Województwo małopolskie
Obwodnica Makowa Podhalańskiego w ciągu drogi krajowej nr 28
Stan prac przygotowawczych:
26 lipca 2024 r. został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (preferowany wariant 6B). Burmistrz Makowa Podhalańskiego postanowieniem z 24 kwietnia 2025 r. nałożył obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określił zakres raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Obecnie prowadzone są prace związane z opracowaniem raportu.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: II kwartał 2026 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: II kwartał 2027 r.
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: I kwartał 2028 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2032 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Makowa Podhalańskiego o długości ok. 6,7 km jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 28. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Makowa Podhalańskiego. Inwestycja pozytywnie wpłynie na przepustowość ciągu komunikacyjnego DK28 łączącego Podtatrze ze Śląskiem.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Wadowic w ciągu drogi krajowej nr 28
Stan prac przygotowawczych:
11 marca 2024 r. uzyskana została decyzja środowiskowa. Trwają prace nad dokumentacją do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W sprawie budowy obwodnicy zostało podpisane porozumienie pomiędzy GDDKiA a gminą Wadowice. W myśl tego porozumienia gmina przygotowuje dokumentację wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej oraz ZRID, natomiast GDDKiA zbuduje drogę.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data złożenia wniosku o decyzję ZRID: III kwartał 2025 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Buduj: III kwartał 2026 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2028 r.
Cel realizacji inwestycji:
Głównym celem przedsięwzięcia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszaru z intensywną zabudową mieszkaniową, co jednocześnie wpłynie na zwiększenie przepustowości i prędkości samego ruchu tranzytowego. Obwodnica ma rozładować zatory w ruchu, jakie tworzą się na DK28 (Wadowice - Sucha Beskidzka) oraz DK52 (Wadowice - Kraków). Fragment ten będzie uzupełnieniem nowego układu komunikacyjnego w obrębie Wadowic. Jednocześnie nastąpi poprawa bezpieczeństwa ruchu na drodze oraz zmniejszenie wypadkowości, a tereny wzdłuż projektowanej drogi zostaną uaktywnione, co wpłynie na możliwość pozyskania nowych miejsc pracy. Dodatkowo nastąpi poprawa warunków ekologicznych mieszkańców miasta mieszkających w korytarzu istniejącej DK28.
W ramach prowadzonej inwestycji zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Tarnowa w ciągu drogi krajowej nr 73
Stan prac przygotowawczych:
13 kwietnia 2017 r. uzyskana została decyzja środowiskowa dla wariantu III obwodnicy. Budził on jednak silny opór lokalnej społeczności.
W związku z tym podjęte zostały działania, których celem było przygotowanie i realizacja inwestycji w nowym śladzie - od autostrady A4 do drogi krajowej nr 94. 7 czerwca 2023 r. podpisana została umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej (STEŚ-R). Przygotowane, nowe warianty trasy również nie zyskały społecznej akceptacji.
Prace przygotowawcze są prowadzone we współpracy z Miastem Tarnów ze względu na miejski odcinek obwodnicy. Trwają rozmowy dotyczące zawarcia porozumienia określającego szczegóły realizacji i zapewnienia finansowania dla inwestycji.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data złożenia wniosku o decyzję środowiskową: III kwartał 2026 r.
- Planowania data uzyskania decyzji środowiskowej: III kwartał 2027 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: IV kwartał 2028 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2033 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Tarnowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 73 przy dojeździe do węzła Tarnów Północ.
Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu międzynarodowego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Tarnowa.
Ponadto inwestycja poprawi dostępność komunikacyjną Pilzna i Jasła. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Chrzanowa i Trzebini w ciągu drogi krajowej nr 79
Stan prac przygotowawczych:
23 czerwca 2022 r. została podpisana umowa na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data złożenia wniosku o decyzję środowiskową: I kwartał 2026 r.
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: I kwartał 2027 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: II kwartał 2027 r.
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: IV kwartał 2027 r.
- Planowana data złożenia wniosku o decyzję ZRID: III kwartał 2028 r.
- Planowana data uzyskania decyzji ZRID: II kwartał 2029 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2031 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Chrzanowa i Trzebini jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowości na drodze krajowej nr 79.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu autostrady A4. Budowa tej obwodnicy poprawi również dostępność komunikacyjną rafinerii w Trzebini.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju, w tym ograniczenie natężenia hałasu oraz emisji spalin.
Obwodnica Piwnicznej w ciągu drogi krajowej nr 87
Stan prac przygotowawczych:
12 maja 2022 r. został złożony wniosek do Burmistrza Miasta Piwniczna - Zdrój o wydanie decyzji środowiskowej wraz z preferowanym wariantem W3.
Inwestycja rodzi liczne protesty okolicznych mieszkańców, którzy domagają się całkowitego zaniechania prac związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji. Głównym argumentem podnoszonym przez lokalne społeczności jest domniemane wprowadzenie ciężkiego ruchu tranzytowego do Piwnicznej poprzez realizację obwodnicy.
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: I kwartał 2026 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: III kwartał 2026 r.
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: II kwartał 2027 r.
- Planowana data złożenia wniosku o decyzję ZRID: III kwartał 2028 r.
- Planowana data uzyskania decyzji ZRID: II kwartał 2029 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2032 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Piwnicznej jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 87 w kierunku granicy ze Słowacją.
Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu międzynarodowego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Piwnicznej. Istotna będzie również możliwość ominięcia zabudowań miejscowości przez ruch turystyczny kierujący się np. w stronę Muszyny.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Limanowej w ciągu drogi krajowej nr 28
Stan prac przygotowawczych:
31 maja 2023 r. do Burmistrza Miasta Limanowa został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (preferowany wariant W1A).
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: I kwartał 2026 r.
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: III kwartał 2026 r.
- Planowana data uzyskania decyzji ZRID: II kwartał 2028 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2030 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Limanowej jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 28.
Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Limanowej. Inwestycja ułatwi podróż pomiędzy Nowym Sączem a Rabką-Zdrój i pozytywnie wpłynie na spójność komunikacyjną południowej Małopolski.
Poprowadzenie drogi krajowej nowym odcinkiem, omijającym najgęściej zabudowaną część Limanowej, w istotny sposób poprawi komfort mieszkańców miasta. Wyprowadzi ruch tranzytowy wjeżdżający do centrum miasta z drogi krajowej nr 28 i z drogi wojewódzkiej nr 965.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Nowego Targu w ciągu drogi krajowej nr 49
Stan prac przygotowawczych:
13 kwietnia 2023 r. do Wójta Gminy Nowy Targ został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (preferowany wariant W3).
Harmonogram dalszych prac:
- Planowana data uzyskania decyzji środowiskowej: IV kwartał 2025 r.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na realizację: III kwartał 2026 r.
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj: I kwartał 2027 r.
- Planowana data zakończenia inwestycji: 2031 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Nowego Targu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście. Inwestycja ta pozwoli na wyprowadzenie ruchu dalekobieżnego, często turystycznego, na drogę krajową nr 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej i granicy ze Słowacją, z ominięciem miasta.
Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego, zwiększenie przepustowości dróg oraz poprawi się dostępność drogi krajowej nr 47 (tzw. zakopianki). Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Nowego Targu.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.