim. Srock narażony jest na uciążliwy ruch zarówno tranzytowy, jak i lokalny. Wyprowadzenie ruchu z zabudowań znacząco wpłynie na poprawę warunków drogowych w miejscowości.
Obwodnica Błaszek w ciągu drogi krajowej nr 12
Stan prac przygotowawczych:
23 listopada 2020 r. podpisana została umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. 4 maja 2023 r. do Urzędu Miasta w Błaszkach złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: II kwartał 2027 r.
- Planowana data podpisania umowy na realizację w systemie Projektuj i buduj: III kwartał 2027 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2031 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Błaszek o długości 4,5 km jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście. Miejscowość znajduje się w ciągu ważnego korytarza transportowego dla Wielkopolski, pomiędzy Sieradzem a Kaliszem. Usprawniony zostanie dojazd pojazdów ciężarowych od strony korytarza drogi krajowej nr 11, drogi krajowej nr 25 oraz Kalisza do drogi ekspresowej S8 w pobliżu Sieradza, dalej w kierunku Łodzi i Warszawy. Budowa obwodnicy przyczyni się do odciążenia układu drogowego prowadzącego do Błaszek. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości tego połączenia. Ruch dalekobieżny zostanie ostatecznie wyprowadzony z miejscowości.
Obwodnica Wielunia w ciągi drogi krajowej nr 45
Stan prac przygotowawczych:
17 grudnia 2020 r. została podpisana umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. 3 lipca 2023 r. do Urzędu Miasta w Wieluniu złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: III kwartał 2027 r.
- Planowana data podpisania umowy na realizację w systemie Projektuj i buduj: IV kwartał 2027 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2031 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Wielunia o długości 11 km jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 45. W ostatnich latach oddano obejście Wielunia w osi wschód-zachód w ciągu drogi krajowej nr 74. Oddanie drogi ekspresowej S8 pomiędzy Łodzią a Wrocławiem spowodowało znaczący wzrost ruchu w osi północ-południe. Planowana inwestycja ma za zadanie zaradzić obecnej sytuacji i rosnącym potokom ruchu kierującym się z i do drogi ekspresowej S8. Na południe od Wielunia ruch rozdziela się na drogi krajowe nr 43 i 45 prowadzące do Częstochowy i autostrady A1 oraz Kluczborka i korytarza drogi krajowej nr 11, planowanej do rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej (S11).
Obwodnica Łowicza w ciągu dróg krajowych nr 14, 70 i 92
Stan prac przygotowawczych:
17 grudnia 2020 r. podpisana została umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data złożenia wniosku o decyzję środowiskową: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj: IV kwartał 2028 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2032 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnic Łowicza jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki się koncentruje w mieście z trzech dróg krajowych nr 14, 70 i 92. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Łowiczu. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinkach ww. dróg krajowych prowadzących z jednej strony do Warszawy, z drugiej strony włączających się do autostrad A2
Obwodnica Brzezin w ciągu drogi krajowej nr 72
Stan prac przygotowawczych:
23 listopada 2020 r. została podpisana umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. 30 czerwca 2023 r. do Urzędu Miasta w Brzezinach złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: II kwartał 2027 r.
- Planowana data podpisania umowy na realizację w systemie Projektuj i buduj: III kwartał 2027 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji:2031 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Brzezin o długości 13,4 km jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście z powodu drogi krajowej nr 72. Droga krajowa nr 72 jest połączeniem pomiędzy zbudowaną drogą ekspresową S8 Warszawa - Piotrków Trybunalski a Łodzią i korytarzem północ-południe, czyli autostradą A1. Cały ruch odbywał się do tej pory przez ścisłą zabudowę miejską Brzezin. Budowa obwodnicy Brzezin odciąży miasto od ruchu do i z Łodzi w kierunku drogi ekspresowej S8. Poprawi się znacznie bezpieczeństwo mieszkańców.